-
Blz. 1
1e Turap Dantumadiel 2025
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Begrotingsresultaat
-
Blz. 6
Toelichting op wijzigingen
-
Blz. 7
Programma 1: Ynwenner en Bestjoer
-
Blz. 8
1.1 Waar gaat programma 1 'Ynwenner en Bestjoer' over?
-
Blz. 9
1.2 Doelen
-
Blz. 10
101.1 De dienstverlening op het zelfde niveau behouden ondanks ontvlechting
-
Blz. 11
101.1.1 Klant in Focus Tool gebruiken om de klanttevredenheid voor en na ontvlechting te meten.
-
Blz. 12
101.1.2 Één loket aanbieden voor dienstverlening richting inwoners en ondernemers voor afhandeling van het grootste gedeelte van de vragen.
-
Blz. 13
101.1.3 Voor elke inwoner en ondernemer een passend kanaal aanbieden om contact te zoeken met de gemeente (digitaal of fysiek).
-
Blz. 14
101.2 Aantrekkelijk werkgever worden in de nieuwe organisatie
-
Blz. 15
101.2.1 Traineeships bieden en talent tot bloei laten komen.
-
Blz. 16
101.2.2 Secundaire arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk maken.
-
Blz. 17
101.2.3 Enthousiasmeren van studenten van de diverse scholen (LBO, MBO, HBO) in de regio.
-
Blz. 18
101.2.4 Rol voor hogescholen bieden in de opbouw van de organisatie.
-
Blz. 19
101.2.5 Een werkomgeving creëren waarin werknemers zich kunnen ontplooien.
-
Blz. 20
102.1 Veilige woon- en leefomgeving versterken
-
Blz. 21
102.1.1 Project veilig buitengebied uitvoering geven (gericht op ondermijning)
-
Blz. 22
102.1.2 Project bedrijventerreinen (gericht op ondermijning)
-
Blz. 23
102.1.3 Biboscan uitvoering geven.
-
Blz. 24
102.1.4 Signaaltafel bijeenkomsten uitvoering geven.
-
Blz. 25
102.1.5 Meerjarige visie ontwikkelen op inzet en prioritering toezichthouders publiek domein.
-
Blz. 26
102.1.6 Voorkomen jeugdoverlast door inzet jeugdboa en stakeholders.
-
Blz. 27
103.1 Burgerparticipatie faciliteren waar nodig en te handelen vanuit de ja mits houding
-
Blz. 28
103.1.1 Proces voor participatie verbeteren door duidelijke kaders vast te leggen.
-
Blz. 29
103.1.2 Memo Contactmomenten in de praktijk brengen.
-
Blz. 30
104.1 Robuuste financiële positie behouden zowel incidenteel als structureel
-
Blz. 31
104.1.1 Lange termijn visie opstellen financiële situatie.
-
Blz. 32
104.1.2 Beheersbaar houden van de exploitatiekosten van de organisatie te benchmarken aan de huidige kosten van de centrumregeling.
-
Blz. 33
104.1.3 Meetbaar maken in samenwerking met financiën (dashboard)
-
Blz. 34
1.3 Beleidsdocumenten
-
Blz. 35
1.4 Verbonden partijen
-
Blz. 36
1.5 Uniforme beleidsindicatoren
-
Blz. 37
1.6 Overzicht baten en lasten
-
Blz. 38
Toelichting op wijziging
-
Blz. 39
Programma 2: Mienskip
-
Blz. 40
2.1 Waar gaat programma 2 ‘Mienskip’ over?
-
Blz. 41
2.2 Doelen
-
Blz. 42
201.1 Sociale samenhang behouden en waar nodig en mogelijk versterken.
-
Blz. 43
201.1.1 Ondersteunen en versterken van initiatieven door implementatie van de aanpassing van het subsidielandschap.
-
Blz. 44
201.1.2 DOM’s doorontwikkelen naar structurele werkwijze, die samen met de nieuwe regeling dorpsbudgetten een integraal pakket vormt.
-
Blz. 45
201.1.3 Onderzoeken hoe we jongeren kunnen betrekken bij gemeentelijke beslissingen.
-
Blz. 46
201.1.4 Implementeren van het nieuwe welzijnsbeleid.
-
Blz. 47
202.1 De maatschappelijke voorzieningen in de dorpskernen toekomstbestendig, betaalbaar en bereikbaar te maken en waar nodig te verbeteren.
-
Blz. 48
202.1.1 Onze sportaccommodaties toekomstbestendig maken (o.a. vervangen in Feanwâlden).
-
Blz. 49
203.1 In 2025 is het aanbod van culturele activiteiten in Dantumadiel met 10% toegenomen t.o.v. 2022
-
Blz. 50
203.1.2 Culturele mogelijkheden, zowel actief als passief, voor jongeren vergroten en beter faciliteren door de introductie va een nieuwe subsidieregeling
-
Blz. 51
203.1.3 Volwassenfonds sport en cultuur promoten door mee nemen in de geldgids en nieuwsbrieven
-
Blz. 52
203.1.4 In het kader van preventie sport- en cultuuractiviteiten aanbieden aan jongeren (buurtsportcoaches en jongerenwerkers).
-
Blz. 53
203.1.5 It organisearjen fan in Fryske wike mei de Anno-gemeenten.
-
Blz. 54
203.1.6 It organisearjen fan in jierliks weromkommende aktiviteit yn it basisûnderwiis oangeande it Frysk.
-
Blz. 55
203.1.7 Opstarten pilot Verrrijkte Schooldag
-
Blz. 56
203.2 Onze jongeren meer en structureler de kans bieden om hun talenten volledig te ontwikkelen
-
Blz. 57
203.2.1 Faciliteren en stimuleren van projecten gericht op talentontwikkeling ( zoals het project bouwen aan ambitie).
-
Blz. 58
203.2.2 Uitvoering geven, evalueren en doorontwikkelen van het ‘Project tiid foar aksje, waai mar mei’ en project Maatschappelijke Diensttijd.
-
Blz. 59
203.2.3 Opstarten pilot Verrrijkte Schooldag, waarbij ingezet wordt op talentontwikkeling jongeren
-
Blz. 60
2.3 Beleidsdocumenten
-
Blz. 61
2.4 Verbonden partijen
-
Blz. 62
2.5 Uniforme beleidsindicatoren
-
Blz. 63
2.6 Overzicht baten en lasten
-
Blz. 64
Toelichting op wijziging
-
Blz. 65
Programma 3: Soarch en Wolwêzen
-
Blz. 66
3.1 Waar gaat programma 3 ‘Soarch en Wolwêzen’ over?
-
Blz. 67
3.2 Doelen
-
Blz. 68
301.1 Zelfredzaamheid vergroten van onze zorgbehoeftige inwoners.
-
Blz. 69
301.1.2 Implementatie nieuw welzijnsbeleid (inclusief jongerenwerk) met doarpsmoetingsplakken.
-
Blz. 70
301.1.3 Jeugdhulp op scholen verder uitbreiden.
-
Blz. 71
301.1.4 Werkwijze familiegroepsplan opnemen in nieuw beleid bij Jeugdhulp
-
Blz. 72
301.1.5 Meer bewustwording creëren laaggeletterdheid binnen onze organisatie.
-
Blz. 73
301.1.6 Extra inzet op (digi)taalvaardigheid via bibliotheken.
-
Blz. 74
301.2 Aantoonbare verschuiving realiseren van duurdere zorgtrajecten naar goedkopere vormen van zorg.
-
Blz. 75
301.2.1 Meer inzetten op voorkomen van misbruik in WMO en Jeugd
-
Blz. 76
301.2.2 Opvoedingsondersteuning toegankelijker en laagdrempeliger aanbieden
-
Blz. 77
301.2.3 Programma uitvoeren van Zorg naar Preventie (GALA/IZA)
-
Blz. 78
301.2.4 Opstarten pilot Verrrijkte Schooldag, waarbij ingezet wordt preventie zorg bij jongeren
-
Blz. 79
302.1 Streven naar een samenleving waarbij iedereen kan participeren ondanks hun financiële positie. Dit willen we bereiken door het vaststellen van het actieplan armoede- en schuldenbeleid waarin we concrete acties opnemen om dit doel te bereiken.
-
Blz. 80
302.1.1 Uitvoeren van de acties in het actieplan armoede- en schuldenbeleid, waaronder project Energiearmoede ook een plaats heeft.
-
Blz. 81
3.3 Beleidsdocumenten
-
Blz. 82
3.4 Verbonden partijen
-
Blz. 83
3.5 Uniforme beleidsindicatoren
-
Blz. 84
3.6 Overzicht baten en lasten
-
Blz. 85
Toelichting op wijziging
-
Blz. 86
Programma 4: Wurk, Bedriuw en Rekreaasje
-
Blz. 87
4.1 Waar gaat programma 4 ‘Wurk, Bedriuw en Rekreaasje’ over?
-
Blz. 88
4.2 Doelen
-
Blz. 89
402.1 Vergroten van ondernemerstevredenheid
-
Blz. 90
402.1.1 Conform Convenant Bedrijventerreinen bedrijfskavels aanbieden.
-
Blz. 91
402.1.2 Betrekken ondernemers bij bereikbaarheid: onderzoek naar nieuwe westelijke Ontsluitingsweg Westereen.
-
Blz. 92
402.1.3 Afronden detailhandelsvisie.
-
Blz. 93
402.1.4 In 2025 onderzoek uitvoeren naar behoefte zondagsopenstelling
-
Blz. 94
402.1.5 Schrijven van een economisch beleidsplan
-
Blz. 95
403.1 De arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen zoals praktijkgeschoolde arbeidskrachten, jongeren in een uitkeringssituatie, herintreders en ouderen groeit met 1,5% in de periode van 2023 - 2025.
-
Blz. 96
403.1.1 Inzet van het Project meedoen via Dokwurk.
-
Blz. 97
403.1.2 Als gemeente meer regie houden door de inzet van een accounthouder op de activiteiten Kenniswerkplaats en Kennislab, om een sluitende keten te vormen voor arbeidsbemiddeling en toeleiding.
-
Blz. 98
403.1.3 Stimuleren en mede organiseren van een traject van leven lang leren in samenwerking met Wurkstart.
-
Blz. 99
403.1.4 De positie van Dokwurk verstevigen door nog beter in te spelen op de lokale economie en huidige arbeidsmarkt.
-
Blz. 100
403.2 Betere samenwerking en aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt realiseren in het kader van de Versnellingsagenda Noordoost Friesland.
-
Blz. 101
403.2.1 Doorontwikkeling van wurkstart (leven lang leren).
-
Blz. 102
403.3 Koppeling maken tussen uitdagingen op de arbeidsmarkt en duurzaamheid.
-
Blz. 103
403.3.1 Projecten stimuleren vanuit de gemeente die zich richten op duurzaamheid, innovatie en arbeidsmarkt.
-
Blz. 104
404.1 Groei van aantal overnachtingen in 2026 met 4% ten opzichte van 2022
-
Blz. 105
404.1.1 Eeltsjemar toeristisch ontwikkelen.
-
Blz. 106
404.1.2 Inzetten op branding en marketing.
-
Blz. 107
404.1.3 Opstellen van een ontwikkelkader.
-
Blz. 108
404.1.4 Onderzoek naar optimalisatie van fiets- en wandelnetwerk.
-
Blz. 109
404.1.5 Stimuleren initiatieven van inwoners.
-
Blz. 110
4.3 Beleidsdocumenten
-
Blz. 111
4.4 Verbonden partijen
-
Blz. 112
4.5 Uniforme beleidsindicatoren
-
Blz. 113
4.6 Overzicht baten en lasten
-
Blz. 114
Toelichting op wijziging
-
Blz. 115
Programma 5: Wenjen en Omjouwing
-
Blz. 116
5.1 Waar gaat programma 5 ‘Wenjen en Omjouwing’ over?
-
Blz. 117
5.2 Doelen
-
Blz. 118
501.1 In de komende 4 jaar worden er 200 extra wooneenheden gerealiseerd vanuit sociaal oogpunt naast de bestaande productie, waarbij de gemeente de regierol behoudt.
-
Blz. 119
501.1.1 100 woningen realiseren voor starters en lagere inkomens (onder de €250.000).
-
Blz. 120
501.1.2 75 woningen realiseren voor senioren appartementen of woonhofjes.
-
Blz. 121
501.1.3 Het vaststellen van beleid over pré mantelzorg-, kangoeroewoningen, flexibel wonen en tiny houses waardoor er ten minste 25 alternatieve woonvormen gerealiseerd kunnen worden.
-
Blz. 122
502.1 De hoeveelheid huishoudelijk restafval naar maximaal 100kg per inwoner per jaar in 2025.
-
Blz. 123
502.1.1 Inwoners en de mienskip worden betrokken en actief gestimuleerd om zo weinig mogelijk afval te produceren (afvalpreventie) door middel een campagne in de mienskip en op scholen in begin 2023.
-
Blz. 124
502.1.2 Inwoners en de mienskip worden betrokken en actief gestimuleerd om hun afval zo goed mogelijk te scheiden door middel van een campagne in de mienskip en op scholen in begin 2023.
-
Blz. 125
502.1.3 Samen met burger een plan ontwikkelen voor afvalpreventie en afvalscheiding.
-
Blz. 126
502.1.4 De bron- en nascheiding van de huishoudelijk afvalinzameling en -verwerking wordt verder ontwikkeld zodat zo veel mogelijk huishoudelijk afval kan worden hergebruikt.
-
Blz. 127
502.2 70% van de elektriciteit van de gehele gemeente wordt duurzaam opgewekt in 2030 en een besparing creëren van 1,5% procent energie per jaar.
-
Blz. 128
502.2.1 In 2023 een plan ‘Dorp van de toekomst’ gericht op klimaatverandering en energietransitie, gereed te hebben om de ambitie te kunnen realiseren en hierbij de mienskip bij betrekken.
-
Blz. 129
502.2.2 Stimuleren van opzetten energie coöperaties.
-
Blz. 130
502.2.3 Plan op te stellen in 2024 om het maatschappelijk vastgoed te verduurzamen.
-
Blz. 131
502.2.4 Het realiseren van een gemeentelijk circulair ambachtscentrum waardoor het hergebruik van producten binnen de gemeente optimaal wordt gefaciliteerd. In samenwerking met: Dokwurk, Kringloopwinkels en Milieustraten.
-
Blz. 132
502.3 De energiearmoede wordt zodanig verminderd dat in 2030 alle inwoners blijvend in hun energiebehoefte kunnen voorzien op basis van een maatschappelijk verantwoord niveau van levensonderhoud.
-
Blz. 133
502.3.1 Uitvoering geven aan het project Energiearmoede.
-
Blz. 134
503.1 De kwaliteit en aantrekkelijkheid van de woningvoorraad en woonomgeving verbeteren en te verduurzamen.
-
Blz. 135
503.1.1 Faciliteren in het verduurzamen van de bestaande woningen.
-
Blz. 136
503.1.2 Het maken van dorpsbiografieën.
-
Blz. 137
503.1.3 Meer aandacht voor groen in (nieuwbouw) wijken en buitenfaciliteiten verbeteren met parken en tuinen.
-
Blz. 138
503.2 De doorlooptijd van planvoorbereiding voor ruimtelijke projecten met 40% versnellen.
-
Blz. 139
503.2.1 Plan van aanpak opzetten en hier acties op ondernemen.
-
Blz. 140
5.3 Beleidsdocumenten
-
Blz. 141
5.4 Verbonden partijen
-
Blz. 142
5.5 Uniforme beleidsindicatoren
-
Blz. 143
5.6 Overzicht baten en lasten
-
Blz. 144
Toelichting op wijziging
-
Blz. 145
Programma 6: Iepenbiere Romte
-
Blz. 146
6.1 Waar gaat programma 6 ‘Iepenbiere Romte’ over?
-
Blz. 147
6.2 Doelen
-
Blz. 148
602.1 Beheer van kapitaalgoederen Openbare Ruimte optimaliseren om de balans tussen kosten, bedrijfszekerheid en risicosturing te verbeteren.
-
Blz. 149
602.1.1 Verkennend onderzoek voor de haalbaarheid van assetmanagement van kapitaalgoederen.
-
Blz. 150
603.1 Bevorderen van de biodiversiteit binnen de openbare ruimte.
-
Blz. 151
603.1.1 Uitwerken van een paragraaf ‘biodiversiteit’ in de beleidsplannen Openbare Ruimte.
-
Blz. 152
603.1.2 Het realiseren en stimuleren van maatregelen: delen intensief gazon extensief beheren, bloembollen aanplanten, geveltuinen aanleggen, extra inheemse bomen aanplanten, vogelbosjes aanleggen en inzaaien bloemenweides binnen de bebouwde kom
-
Blz. 153
604.1 Het creëren van veilige en duurzame bereikbaarheid voor alle relevante mobiliteitsvormen.
-
Blz. 154
604.1.1 Opstellen mobiliteitsplan (GMP) in 2023 en een uitvoeringsprogramma Verkeer en Mobiliteit..
-
Blz. 155
604.1.2 Inhaalslag realiseren op het onderhoud van openbare ruimte om de toegankelijkheid en veiligheid te verbeteren.
-
Blz. 156
604.1.3 Realiseren van een hoofdfietsroute Damwâld – Feanwâlden met aansluiting op de Koarndyk.
-
Blz. 157
604.1.4 Samen met de Provincie Fryslân zorgdragen voor een plan voor veilige en doeltreffende herinrichting van de N361 Lauwersseewei waarbij zo veel mogelijk koppelkansen worden benut.
-
Blz. 158
604.2 De fysieke toegankelijkheid van winkelkernen voor mensen met een beperking één inrichtingsniveau omhoog te brengen.
-
Blz. 159
604.2.1 Startnotitie ontwikkelen met als doel het ‘keurmerk toegankelijkheid’ op minimaal het niveau ‘brons’ te behalen.
-
Blz. 160
604.3 Infrastructuur voor recreatie en toerisme opwaarderen.
-
Blz. 161
604.3.1 Verbreden van fietspaden en omvormen naar beton of asfalt en netwerken op elkaar aansluiten.
-
Blz. 162
604.3.2 Koppelkansen verzilveren die bijdragen aan de haalbaarheid van realisatie vaarroute Âldtsjerk – Rinsumageast - Dokkum
-
Blz. 163
6.3 Beleidsdocumenten
-
Blz. 164
6.4 Verbonden partijen
-
Blz. 165
6.5 Overzicht baten en lasten
-
Blz. 166
Toelichting op wijziging
-
Blz. 167
Algemiene dekkingsmiddels, Overhead, Heffing VPB en Onvoorzien
-
Blz. 168
Algemiene dekkingsmiddels
-
Blz. 169
90.1 Waar gaat ‘Algemiene dekkingsmiddels over?
-
Blz. 170
90.2 Verbonden partijen
-
Blz. 171
90.3 Uniforme beleidsindicatoren
-
Blz. 172
90.4 Overzicht baten en lasten
-
Blz. 173
Toelichting op wijziging
-
Blz. 174
Overhead
-
Blz. 175
91.1 Waar gaat Overhead over?
-
Blz. 176
91.2 Uniforme beleidsindicatoren
-
Blz. 177
91.3 Overzicht baten en lasten
-
Blz. 178
Toelichting op wijziging
-
Blz. 179
Heffing VPB
-
Blz. 180
92.1 Waar gaat Heffing VPB over?
-
Blz. 181
92.2 Overzicht baten en lasten
-
Blz. 182
Toelichting op wijziging
-
Blz. 183
Onvoorzien
-
Blz. 184
93.1 Waar gaat Onvoorzien over?
-
Blz. 185
93.2 Overzicht baten en lasten
-
Blz. 186
Financiën
-
Blz. 187
Begroting
-
Blz. 188
Begroting - Saldo baten en lasten
-
Blz. 189
Begroting - Resultaat
-
Blz. 190
Investeringskredieten
-
Blz. 191
Investeringskredieten
-
Blz. 192
Projecten
-
Blz. 193
Project Feanwâlden
-
Blz. 194
Beschrijving project
-
Blz. 195
Doelen
-
Blz. 196
902.1 Het bouwen van een MFC in Feanwâlden welke onderdak bied aan twee scholen, sport en ontmoeten
-
Blz. 197
902.1.1 Voorbereidingsfase: activiteiten en te nemen besluiten (door gemeente en andere partijen) zodat de realisatie van het MFC kan worden aanbesteed en een aannemer/architect kan worden gekozen.
-
Blz. 198
Financiën
-
Blz. 199
Bouwen aan een stevig fundament in het sociaal domein
-
Blz. 200
Beschrijving project
-
Blz. 201
Doelen
-
Blz. 202
903.1 Wegwerken achterstanden WMO
-
Blz. 203
903.1.1 Inzet extra medewerkers op uitvoering sociaal domein
-
Blz. 204
903.2 Verbeteren organisatie uitvoering Sociaal Domein
-
Blz. 205
903.2.1 Verbeteren werkprocessen en doen van voorstellen voor een (toekomstige) inrichting van het sociaal domein
-
Blz. 206
903.2.2 Rust en stabiliteit brengen in de organisatie van het gebiedsteam sociaal domein
-
Blz. 207
903.2.3 Het opstellen van een visie op het sociaal domein
-
Blz. 208
Financiën
-
Blz. 209
Inwerkingtreding omgevingswet
-
Blz. 210
Beschrijving project
-
Blz. 211
Doelen
-
Blz. 212
905.1 Komen tot een succesvolle implementatie van de omgevingswet binnen onze organisatie
-
Blz. 213
905.1.1 Borgen van de kwaliteit van de dienstverlening gedurende de aanloopfase in 2024
-
Blz. 214
905.1.2 Inrichten van het softwarepakket Centric Leefomgeving
-
Blz. 215
905.1.3 Vaststellen van de omgevingsvisie
-
Blz. 216
905.1.4 Opstellen en implementeren van omgevingsprogramma’s
-
Blz. 217
905.1.5 Opstellen en implementeren van participatiebeleid
-
Blz. 218
905.1.6 Omzetten tijdelijk omgevingsplan naar definitief omgevingsplan
-
Blz. 219
905.1.7 Implementeren van de BGE voor lokale wegen
-
Blz. 220
905.1.8 Implementeren en borgen van de beleidscyclus Omgevingswet
-
Blz. 221
Financiën
-
Blz. 222
Activiteiten
-
Blz. 223
Overzicht activiteiten
-
Blz. 224
Overzicht activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap