Huisvesting
De raad heeft in februari besloten om een verbouwscenario “25 jaar levensduurverlenging” en een verbouwscenario “10 jaar groot onderhoud” voor het huidige gemeentehuis uit te werken. De raad heeft tevens besloten om de maximaal verwachte financiële impact van dit besluit vanaf 2028 te verwerken in de meerjarenbegroting door middel van het opnemen van een stelpost van € 300.000. Eind dit jaar wordt het voorstel met de uitgewerkte scenario’s aan de raad aangeboden.
Formatie - Project Dantumadiel 2027
In 2025 is gestart met het project Dantumadiel 2027. Een project welke de organisatie handvaten moet gaan geven om te komen tot een operationele organisatie op basis van het vastgestelde (structurele) formatieontwerp. In de periode 2024-2026 maakt de organisatie gebruik van tijdelijke extra formatie om de aanwezige frictie, ten gevolge van de start, het hoofd te kunnen bieden. Dit proces om te downsizen is best complex omdat de organisatie gebouwd is op verschillende aannames (aantal cliënten, areaal en kwaliteitsniveaus welke in de praktijk soms afwijken van de aanname). Tevens blijkt de inrichting van werkprocessen een duidelijke relatie met de omvang van de organisatie te hebben. Het project Dantumadiel 2027 zal ondersteuning geven aan dit proces door onder meer een vergelijking aan te gaan met een aantal referentiegemeenten. Belangrijk is dat autonome ontwikkelingen op diverse beleidsterreinen ook een autonome besluitvorming gaan krijgen. Dantumadiel 2027 kent het takenpakket van 1 januari 2024 als uitgangspunt.
ICT/Informatievoorziening
In het eerste kwartaal is een actuele visie op het gebied van informatievoorziening vastgesteld: het Informatieplan 2025-2028. Dit informatieplan geeft richting over hoe onze informatiepositie zich de komende 3 jaar moet gaan ontwikkelen, hoe de informatievoorziening daarbij moet aansluiten en vormt de basis om mee aan de slag gaan. Doel is om een wendbare, veilige en betrouwbare informatievoorziening te bouwen.
De uitgangspunten die ten grondslag liggen aan het informatieplan zijn:
- De mens centraal, techniek volgt
- Alles wat we doen, bekijken we vanuit het perspectief van onze inwoners
- Vernieuwen daar waar dit leidt tot toegevoegde waarde
- We lossen vraagstukken integraal op
Voor de uitvoering van het plan zijn vier verandersporen vastgesteld:
- Dienstverlening dichtbij: We bieden onze producten en diensten digitaal aan en sturen op het gebruik ervan. We zorgen dat er een vangnet is voor mensen die daar niet in mee kunnen komen.
- Wettelijke opgaven: We gebruiken wetgeving als aanjager om vergaand te digitaliseren, onze informatiehuishouding op orde brengen en om op een (informatie)veilige manier te werken.
- Vertrouwen in verandering: In de snel veranderende digitale informatiesamenleving moeten we ons blijven ontwikkelen. We zorgen voor een moderne werkplek en continue scholing.
- Daadkracht door data: We gaan data gebruiken voor goede sturing, analyse en voorspellingen. en data voor ons laten werken door slimme toepassingen in te zetten.
En dit alles willen we realiseren vanuit een basis die op orde is en blijft.
Vanuit het plan is ook financieel gekeken welke uitgaven nodig zijn om realisatie in de komende jaren mogelijk te maken. Hiervoor zijn o.a. investeringen nodig in digitale (burger)portalen, een nieuwe werkomgeving, implementatie van de WMEBV, en data-analyse. De gemeenteraad heeft reeds incidentele (€ 450.000) en structurele middelen (€ 130.000) beschikbaar gesteld voor de doorontwikkeling van de informatievoorziening. Het College wil deze middelen inzetten voor uitvoering van het informatieplan en vraagt daarnaast extra middelen. Deze extra middelen zijn opgenomen in deze perspectiefnota.
Gemeentelijke belastingen
In deze perspectiefnota zijn de inkomsten vanuit de gemeentelijke belastingen verhoogd met de verwachte inflatie (hicp) voor 2026 uit het Centraal Economisch Plan 2025.
Autonome (prijs)ontwikkeling
Na een periode van hoge inflatie en hoge loonstijgingen is de verwachting dat de (prijs)stijgingen in 2026 enigszins normaliseren. Desalniettemin is het belangrijk om de huidige Begroting 2025 bij te stellen naar het prijsniveau van 2026. Het uitgangspunt voor het bijstellen van zowel de baten als de lasten is indexatie middels de geharmoniseerde consumentenprijsindex (hicp). Voor de bijstelling van loonkosten wordt de Loonvoet sector overheid gehanteerd. Beide prijsindicatoren zijn afkomstig uit het Centraal Economisch Plan 2025 (CEP 2025) van het Centraal Planbureau (CPB). Daar waar er sprake is van vaste kosten of afspraken die niet meebewegen met de inflatie wordt geen bijstelling gedaan naar het prijsniveau. Te denken valt aan vastgestelde subsidies of vastgestelde budgetten waarbij reeds rekening is gehouden met inflatie.
Bij de indexatie van de lonen in de Perspectiefnota 2026-2029 is vastgesteld dat de indexatie in de Perspectiefnota 2025-2028 onvolledig was. Boven op de bijstelling voor 2026 is daarom een correctie meegenomen ten opzichte van de Perspectiefnota van vorig jaar.
Onder de autonome ontwikkelingen zijn ook de meest recente inzichten rondom de begrotingen die ten grondslag liggen aan de gemeentelijke bijdragen aan verbonden partijen verwerkt.
In beginsel worden de kapitaallasten (afschrijvingen en rente) van nieuwe investeringen doorgerekend op basis van de actuele omgslagrente (0,6%). De investering in MFC Feanwâlden daarentegen is doorgerekend op basis van de destijds actuele rente (3,4%). Dit is gedaan omdat voor deze grote investering kapitaal moet worden aangetrokken tegen een actuele rente. Omdat de rente waarmee de benodigde investering voor het MFC Feanwâlden is doorgerekend (3,4%) nauwelijks afwijkt van de actuele rente per april 2025 (3,5%) is deze niet opnieuw doorgerekend. Voor de overige reeds toegekende investeringskredieten wordt verondersteld dat deze uit de beschikbare liquide middelen gefinancierd kunnen worden (en dat bijstelling van de verwachte rentelast niet nodig is). Op deze wijze is de begroting 2026 robuust ten aanzien van het risico van oplopende rentes op langlopende leningen.
Parameter |
Bron |
Waarde |
Geharmoniseerde consumentenprijsindex 2026 (hicp) |
Centraal Economisch Plan 2025 (CPB) |
2,4% |
Loonvoet sector overheid 2026 |
Centraal Economisch Plan 2025 (CPB) |
2,0% |
Rente 25 jaar - april 2025 |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
3,5% |