Sitemap

  1. Blz. 1 1e Turap Dantumadiel 2025
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Inleiding
        1. Blz. 4 Inleiding
        2. Blz. 5 Begrotingsresultaat
        3. Blz. 6 Toelichting op wijzigingen
      2. Blz. 7 Programma 1: Ynwenner en Bestjoer
        1. Blz. 8 1.1 Waar gaat programma 1 'Ynwenner en Bestjoer' over?
        2. Blz. 9 1.2 Doelen
          1. Blz. 10 101.1 De dienstverlening op het zelfde niveau behouden ondanks ontvlechting
            1. Blz. 11 101.1.1 Klant in Focus Tool gebruiken om de klanttevredenheid voor en na ontvlechting te meten.
            2. Blz. 12 101.1.2 Één loket aanbieden voor dienstverlening richting inwoners en ondernemers voor afhandeling van het grootste gedeelte van de vragen.
            3. Blz. 13 101.1.3 Voor elke inwoner en ondernemer een passend kanaal aanbieden om contact te zoeken met de gemeente (digitaal of fysiek).
          2. Blz. 14 101.2 Aantrekkelijk werkgever worden in de nieuwe organisatie
            1. Blz. 15 101.2.1 Traineeships bieden en talent tot bloei laten komen.
            2. Blz. 16 101.2.2 Secundaire arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk maken.
            3. Blz. 17 101.2.3 Enthousiasmeren van studenten van de diverse scholen (LBO, MBO, HBO) in de regio.
            4. Blz. 18 101.2.4 Rol voor hogescholen bieden in de opbouw van de organisatie.
            5. Blz. 19 101.2.5 Een werkomgeving creëren waarin werknemers zich kunnen ontplooien.
          3. Blz. 20 102.1 Veilige woon- en leefomgeving versterken
            1. Blz. 21 102.1.1 Project veilig buitengebied uitvoering geven (gericht op ondermijning)
            2. Blz. 22 102.1.2 Project bedrijventerreinen (gericht op ondermijning)
            3. Blz. 23 102.1.3 Biboscan uitvoering geven.
            4. Blz. 24 102.1.4 Signaaltafel bijeenkomsten uitvoering geven.
            5. Blz. 25 102.1.5 Meerjarige visie ontwikkelen op inzet en prioritering toezichthouders publiek domein.
            6. Blz. 26 102.1.6 Voorkomen jeugdoverlast door inzet jeugdboa en stakeholders.
          4. Blz. 27 103.1 Burgerparticipatie faciliteren waar nodig en te handelen vanuit de ja mits houding
            1. Blz. 28 103.1.1 Proces voor participatie verbeteren door duidelijke kaders vast te leggen.
            2. Blz. 29 103.1.2 Memo Contactmomenten in de praktijk brengen.
          5. Blz. 30 104.1 Robuuste financiële positie behouden zowel incidenteel als structureel
            1. Blz. 31 104.1.1 Lange termijn visie opstellen financiële situatie.
            2. Blz. 32 104.1.2 Beheersbaar houden van de exploitatiekosten van de organisatie te benchmarken aan de huidige kosten van de centrumregeling.
            3. Blz. 33 104.1.3 Meetbaar maken in samenwerking met financiën (dashboard)
        3. Blz. 34 1.3 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 35 1.4 Verbonden partijen
        5. Blz. 36 1.5 Uniforme beleidsindicatoren
        6. Blz. 37 1.6 Overzicht baten en lasten
        7. Blz. 38 Toelichting op wijziging
      3. Blz. 39 Programma 2: Mienskip
        1. Blz. 40 2.1 Waar gaat programma 2 ‘Mienskip’ over?
        2. Blz. 41 2.2 Doelen
          1. Blz. 42 201.1 Sociale samenhang behouden en waar nodig en mogelijk versterken.
            1. Blz. 43 201.1.1 Ondersteunen en versterken van initiatieven door implementatie van de aanpassing van het subsidielandschap.
            2. Blz. 44 201.1.2 DOM’s doorontwikkelen naar structurele werkwijze, die samen met de nieuwe regeling dorpsbudgetten een integraal pakket vormt.
            3. Blz. 45 201.1.3 Onderzoeken hoe we jongeren kunnen betrekken bij gemeentelijke beslissingen.
            4. Blz. 46 201.1.4 Implementeren van het nieuwe welzijnsbeleid.
          2. Blz. 47 202.1 De maatschappelijke voorzieningen in de dorpskernen toekomstbestendig, betaalbaar en bereikbaar te maken en waar nodig te verbeteren.
            1. Blz. 48 202.1.1 Onze sportaccommodaties toekomstbestendig maken (o.a. vervangen in Feanwâlden).
          3. Blz. 49 203.1 In 2025 is het aanbod van culturele activiteiten in Dantumadiel met 10% toegenomen t.o.v. 2022
            1. Blz. 50 203.1.2 Culturele mogelijkheden, zowel actief als passief, voor jongeren vergroten en beter faciliteren door de introductie va een nieuwe subsidieregeling
            2. Blz. 51 203.1.3 Volwassenfonds sport en cultuur promoten door mee nemen in de geldgids en nieuwsbrieven
            3. Blz. 52 203.1.4 In het kader van preventie sport- en cultuuractiviteiten aanbieden aan jongeren (buurtsportcoaches en jongerenwerkers).
            4. Blz. 53 203.1.5 It organisearjen fan in Fryske wike mei de Anno-gemeenten.
            5. Blz. 54 203.1.6 It organisearjen fan in jierliks weromkommende aktiviteit yn it basisûnderwiis oangeande it Frysk.
            6. Blz. 55 203.1.7 Opstarten pilot Verrrijkte Schooldag
          4. Blz. 56 203.2 Onze jongeren meer en structureler de kans bieden om hun talenten volledig te ontwikkelen
            1. Blz. 57 203.2.1 Faciliteren en stimuleren van projecten gericht op talentontwikkeling ( zoals het project bouwen aan ambitie).
            2. Blz. 58 203.2.2 Uitvoering geven, evalueren en doorontwikkelen van het ‘Project tiid foar aksje, waai mar mei’ en project Maatschappelijke Diensttijd.
            3. Blz. 59 203.2.3 Opstarten pilot Verrrijkte Schooldag, waarbij ingezet wordt op talentontwikkeling jongeren
        3. Blz. 60 2.3 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 61 2.4 Verbonden partijen
        5. Blz. 62 2.5 Uniforme beleidsindicatoren
        6. Blz. 63 2.6 Overzicht baten en lasten
        7. Blz. 64 Toelichting op wijziging
      4. Blz. 65 Programma 3: Soarch en Wolwêzen
        1. Blz. 66 3.1 Waar gaat programma 3 ‘Soarch en Wolwêzen’ over?
        2. Blz. 67 3.2 Doelen
          1. Blz. 68 301.1 Zelfredzaamheid vergroten van onze zorgbehoeftige inwoners.
            1. Blz. 69 301.1.2 Implementatie nieuw welzijnsbeleid (inclusief jongerenwerk) met doarpsmoetingsplakken.
            2. Blz. 70 301.1.3 Jeugdhulp op scholen verder uitbreiden.
            3. Blz. 71 301.1.4 Werkwijze familiegroepsplan opnemen in nieuw beleid bij Jeugdhulp
            4. Blz. 72 301.1.5 Meer bewustwording creëren laaggeletterdheid binnen onze organisatie.
            5. Blz. 73 301.1.6 Extra inzet op (digi)taalvaardigheid via bibliotheken.
          2. Blz. 74 301.2 Aantoonbare verschuiving realiseren van duurdere zorgtrajecten naar goedkopere vormen van zorg.
            1. Blz. 75 301.2.1 Meer inzetten op voorkomen van misbruik in WMO en Jeugd
            2. Blz. 76 301.2.2 Opvoedingsondersteuning toegankelijker en laagdrempeliger aanbieden
            3. Blz. 77 301.2.3 Programma uitvoeren van Zorg naar Preventie (GALA/IZA)
            4. Blz. 78 301.2.4 Opstarten pilot Verrrijkte Schooldag, waarbij ingezet wordt preventie zorg bij jongeren
          3. Blz. 79 302.1 Streven naar een samenleving waarbij iedereen kan participeren ondanks hun financiële positie. Dit willen we bereiken door het vaststellen van het actieplan armoede- en schuldenbeleid waarin we concrete acties opnemen om dit doel te bereiken.
            1. Blz. 80 302.1.1 Uitvoeren van de acties in het actieplan armoede- en schuldenbeleid, waaronder project Energiearmoede ook een plaats heeft.
        3. Blz. 81 3.3 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 82 3.4 Verbonden partijen
        5. Blz. 83 3.5 Uniforme beleidsindicatoren
        6. Blz. 84 3.6 Overzicht baten en lasten
        7. Blz. 85 Toelichting op wijziging
      5. Blz. 86 Programma 4: Wurk, Bedriuw en Rekreaasje
        1. Blz. 87 4.1 Waar gaat programma 4 ‘Wurk, Bedriuw en Rekreaasje’ over?
        2. Blz. 88 4.2 Doelen
          1. Blz. 89 402.1 Vergroten van ondernemerstevredenheid
            1. Blz. 90 402.1.1 Conform Convenant Bedrijventerreinen bedrijfskavels aanbieden.
            2. Blz. 91 402.1.2 Betrekken ondernemers bij bereikbaarheid: onderzoek naar nieuwe westelijke Ontsluitingsweg Westereen.
            3. Blz. 92 402.1.3 Afronden detailhandelsvisie.
            4. Blz. 93 402.1.4 In 2025 onderzoek uitvoeren naar behoefte zondagsopenstelling
            5. Blz. 94 402.1.5 Schrijven van een economisch beleidsplan
          2. Blz. 95 403.1 De arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen zoals praktijkgeschoolde arbeidskrachten, jongeren in een uitkeringssituatie, herintreders en ouderen groeit met 1,5% in de periode van 2023 - 2025.
            1. Blz. 96 403.1.1 Inzet van het Project meedoen via Dokwurk.
            2. Blz. 97 403.1.2 Als gemeente meer regie houden door de inzet van een accounthouder op de activiteiten Kenniswerkplaats en Kennislab, om een sluitende keten te vormen voor arbeidsbemiddeling en toeleiding.
            3. Blz. 98 403.1.3 Stimuleren en mede organiseren van een traject van leven lang leren in samenwerking met Wurkstart.
            4. Blz. 99 403.1.4 De positie van Dokwurk verstevigen door nog beter in te spelen op de lokale economie en huidige arbeidsmarkt.
          3. Blz. 100 403.2 Betere samenwerking en aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt realiseren in het kader van de Versnellingsagenda Noordoost Friesland.
            1. Blz. 101 403.2.1 Doorontwikkeling van wurkstart (leven lang leren).
          4. Blz. 102 403.3 Koppeling maken tussen uitdagingen op de arbeidsmarkt en duurzaamheid.
            1. Blz. 103 403.3.1 Projecten stimuleren vanuit de gemeente die zich richten op duurzaamheid, innovatie en arbeidsmarkt.
          5. Blz. 104 404.1 Groei van aantal overnachtingen in 2026 met 4% ten opzichte van 2022
            1. Blz. 105 404.1.1 Eeltsjemar toeristisch ontwikkelen.
            2. Blz. 106 404.1.2 Inzetten op branding en marketing.
            3. Blz. 107 404.1.3 Opstellen van een ontwikkelkader.
            4. Blz. 108 404.1.4 Onderzoek naar optimalisatie van fiets- en wandelnetwerk.
            5. Blz. 109 404.1.5 Stimuleren initiatieven van inwoners.
        3. Blz. 110 4.3 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 111 4.4 Verbonden partijen
        5. Blz. 112 4.5 Uniforme beleidsindicatoren
        6. Blz. 113 4.6 Overzicht baten en lasten
        7. Blz. 114 Toelichting op wijziging
      6. Blz. 115 Programma 5: Wenjen en Omjouwing
        1. Blz. 116 5.1 Waar gaat programma 5 ‘Wenjen en Omjouwing’ over?
        2. Blz. 117 5.2 Doelen
          1. Blz. 118 501.1 In de komende 4 jaar worden er 200 extra wooneenheden gerealiseerd vanuit sociaal oogpunt naast de bestaande productie, waarbij de gemeente de regierol behoudt.
            1. Blz. 119 501.1.1 100 woningen realiseren voor starters en lagere inkomens (onder de €250.000).
            2. Blz. 120 501.1.2 75 woningen realiseren voor senioren appartementen of woonhofjes.
            3. Blz. 121 501.1.3 Het vaststellen van beleid over pré mantelzorg-, kangoeroewoningen, flexibel wonen en tiny houses waardoor er ten minste 25 alternatieve woonvormen gerealiseerd kunnen worden.
          2. Blz. 122 502.1 De hoeveelheid huishoudelijk restafval naar maximaal 100kg per inwoner per jaar in 2025.
            1. Blz. 123 502.1.1 Inwoners en de mienskip worden betrokken en actief gestimuleerd om zo weinig mogelijk afval te produceren (afvalpreventie) door middel een campagne in de mienskip en op scholen in begin 2023.
            2. Blz. 124 502.1.2 Inwoners en de mienskip worden betrokken en actief gestimuleerd om hun afval zo goed mogelijk te scheiden door middel van een campagne in de mienskip en op scholen in begin 2023.
            3. Blz. 125 502.1.3 Samen met burger een plan ontwikkelen voor afvalpreventie en afvalscheiding.
            4. Blz. 126 502.1.4 De bron- en nascheiding van de huishoudelijk afvalinzameling en -verwerking wordt verder ontwikkeld zodat zo veel mogelijk huishoudelijk afval kan worden hergebruikt.
          3. Blz. 127 502.2 70% van de elektriciteit van de gehele gemeente wordt duurzaam opgewekt in 2030 en een besparing creëren van 1,5% procent energie per jaar.
            1. Blz. 128 502.2.1 In 2023 een plan ‘Dorp van de toekomst’ gericht op klimaatverandering en energietransitie, gereed te hebben om de ambitie te kunnen realiseren en hierbij de mienskip bij betrekken.
            2. Blz. 129 502.2.2 Stimuleren van opzetten energie coöperaties.
            3. Blz. 130 502.2.3 Plan op te stellen in 2024 om het maatschappelijk vastgoed te verduurzamen.
            4. Blz. 131 502.2.4 Het realiseren van een gemeentelijk circulair ambachtscentrum waardoor het hergebruik van producten binnen de gemeente optimaal wordt gefaciliteerd. In samenwerking met: Dokwurk, Kringloopwinkels en Milieustraten.
          4. Blz. 132 502.3 De energiearmoede wordt zodanig verminderd dat in 2030 alle inwoners blijvend in hun energiebehoefte kunnen voorzien op basis van een maatschappelijk verantwoord niveau van levensonderhoud.
            1. Blz. 133 502.3.1 Uitvoering geven aan het project Energiearmoede.
          5. Blz. 134 503.1 De kwaliteit en aantrekkelijkheid van de woningvoorraad en woonomgeving verbeteren en te verduurzamen.
            1. Blz. 135 503.1.1 Faciliteren in het verduurzamen van de bestaande woningen.
            2. Blz. 136 503.1.2 Het maken van dorpsbiografieën.
            3. Blz. 137 503.1.3 Meer aandacht voor groen in (nieuwbouw) wijken en buitenfaciliteiten verbeteren met parken en tuinen.
          6. Blz. 138 503.2 De doorlooptijd van planvoorbereiding voor ruimtelijke projecten met 40% versnellen.
            1. Blz. 139 503.2.1 Plan van aanpak opzetten en hier acties op ondernemen.
        3. Blz. 140 5.3 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 141 5.4 Verbonden partijen
        5. Blz. 142 5.5 Uniforme beleidsindicatoren
        6. Blz. 143 5.6 Overzicht baten en lasten
        7. Blz. 144 Toelichting op wijziging
      7. Blz. 145 Programma 6: Iepenbiere Romte
        1. Blz. 146 6.1 Waar gaat programma 6 ‘Iepenbiere Romte’ over?
        2. Blz. 147 6.2 Doelen
          1. Blz. 148 602.1 Beheer van kapitaalgoederen Openbare Ruimte optimaliseren om de balans tussen kosten, bedrijfszekerheid en risicosturing te verbeteren.
            1. Blz. 149 602.1.1 Verkennend onderzoek voor de haalbaarheid van assetmanagement van kapitaalgoederen.
          2. Blz. 150 603.1 Bevorderen van de biodiversiteit binnen de openbare ruimte.
            1. Blz. 151 603.1.1 Uitwerken van een paragraaf ‘biodiversiteit’ in de beleidsplannen Openbare Ruimte.
            2. Blz. 152 603.1.2 Het realiseren en stimuleren van maatregelen: delen intensief gazon extensief beheren, bloembollen aanplanten, geveltuinen aanleggen, extra inheemse bomen aanplanten, vogelbosjes aanleggen en inzaaien bloemenweides binnen de bebouwde kom
          3. Blz. 153 604.1 Het creëren van veilige en duurzame bereikbaarheid voor alle relevante mobiliteitsvormen.
            1. Blz. 154 604.1.1 Opstellen mobiliteitsplan (GMP) in 2023 en een uitvoeringsprogramma Verkeer en Mobiliteit..
            2. Blz. 155 604.1.2 Inhaalslag realiseren op het onderhoud van openbare ruimte om de toegankelijkheid en veiligheid te verbeteren.
            3. Blz. 156 604.1.3 Realiseren van een hoofdfietsroute Damwâld – Feanwâlden met aansluiting op de Koarndyk.
            4. Blz. 157 604.1.4 Samen met de Provincie Fryslân zorgdragen voor een plan voor veilige en doeltreffende herinrichting van de N361 Lauwersseewei waarbij zo veel mogelijk koppelkansen worden benut.
          4. Blz. 158 604.2 De fysieke toegankelijkheid van winkelkernen voor mensen met een beperking één inrichtingsniveau omhoog te brengen.
            1. Blz. 159 604.2.1 Startnotitie ontwikkelen met als doel het ‘keurmerk toegankelijkheid’ op minimaal het niveau ‘brons’ te behalen.
          5. Blz. 160 604.3 Infrastructuur voor recreatie en toerisme opwaarderen.
            1. Blz. 161 604.3.1 Verbreden van fietspaden en omvormen naar beton of asfalt en netwerken op elkaar aansluiten.
            2. Blz. 162 604.3.2 Koppelkansen verzilveren die bijdragen aan de haalbaarheid van realisatie vaarroute Âldtsjerk – Rinsumageast - Dokkum
        3. Blz. 163 6.3 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 164 6.4 Verbonden partijen
        5. Blz. 165 6.5 Overzicht baten en lasten
        6. Blz. 166 Toelichting op wijziging
      8. Blz. 167 Algemiene dekkingsmiddels, Overhead, Heffing VPB en Onvoorzien
        1. Blz. 168 Algemiene dekkingsmiddels
          1. Blz. 169 90.1 Waar gaat ‘Algemiene dekkingsmiddels over?
          2. Blz. 170 90.2 Verbonden partijen
          3. Blz. 171 90.3 Uniforme beleidsindicatoren
          4. Blz. 172 90.4 Overzicht baten en lasten
          5. Blz. 173 Toelichting op wijziging
        2. Blz. 174 Overhead
          1. Blz. 175 91.1 Waar gaat Overhead over?
          2. Blz. 176 91.2 Uniforme beleidsindicatoren
          3. Blz. 177 91.3 Overzicht baten en lasten
          4. Blz. 178 Toelichting op wijziging
        3. Blz. 179 Heffing VPB
          1. Blz. 180 92.1 Waar gaat Heffing VPB over?
          2. Blz. 181 92.2 Overzicht baten en lasten
          3. Blz. 182 Toelichting op wijziging
        4. Blz. 183 Onvoorzien
          1. Blz. 184 93.1 Waar gaat Onvoorzien over?
          2. Blz. 185 93.2 Overzicht baten en lasten
    2. Blz. 186 Financiën
      1. Blz. 187 Begroting
        1. Blz. 188 Begroting - Saldo baten en lasten
        2. Blz. 189 Begroting - Resultaat
      2. Blz. 190 Investeringskredieten
        1. Blz. 191 Investeringskredieten
    3. Blz. 192 Projecten
      1. Blz. 193 Project Feanwâlden
        1. Blz. 194 Beschrijving project
        2. Blz. 195 Doelen
          1. Blz. 196 902.1 Het bouwen van een MFC in Feanwâlden welke onderdak bied aan twee scholen, sport en ontmoeten
            1. Blz. 197 902.1.1 Voorbereidingsfase: activiteiten en te nemen besluiten (door gemeente en andere partijen) zodat de realisatie van het MFC kan worden aanbesteed en een aannemer/architect kan worden gekozen.
        3. Blz. 198 Financiën
      2. Blz. 199 Bouwen aan een stevig fundament in het sociaal domein
        1. Blz. 200 Beschrijving project
        2. Blz. 201 Doelen
          1. Blz. 202 903.1 Wegwerken achterstanden WMO
            1. Blz. 203 903.1.1 Inzet extra medewerkers op uitvoering sociaal domein
          2. Blz. 204 903.2 Verbeteren organisatie uitvoering Sociaal Domein
            1. Blz. 205 903.2.1 Verbeteren werkprocessen en doen van voorstellen voor een (toekomstige) inrichting van het sociaal domein
            2. Blz. 206 903.2.2 Rust en stabiliteit brengen in de organisatie van het gebiedsteam sociaal domein
            3. Blz. 207 903.2.3 Het opstellen van een visie op het sociaal domein
        3. Blz. 208 Financiën
      3. Blz. 209 Inwerkingtreding omgevingswet
        1. Blz. 210 Beschrijving project
        2. Blz. 211 Doelen
          1. Blz. 212 905.1 Komen tot een succesvolle implementatie van de omgevingswet binnen onze organisatie
            1. Blz. 213 905.1.1 Borgen van de kwaliteit van de dienstverlening gedurende de aanloopfase in 2024
            2. Blz. 214 905.1.2 Inrichten van het softwarepakket Centric Leefomgeving
            3. Blz. 215 905.1.3 Vaststellen van de omgevingsvisie
            4. Blz. 216 905.1.4 Opstellen en implementeren van omgevingsprogramma’s
            5. Blz. 217 905.1.5 Opstellen en implementeren van participatiebeleid
            6. Blz. 218 905.1.6 Omzetten tijdelijk omgevingsplan naar definitief omgevingsplan
            7. Blz. 219 905.1.7 Implementeren van de BGE voor lokale wegen
            8. Blz. 220 905.1.8 Implementeren en borgen van de beleidscyclus Omgevingswet
        3. Blz. 221 Financiën
    4. Blz. 222 Activiteiten
      1. Blz. 223 Overzicht activiteiten
        1. Blz. 224 Overzicht activiteiten
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap