Algemiene dekkingsmiddels, Overhead, Heffing VPB en Onvoorzien

Algemiene dekkingsmiddels

90.1 Waar gaat Algemiene dekkingsmiddels over?

Terug naar navigatie - Algemiene dekkingsmiddels - 90.1 Waar gaat Algemiene dekkingsmiddels over?

Algemiene dekkingsmiddels
Op grond van het besluit begroting en verantwoording worden de algemene dekkingsmiddelen in de gemeentelijke begroting apart zichtbaar gemaakt.

De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit:

  • Lokale heffingen
    Dit zijn opbrengsten uit de gemeentelijke belastingen en heffingen en de daarmee samenhangende uitvoeringskosten voor de WOZ, de heffing en de invordering.
  • Algemene uitkeringen
    Dit zijn de van het Rijk ontvangen middelen om de gemeentelijke taken uit te voeren. Een deel van dit geld komt uit het Gemeentefonds en wordt uitgekeerd in de vorm van algemene uitkeringen, dit is inclusie de decentralisatie-uitkering “sociaal domein”. 
  • Dividend
    Dit zijn de opbrengsten (dividend) uit de deelnemingen in de BNG.
  • Overige algemene dekkingsmiddelen
    Dit zijn de overige algemene dekkingsmiddelen waaronder het taakveld treasury en de overige baten en lasten (stelposten). 

Mutaties in de reserves
Op grond van het besluit begroting en verantwoording worden de mutaties in de algemene- en bestemmingsreserves apart zichtbaar gemaakt in de begroting. De mutaties in de reserves die een relatie hebben met een specifiek programma zijn opgenomen onder het desbetreffende programma zodat per programma een resultaat voor en na bestemming zichtbaar is.

Onder algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien vinden rentetoevoegingen plaats aan de algemene reserve en de reserve bouwgrondexploitatie.

90.2 Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Algemiene dekkingsmiddels - 90.2 Verbonden partijen
Verbonden partij Bijdrage aan beleidsdoelstellingen
NV Afvalsturing Friesland (Omrin) De gemeente Dantumadiel is op twee manieren betrokken bij Omrin, als aandeelhouder en als klant/leverancier van afval. De gemeente ontvangt dividend.
NV Bank Nederlandse Gemeenten Dantumadiel bezit per 31-12-2016 12.285 aandelen, die een belang van € 30.712. vertegenwoordigen (2,50 per aandeel). De gemeente ontvangt dividend.
NV Kabeltelevisie Noordoost Friesland De gemeente Dantumadiel bezit 26,5% (2.650 x € 50)van de aandelen in NV Kabeltelevisie Noordoost Friesland, maar is niet aansprakelijk voor de ontstane tekorten. De gemeente ontvangt dividend.

90.3 Uniforme beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Algemiene dekkingsmiddels - 90.3 Uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente Dantumadiel Nederland
Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro 2023 291 368
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In Euro’s 2024 923 geen data
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro’s 2024 974 geen data

 

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Gemiddelde WOZ waarde De gemiddelde WOZ-waarde van woningen. CBS
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. COELO
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. COELO

90.4 Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Algemiene dekkingsmiddels - 90.4 Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Omschrijving Begroting 2025 Begroting na wijziging 2025 Wijziging 2e Turap 2025 Begroting na 2e Turap 2025
Baten
090 Lokale heffingen 4.814 4.868 12 4.880
091 Algemene uitkering 49.069 51.093 932 52.025
092 Dividend 55 85 0 85
093 Overige algemene dekkingsmiddelen 17 321 135 455
Totaal Baten 53.954 56.367 1.079 57.446
Lasten
090 Lokale heffingen -160 -267 0 -267
092 Dividend 0 0 0 0
093 Overige algemene dekkingsmiddelen -1.117 -1.111 438 -672
Totaal Lasten -1.277 -1.378 438 -939
Saldo baten en lasten 52.678 54.989 1.517 56.506
Onttrekkingen
098 Mutaties reserves overig 1.719 2.791 0 2.791
Totaal Onttrekkingen 1.719 2.791 0 2.791
Stortingen
098 Mutaties reserves overig -165 -208 0 -208
Totaal Stortingen -165 -208 0 -208
Saldo onttrekkingen en stortingen 1.554 2.583 0 2.583

Toelichting op wijziging

Terug naar navigatie - Algemiene dekkingsmiddels - Toelichting op wijziging

dragen x € 1.000

Onderdeel Omschrijving Wijziging 2e Turap 2025 Incidenteel (I) / Structureel (S)
Baten      
090 Lokale heffingen      
  Verschillen kleiner dan € 50.000,- 12 S
091 Algemene uitkeringen      
 

Bijstelling inkomsten uit Algemene uitkering (gemeentefonds) - uitkeringsjaar 2022.

De hoogte van de Algemene uitkering is gebaseerd op +/- 75 maatstaven, bijvoorbeeld het aantal inwoners van de gemeente. De voorlopige uitkering wordt bepaald o.b.v. voorlopige maatstaven. Zodra maatstaven definitief worden, wordt de hoogte van de Algemene uitkering daar op aangepast. Dit kan leiden tot een aanvullende uitkering of een terugbetaling.

75 I
 

Bijstelling inkomsten uit Algemene uitkering (gemeentefonds) - uitkeringsjaar 2023.

Zie toelichting hierboven inz. de hoogte van de Algemene uitkering.

540 I
 

Bijstelling inkomsten uit Algemene uitkering (gemeentefonds) -uitkeringsjaar 2024. 

Zie toelichting hierboven inz. de hoogte van de Algemene uitkering.

317 I
092 Dividend      
  Geen verschillen 0  
093 Overige algemene dekkingsmiddelen      
  Bijstelling verwachte renteopbrengst Schatkistbankieren. 50 I
  Verschillen kleiner dan € 50.000,-
85 I / S
Totaal baten   1.079  
       
Lasten      
090 Lokale heffingen      
  Geen verschillen  0  
091 Algemene uitkeringen      
  Geen verschillen 0  
092 Dividend      
  Geen verschillen 0  
093 Overige algemene dekkingsmiddelen      
 

Bijstelling rentelasten op langlopende leningen. Een aantal investeringen zijn vooruitgeschoven in de tijd. Gevolg hiervan is dat er vanaf 2025 nog geen behoefte is aan een substantiële financiering, met bijbehorende rentelasten. Het aantrekken van een langlopende lening stond gepland voor 2025 maar is volgens de nieuwe investeringsplanning niet eerder benodigd dan in 2027. De structurele gevolgen hiervan nemen we mee in de Begroting 2026.

Het totale voordeel is € 751.000, hiervan zien we € 445.000 terug in het programma Algemiene dekkingsmiddels. Het restant á € 306.000 is omgeslagen over de programma's. In veel gevallen zal dit niet specifiek toegelicht worden omdat deze voordelen per product kleiner zijn dan € 50.000

Het totale voordeel is structureel van aarde echter wel aflopend in omvang (2026:  € 390.000, 2027:  €130.000, 2028: € 44.000 en 2029: € 166.000) . Deze mutaties zijn meegenomen in de begroting 2026.

445 S
  Verschillen kleiner dan € 50.000,- -7 I / S
Totaal lasten   438  
       
Toevoegingen aan reserves      
  Geen verschillen 0  
Totaal toevoegingen aan reserves   0  
       
Onttrekkingen aan reserves      
  Geen verschillen 0  
Totaal onttrekkingen aan reserves   0  
       
Totaal saldo wijzigingen   1.517  

 

Overhead

91.1 Waar gaat Overhead over?

Terug naar navigatie - Overhead - 91.1 Waar gaat Overhead over?

Overhead
In het Wijzigingsbesluit vernieuwing BBV wordt onder artikel l, tweede lid onder l de definitie overhead nader geduid. In de toelichting van het Wijzigingsbesluit vernieuwing BBV is de definitie voor overhead van Vensters voor Bedrijfsvoering gehanteerd als uitgangspunt voor de definitie van overhead binnen het BBV. De Commissie BBV heeft als taak om duidelijkheid te verschaffen wanneer de toepassing van deze definitie in de praktijk tot vragen leidt. Dit heeft geleid tot een notitie overhead waarin beschreven is wat wel en wat niet onder de overhead valt.

Overhead bestaat in elk geval uit:

  1. Leidinggevenden primair proces (hiërarchisch).
  2. Financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie.
  3. P&O / HRM.
  4. Inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement).
  5. Interne en externe communicatie m.u.v. klantcommunicatie (KCC).
  6. Juridische zaken.
  7. Bestuurszaken en bestuursondersteuning.
  8. Informatievoorziening en automatisering (ICT).
  9. Facilitaire zaken en Huisvesting.
  10. Documentaire Informatie Voorziening (DIV).
  11. Managementondersteuning primair proces.

91.2 Uniforme beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Overhead - 91.2 Uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente Dantumadiel Nederland
Overhead % van totale lasten 2025 14,10 n.v.t.

 

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Overhead Overheadkosten: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Eigen begroting

91.3 Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overhead - 91.3 Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Omschrijving Begroting 2025 Begroting na wijziging 2025 Wijziging 2e Turap 2025 Begroting na 2e Turap 2025
Baten
094 Overhead 179 179 0 179
Totaal Baten 179 179 0 179
Lasten
094 Overhead -10.401 -12.049 28 -12.021
Totaal Lasten -10.401 -12.049 28 -12.021
Saldo baten en lasten -10.222 -11.869 28 -11.842
Onttrekkingen
098 Mutaties reserves overig 1.719 2.791 0 2.791
Totaal Onttrekkingen 1.719 2.791 0 2.791
Stortingen
098 Mutaties reserves overig -165 -208 0 -208
Totaal Stortingen -165 -208 0 -208
Saldo onttrekkingen en stortingen 1.554 2.583 0 2.583

Toelichting op wijziging

Terug naar navigatie - Overhead - Toelichting op wijziging

Bedragen x € 1.000

Onderdeel Omschrijving Wijziging 2e Turap 2025 Incidenteel (I) / Structureel (S)
Baten      
094 Overhead      
  Geen verschillen 0  
Totaal baten   0  
       
Lasten      
094 Overhead      
  Ophoging ziektevervangingsbudget. Er is momenteel sprake van relatief veel ziekte waardoor er meer aanspraak wordt gemaakt op het ziektevervangingsbudget.  -110 I
  De DVO met Noardeast Fryslân bevat een risico-opslag. De risico-opslag dient als verrekenpost bij hogere kosten. De inschatting is dat in ieder geval de helft weer terug ontvangen wordt. Dit betreft derhalve een voordeel in de exploitatie. 88 S
  De directe kosten als onderdeel van de DVO basisregistraties wordt lager ingeschat door de uitvoerende organisatie. 68 S
  Verschillen kleiner dan € 50.000,- -18 S
Totaal lasten   28  
       
Totaal saldo wijzigingen   28  

 

Heffing VPB

92.1 Waar gaat Heffing VPB over?

Terug naar navigatie - Heffing VPB - 92.1 Waar gaat Heffing VPB over?

Heffing VPB
Voor een zeer groot aantal activiteiten van de gemeente Dantumadiel geldt dat niet voldaan wordt aan de ondernemingscriteria en dat deze niet belasting- en aangifteplichtig zijn voor de VPB. Er is ofwel sprake van het aanbieden van een “collectief goed” (geen deelname economische verkeer), “normaal vermogensbeheer” of van “structureel verlieslatende activiteiten”. 

De gemeente doet alleen aangifte voor haar belaste activiteiten in het kader van de verkoop afvalstromen en het grondbedrijf. Het aan deze activiteiten toe te rekenen vermogen wordt gewaardeerd op de fiscale openingsbalans. Het te betalen bedrag aan VPB op het resultaat behaald met de grondexploitaties is op korte termijn beperkt, tenzij een enorm herstel in de vastgoedmarkt optreedt. Daarom is ervoor gekozen het te betalen bedrag aan VPB als PM-post te oormerken en alleen de externe kosten die gemoeid zijn met het verplichte aangifteproces te begroten.

92.2 Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Heffing VPB - 92.2 Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Omschrijving Begroting 2025 Begroting na wijziging 2025 Wijziging 2e Turap 2025 Begroting na 2e Turap 2025
Lasten
095 Heffing VPB -13 -13 0 -13
Totaal Lasten -13 -13 0 -13
Saldo baten en lasten -13 -13 0 -13

Onvoorzien