Programma 1: Ynwenner en Bestjoer

1.1 Waar gaat programma 1 'Ynwenner en Bestjoer' over?

Terug naar navigatie - Programma 1: Ynwenner en Bestjoer - 1.1 Waar gaat programma 1 'Ynwenner en Bestjoer' over?

Programmaportefeuillehouder:  A. Haga, R. Kempenaar

Het gemeentebestuur van Dantumadiel gaat voor een sterke autonome en herkenbare gemeente die dichtbij haar inwoners staat. De samenwerking tussen gemeente, inwoners en ondernemers staat daarbij centraal. Het opheffen van de centrumregeling zorgt ervoor dat hier de komende bestuursperiode nog meer de nadruk op komt te liggen. Het gemeentelijke bestuur komt daarmee de komende periode voor een grote uitdaging te staan als het gaat om de opbouw van de nieuwe organisatie en de bijbehorende ontvlechting van gemeente Noardeast Fryslân. De gemeente Dantumadiel gaat zich de komende tijd vol inzetten op de opbouw van een nieuwe eigen organisatie, waarbij Dantumadiel een toegankelijke organisatie wil zijn met focus op klantgerichte dienstverlening welke goed is toegesneden op de toekomst. Dit voortkomend uit de kernwaarde van het coalitieakkoord ‘Sosjaal en Tichtby’. Hierbij is de doelstelling om in ieder geval de dienstverlening op het niveau te behouden zoals het nu is en om alle inwoners een passend digitaal of fysiek kanaal te bieden om contact te zoeken met de gemeentelijke organisatie. Belangrijk speerpunt is om rekening te houden met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Dantumadiel wil inzetten op aantrekkelijk werkgeverschap en talentontwikkeling.

De basis voor een sterke autonome gemeente wordt gevormd door een robuuste financiële positie met oog voor structurele en incidentele kosten. Het opstellen van een toekomstbestendige lange termijn visie van de financiële positie en een overzichtelijke financiële verantwoording zullen hierbij de speerpunten zijn. 

Ook veiligheid is een kerntaak van de overheid en in het bijzonder ook van de gemeente. Het realiseren en behouden van een veilige woon- en leefomgeving is een terugkerend en actueel onderwerp en staat daarom altijd hoog op de politieke agenda. Hoewel de gemeente een regierol heeft als het gaat om veiligheid en ook de kaders voor het (integraal) veiligheidsbeleid vaststelt, opereert de gemeente in een speelveld met veel spelers (ketenpartners). Belangrijk is om op de samenwerking te blijven investeren. Tevens zal er verder worden ingezet op het voorkomen en bestrijden van ondermijning in de gemeente. Het gevoel van veiligheid wat wordt ervaren door de inwoners is daarbij een belangrijke maatstaaf.

Onze democratie is een groot goed. Daar is ook in Dantumadiel veel aandacht voor. Het is van belang dat inwoners centraal staan en invloed hebben op en de eigen woon- en leefomgeving. We bieden inwoners heldere kaders voor burgerparticipatie: we geven als overheid ruimte en duidelijkheid.

1.2 Doelen

Terug naar navigatie - Programma 1: Ynwenner en Bestjoer - 1.2 Doelen

101.1 De dienstverlening op het zelfde niveau behouden ondanks ontvlechting

Terug naar navigatie - Programma 1: Ynwenner en Bestjoer - 1.2 Doelen - 101.1 De dienstverlening op het zelfde niveau behouden ondanks ontvlechting

101 Dienstverlening

101.2 Aantrekkelijk werkgever worden in de nieuwe organisatie

Terug naar navigatie - Programma 1: Ynwenner en Bestjoer - 1.2 Doelen - 101.2 Aantrekkelijk werkgever worden in de nieuwe organisatie

101 Dienstverlening

101.2.1 Traineeships bieden en talent tot bloei laten komen.

Voortgang

G

Toelichting

Het traineeprogramma is meegenomen in de perspectiefnota.  In onze organisatiecultuur is veel ruimte voor verdere ontwikkeling van medewerkers. Het jongerennetwerk Jong Dantumadiel biedt extra ontwikkelmogelijkheden voor de jongeren onder 35.

Afgerond

Nee

101.2.2 Secundaire arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk maken.

Voortgang

-

Toelichting

Er wordt goed gebruik gemaakt van Alleo, waarmee medewerkers hun IKB naar eigen wens kunnen besteden. Daarnaast worden er veel activiteiten georganiseerd vanuit Jong Dantumadiel en de Personeelsvereniging. 

Afgerond

Nee

101.2.3 Enthousiasmeren van studenten van de diverse scholen (LBO, MBO, HBO) in de regio.

Voortgang

G

Toelichting

Er is middels het  'Living Lab' een samenwerking geweest met de RUG.  Dit wordt verder ontwikkeld.  Er wordt tevens gewerkt aan een grotere opdracht via Thorbecke NHL Stenden. Daarnaast zijn er stagiaires binnen de organisatie en heeft onze Burgemeester diverse gastcolleges gegeven. 

Afgerond

Nee

101.2.4 Rol voor hogescholen bieden in de opbouw van de organisatie.

Voortgang

G

Toelichting

Hoewel de organisatie inmiddels staat, is de Universiteit Twente nog altijd betrokken bij strategische thema's. 

Afgerond

Ja

101.2.5 Een werkomgeving creëren waarin werknemers zich kunnen ontplooien.

Voortgang

G

Toelichting

Er is nog voldoende opleidingsbudget beschikbaar. Ontwikkeling en ontplooiing wordt zoveel mogelijk gestimuleerd door leidinggevenden.

Afgerond

Nee

102.1 Veilige woon- en leefomgeving versterken

Terug naar navigatie - Programma 1: Ynwenner en Bestjoer - 1.2 Doelen - 102.1 Veilige woon- en leefomgeving versterken

102 Veilige woon en leefomgeving

Onderzoek doen naar veiligheidsgevoel in de gemeente om doel SMART te kunnen maken.

102.1.1 Project veilig buitengebied uitvoering geven (gericht op ondermijning)

Voortgang

O

Toelichting

Het project veilig buitengebied is een doorlopende aanpak. Onderdeel is (motie raad febr. 2024) om het gesprek aan te gaan met agrarische ondernemingen en een bord "Samen tegen ondermijning" op te hangen bij de ondernemers. De uitvoering van de motie is ondergebracht bij de werkzaamheden van de boa's.  De bewustwording ligt  bij het team veiligheid. Beide teams hebben onvoldoende uren beschikbaar om een nieuw project op te zetten en uit te voeren. Ad hoc vinden er activiteiten plaats.

Bij de behandeling van  de PPN heeft de raad besloten het team boa's publiek domein en het team veiligheid uit te breiden.  Dit betekent dat er in 2026 meer capaciteit beschikbaar komt voor deze aanpak. 

Als reguliere werkzaamheden het toelaten dan wordt in het najaar ingezet op de preventieve gesprekken met agrarische ondernemers (motie raad). 

Afgerond

Nee

102.1.2 Project bedrijventerreinen (gericht op ondermijning)

Voortgang

O

Toelichting

Er zijn onvoldoende uren beschikbaar om een project bedrijventerreinen op te zetten. Voor de aanpak van ondermijning zijn met ingang van 2026 extra uren toegekend. 

In de aanloop hier naartoe voeren we in het najaar van 2025 een aantal bedrijvencontroles uit. De voorbereiding hiervoor zijn inmiddels gestart.

Afgerond

Nee

102.1.3 Biboscan uitvoering geven.

Voortgang

O

Toelichting

De raad heeft besloten om voor de uitvoering van het bibobbeleid budget beschikbaar te stellen voor een bibobonderzoeker. De vacature binnen team veiligheid is inmiddels vervuld. Met ingang van september zal deze worden opgeleid en ingewerkt. Het sollicitatieproces voor een bibobonderzoeker binnen het sociaal domein loopt nog. De voorbereidingen voor het WMO aanbestedingstraject zijn echter al gestart onder leiding van team veiligheid. 

Afgerond

Nee

102.1.4 Signaaltafel bijeenkomsten uitvoering geven.

Voortgang

O

Toelichting

Dit is een doorlopende aanpak. Het vergt uren/capaciteit om hier goed op te investeren. De coördinatie is belegd bij team veiligheid. Voor de aanpak van ondermijning zijn extra uren gevraagd voor het team veiligheid. Bij de behandeling van de PPN heeft de raad dit ook toegekend, met ingang van 2026.

Het lokaal Informatie Overleg (LIO) is inmiddels opgezet en komt elke 6 tot 8 weken bij elkaar om signalen over ondermijning met elkaar te delen. Elk team is vertegenwoordigd in het LIO. 

Afgerond

Nee

102.1.5 Meerjarige visie ontwikkelen op inzet en prioritering toezichthouders publiek domein.

Voortgang

O

Toelichting

Het proces om te komen tot een nieuw VTH-beleid loopt nog. De visie op inzet en prioritering toezichthouders publiek domein is voor een deel opgenomen in de notitie Klaar voor de strijd. De raad heeft extra formatie voor Toezicht en handhaving per 1 januari 2026 beschikbaar gesteld. De extra inzet op de aanpak van ondermijning wordt meegenomen in het VTH-beleid (Vergunningen-, toezicht- en handhavingsbeleid). De verwachting is dat dit beleid in het najaar wordt voorgelegd aan het college. De raad zal hierover worden geïnformeerd. 

Afgerond

Nee

102.1.6 Voorkomen jeugdoverlast door inzet jeugdboa en stakeholders.

Voortgang

O

Toelichting

Dit is een doorlopend proces. Er wordt gewerkt aan het verbeteren van de samenwerking. Inzet van boa's is naast de andere stakeholders van groot belang. Bij de behandeling van de PPN heeft de raad meer uren voor inzet van boa's beschikbaar gesteld. De verwachting is dat er met ingang van 2026 meer ruimte komt om hierop te investeren. Op dit moment wordt met de bestaande boa-formatie gewerkt aan het in kaart brengen van jongeren op straat.

Afgerond

Nee

103.1 Burgerparticipatie faciliteren waar nodig en te handelen vanuit de ja mits houding

Terug naar navigatie - Programma 1: Ynwenner en Bestjoer - 1.2 Doelen - 103.1 Burgerparticipatie faciliteren waar nodig en te handelen vanuit de ja mits houding

103 Krachtig en eigentijds bestuur

104.1 Robuuste financiële positie behouden zowel incidenteel als structureel

Terug naar navigatie - Programma 1: Ynwenner en Bestjoer - 1.2 Doelen - 104.1 Robuuste financiële positie behouden zowel incidenteel als structureel

104 Gezond financieel beleid voor de lange termijn

104.1.1 Lange termijn visie opstellen financiële situatie.

Voortgang

G

Toelichting

Met de nota "kaders risicomanagement en weerstandsvermogen per 1-1-2024" is opvolging gegeven aan de programmadoelen "robuuste financiële positie behouden zowel incidenteel als structureel" en "lange termijn visie opstellen financiële positie".  Besluitvorming was in de raad van 27 februari 2024.  In de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing in de Begroting 2025 en de Jaarrekening 2024 is dit meegenomen. 

Afgerond

Ja

104.1.2 Beheersbaar houden van de exploitatiekosten van de organisatie te benchmarken aan de huidige kosten van de centrumregeling.

Voortgang

G

Toelichting

Het eerste echte peilmoment om de exploitatiekosten te toetsen was bij de Jaarrekening 2024. Bij de Jaarrekening 2024 zijn geen structurele afwijkingen gesignaleerd van de begroting. De beheersing van de exploitatiekosten blijven we volgen middels de tussentijdse rapportages en de jaarrekening(en).

Afgerond

Nee

104.1.3 Meetbaar maken in samenwerking met financiën (dashboard)

Voortgang

G

Toelichting

In 2024 zijn we voor de rapportage van de P&C-documenten overgestapt van de rapportage tool Begroten en Verantwoorden (B&V) naar Pepperflow in combinatie met de Begrotingsapp. Een stap voorwaarts die ook de wijze van rapporteren op de voortgang van  activiteiten heeft verbeterd. Naast voornoemde ontwikkeling wordt vanaf de 2e Turap 2024 ook gerapporteerd op grote projecten voor zowel de voortgang als de financiën. Voor 2025 ligt de focus op het door ontwikkelen van de P&C rapportages in Pepperflow.

Afgerond

Nee

1.3 Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Programma 1: Ynwenner en Bestjoer - 1.3 Beleidsdocumenten
Beleidsdocumenten per onderwerp
Dienstverlening
Programmaplan Opbouw Dantumadiel 2024 
Visie ‘Dantumadiel krijgt het voor elkaar’
Veilige woon en leefomgeving
Veiligheidsagenda 2024-2027
Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland 2024 – 2027 (Politie)
Fries Regionaal crisisplan 
Deelplan bevolkingszorg 
Deelplan crisiscommunicatie 
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân 2024 
Samenwerkingsovereenkomst  Zorg en Veiligheidshuis 2019 e.v. 
Meerjarenplan Zorg en Veiligheidshuis Fryslân 2024-2028 
De Friese Norm 2022
Subsidieregeling initiatieven jaarwisseling Dantumadiel 
Nadere regels carbidschieten Dantumadiel 
Beleidsregels bestuurlijke handhaving drugscriminaliteit gemeente Dantumadiel
Beleidsregel coffeeshops gemeente Dantumadiel 
Beleidsregels Wet aanpak woonoverlast gemeente Dantumadiel 2024
Krachtig en eigentijds bestuur
Raadsakkoord 2022-2026
Coalitieakkoord ‘Sosjaal en Tichtby’
Sociaal Economisch Masterplan en Agenda Netwerk Noordoost (ANNO)
Gezond financieel beleid voor de lange termijn
Financiële beleidsdocumenten (begroting, meerjarenraming, jaarrekening en perspectiefnota)

1.4 Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 1: Ynwenner en Bestjoer - 1.4 Verbonden partijen
Verbonden partij Bijdrage aan beleidsdoelstellingen
Veiligheidsregio Fryslân (VRF), onderdeel veiligheid Belangrijke partner bij het realiseren van een veilige woon- en leefomgeving.
Vereniging van Friese Gemeenten De VFG behartigt de belangen voor alle Friese gemeenten, totaal 18.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten De VNG behartigt de belangen voor alle Nederlandse gemeenten.
K80 De K80 zet in op lobby voor kleine gemeenten en kennisdeling.
RIEC Biedt ondersteuning in de strijd tegen ondermijnende criminaliteit.
Veiligheidshuis Fryslân Biedt persoonsgerichte aanpak van domein-overstijgende en complexe zorg- en veiligheidsproblemen.

1.5 Uniforme beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 1: Ynwenner en Bestjoer - 1.5 Uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente Dantumadiel Nederland
Formatie Fte per 1.000 inwoners 2025 8,6 n.v.t.
Bezetting Fte per 1.000 inwoners 2025 8,6 n.v.t.
Apparaatskosten Kosten per inwoner 2025 1.049,58 n.v.t.
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 2025 4,06 n.v.t.
Verwijzingen Halt Aantal verwijzingen 2023 4 10.218
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners 2023 0,5 2,5
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners 2023 2,1 4,3
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners 2023 0,8 1,3
Vernielingen en beschadigingen
(in de openbare ruimte)
Aantal per 1.000 inwoners 2023 2,6 5,8

 

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Formatie Het gaat hier om de toegestane formatie in fte van het ambtelijk apparaat voor het begrotingsjaar op peildatum 1 januari, uitgedrukt in fte per 1.000 inwoners. Eigen gegevens
Bezetting Het gaat hier om het werkelijk aantal fte dat werkzaam is (inclusief boventallige werknemers), dus niet om de toegestane formatieve omvang uit het formatieplan. Het aantal fte wordt uitgedrukt per 1.000 inwoners. Eigen gegevens
Apparaatskosten Apparaatskosten (ofwel organisatiekosten) zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel (salarissen), organisatie-, huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken.  Eigen gegevens
Externe inhuur   Eigen begroting
Verwijzingen Halt Het aantal verwijzingen Halt per jaar van jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen. Deze jongeren worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. Bureau Halt
Winkeldiefstallen Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. CBS
Geweldsmisdrijven Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). CBS
Diefstallen uit woning Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners. CBS
Vernielingen en beschadigingen
(in de openbare ruimte)
Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde en het openbaar gezag. Voorbeelden van misdrijven tegen de openbare orde en tegen het openbaar gezag zijn opruiing, huis-, computer- en lokaalvredebreuk, deelneming aan een  criminele of terroristische organisatie, openlijke geweldpleging, godslastering, discriminatie en het doen van een valse aangifte. Omdat het delict mensenhandel vaak onder dezelfde feitcode geregistreerd wordt als het delict mensensmokkel worden deze twee delicten samengeteld en weergegeven bij de gewelds- en seksuele misdrijven. CBS

 

1.6 Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Programma 1: Ynwenner en Bestjoer - 1.6 Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Omschrijving Begroting 2025 Begroting na wijziging 2025 Wijziging 2e Turap 2025 Begroting na 2e Turap 2025
Baten
102 Dienstverlening 296 296 0 296
103 Veiligheid 43 43 0 43
Totaal Baten 340 340 0 340
Lasten
101 Bestuur -1.662 -1.695 -274 -1.969
102 Dienstverlening -1.254 -632 0 -632
103 Veiligheid -2.102 -2.203 1 -2.202
Totaal Lasten -5.017 -4.530 -273 -4.803
Saldo baten en lasten -4.678 -4.190 -273 -4.463
Onttrekkingen
190 Mutaties reserves programma 1 0 115 0 115
Totaal Onttrekkingen 0 115 0 115
Saldo onttrekkingen en stortingen 0 115 0 115

Toelichting op wijziging

Terug naar navigatie - Programma 1: Ynwenner en Bestjoer - Toelichting op wijziging

Bedragen x € 1.000

Onderdeel Omschrijving Wijziging 2e Turap 2025 Incidenteel (I) / Structureel (S)
Baten      
101 Bestuur      
  Geen verschillen 0  
102 Dienstverlening      
  Geen verschillen 0  
103 Veiligheid      
  Geen verschillen 0  
Totaal baten   0  
       
Lasten      
101 Bestuur      
  Dotatie wachtgeldvoorziening -274 I
102 Dienstverlening      
  Geen verschillen 0  
103 Veiligheid     I
  Verschillen kleiner dan € 50.000 1  
Totaal lasten   -273  
       
Toevoegingen aan reserves      
  Geen verschillen 0  
Totaal toevoegingen aan reserves   0  
       
Onttrekkingen aan reserves      
  Geen verschillen 0  
Totaal onttrekkingen aan reserves   0  
       
Totaal saldo wijzigingen   -273