Paragraaf bedrijfsvoering

5.1 Inleiding

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - 5.1 Inleiding

De term ‘bedrijfsvoering’ verwijst naar de inzet van bedrijfsmiddelen om de bedrijfsdoelen te behalen. Die bedrijfsmiddelen zijn: personeel, informatie, organisatie, financiën, automatisering, communicatie, huisvesting (‘PIOFACH’), aangevuld met juridisch en inkoop. 

In deze paragraaf worden de volgende onderwerpen behandeld:

•    Ontwikkeling personele bezetting
•    ICT als belangrijke randvoorwaarde
•    Ontwikkeling risicomanagement en interne controle
•    Fraude en integriteit
•    Continuïteit

5.2 Ontwikkeling personele bezetting

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - 5.2 Ontwikkeling personele bezetting

Het begrote vaste aantal FTE voor de  organisatie bedraagt per 1 januari 2025 163,2 FTE. Daarnaast is een tijdelijke formatie vastgesteld van 15,1 FTE.  Het totale aantal FTE is daarmee gelijk aan 2024. Vanaf 2026 zal de tijdelijke formatie worden afgebouwd.

Het ziekteverzuimpercentage heeft zich als volgt ontwikkeld

  Ziekteverzuim %
2021 5,09%
2022 6,37%
2023 6,24%
2024 4,79%
2025 (t/m aug) 7,73%

Het ziekteverzuim t/m 2023 heeft betrekking op de centrumregeling. Een vergelijking van 2024 en  2025 met eerdere jaren is daardoor niet goed mogelijk. 

Het ziekteverzuim is in 2025 significant gestegen door een toename van middellang en lang verzuim.  Dit is in lijn met de  landelijke verzuimtrends 2025. Het procentuele ziekteverzuim ligt  boven het landelijk gemiddeld voor de sector Openbaar bestuur en overheidsdiensten (CBS: 6,6%, eerste halfjaar 2025). 

Formatie - Project Dantumadiel 2027
In 2025 is gestart met het project Dantumadiel 2027. Een project welke de organisatie handvaten moet gaan geven om te komen tot een operationele organisatie op basis van het vastgestelde (structurele) formatieontwerp. In de periode 2024-2026 maakt de organisatie gebruik van tijdelijke extra formatie om de aanwezige frictie, ten gevolge van de start, het hoofd te kunnen bieden. Dit proces om te downsizen is best complex omdat de organisatie gebouwd is op verschillende aannames (aantal cliënten, areaal en kwaliteitsniveaus welke in de praktijk soms afwijken van de aanname). Tevens blijkt de inrichting van werkprocessen een duidelijke relatie met de omvang van de organisatie te hebben. Het project Dantumadiel 2027 zal ondersteuning geven aan dit proces door onder meer een vergelijking aan te gaan met een aantal referentiegemeenten. Belangrijk is dat autonome ontwikkelingen op diverse beleidsterreinen ook een autonome besluitvorming gaan krijgen. Dantumadiel 2027 kent het takenpakket van 1 januari 2024 als uitgangspunt.

 

5.3 ICT als belangrijke randvoorwaarde

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - 5.3 ICT als belangrijke randvoorwaarde

In 2025 is het informatieplan "informatie op orde" 2025- 2028 vastgesteld. We gaan de online dienstverlening in brede zin verder ontwikkelen en de informatiehuishouding verbeteren. Dit mede aangejaagd door wetgeving als Wet open overheid (Woo) en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv). Daarbij rekening gehouden met landelijke ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld common ground (modernisering informatielandschap). Verder gaan we de inzet en gebruik van een eDepot voor duurzame informatieopslag verkennen aangezien de overbrengingstermijn van te bewaren (digitale) dossiers wordt verkort van 20 jaar naar 10 jaar. 

We gaan daarnaast een transitie naar de cloud maken en waarbij steeds meer bedrijfsapplicaties als "software as a service" worden afgenomen. En wordt de adoptie van Microsoft 365 voor een moderne (cloud) werkplek als organisatieontwikkeling opgepakt. We gaan daarnaast onze digitale vaardigheden continue onderhouden. En werk maken van 'datagedreven werken' en verder inzetten op het gebruik van data. En de kansen van de inzet van AI verder verkennen en waarbij kwaliteit van data een belangrijke rol speelt. 

5.4 Ontwikkeling risicomanagement en interne controle

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - 5.4 Ontwikkeling risicomanagement en interne controle

Risicobeheersing verbonden partijen
Het provinciaal initiatief van concerncontrollers om een gezamenlijke risicoanalyse te maken van de verbonden partijen is in 2024 weer opgepakt en heeft zich verder ontwikkeld. Er zijn rapportages beschikbaar van een aantal verbonden partijen. We verwachten dat hierdoor de paragraaf verbonden partijen in de begroting en de jaarrekening meer inhoud krijgt en dat de gemeentelijke sturing op de verbonden partijen zich verder gaat ontwikkelen.

Ontwikkelagenda control
Er wordt ook in 2026 aandacht gegeven aan de beheersing van de financiële processen. De Controllers gaan daartoe, in het controlplatform, het gesprek aan met de vakafdelingen over de met de processen samenhangende risico’s met het doel beheersingsmaatregelen te treffen om te voorkomen dat de risico’s leiden tot fouten of nadelen. Het gaat hier bijvoorbeeld om rechtmatigheidsrisico’s, het niet volledig in rekening brengen van belastingen of leges, het risico op misbruik en oneigenlijk gebruik, fraude, etc. Deze gesprekken worden gevoerd met de vakafdelingen die een verantwoordelijkheid hebben voor een financieel proces om te bekijken of de processen in opzet goed geregeld zijn. Om na te gaan of het in de praktijk ook zo werkt worden dossiercontroles uitgevoerd door collega’s van medewerkers uit de teams die er uitvoering aan geven. De Controllers begeleiden dit, zijn verantwoordelijk voor de kwaliteitsborging, reviewen  deze controles en rapporteren aan het management en de directie over de resultaten en adviseren hieromtrent aan management, directie en bestuur. De rapportages worden gebruikt door de accountant om het college te adviseren over de interne beheersing en een conclusie te trekken over de getrouwheid van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de beheers handelingen ten behoeve van de gemeenteraad. 

Collegeverklaring financiële rechtmatigheid
Vanaf boekjaar 2023 neemt het college een rechtmatigheidsverklaring op in de jaarrekening. In deze verklaring verantwoordt het college zich over het rechtmatig handelen aan de raad. Hierbij richt men zich op de overgebleven rechtmatigheidscriteria (Begrotingscriteria, Voorwaarden criterium en Misbruik en Oneigenlijk gebruik criterium (hierna M&O). De accountant geeft een verklaring af voor de getrouwheid en onderzoekt daarbij ook de getrouwheid van de collegeverklaring.

De collegeverklaring heeft niet alleen betrekking op de financieel rechtmatige toepassing van de regels uit de verordeningen maar ook op de begrotingsrechtmatigheid en mogelijk misbruik door derden van gemeentelijke voorzieningen. De betaalbaarheid en toegankelijkheid van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning vormen een belangrijk maatschappelijk vraagstuk. Binnen onze gemeente wordt veel geld besteed aan zorg voor deze groep kwetsbare inwoners. Het is daarom van groot belang dat de gemeente Dantumadiel zich inzet voor de inkoop van kwalitatief hoogwaardige en doelmatige zorg, en tegelijkertijd een zorgvuldig toezicht houdt op de gedeclareerde kosten.  In 2025 is een Algemeen Controleplan opgesteld en vastgesteld door het college. Dit Controleplan beschrijft hoe de gemeente Dantumadiel haar toezicht uitvoert en hoe wordt voldaan  aan de wettelijke vereisten. Op basis van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) is de gemeente verantwoordelijk voor een rechtmatige en doelmatige inkoop en controle van geleverde zorg. De focus ligt op het proces van materiële controle, waarbij inzicht wordt gegeven in de te controleren risico’s en de werkwijze waarmee deze risico’s worden aangepakt. Voor het betaalbaar en toegankelijk houden van de zorg is het essentieel dat de gemeente Dantumadiel kwalitatief goede en doelmatige zorg inkoopt en controleert of de levering van de betaalde zorg daadwerkelijk heeft plaatsgevonden en of deze ook doelmatig geweest. Het uitvoeren van de materiële controles vergt personele inzet van een accountmanager, medewerker Bibob onderzoek en een medewerker voor het maken van analyses. Vanaf het jaar 2025 zijn hier de benodigde middelen voor beschikbaar gesteld. Waar in de jaren 2023 en 2024 de gemeente nog ervaring moest opdoen met M&O wordt hier vanaf 2025 uitvoering aangegeven.

De controllers bereiden de collegeverklaring voor. Dit vraagt van de controllers een onafhankelijke positie. De verantwoordelijkheid van het uitvoeren van de eerstelijnscontroles ligt bij de teammanagers. De controllers opereren in de tweede lijn door vast te stellen of de beheersmaatregelen nageleefd worden en voldoende zekerheid geven en in de derde lijn door te toetsen of de door de teammanager gekozen beheersmaatregelen op basis van opzet, bestaan en werking voldoende zijn. Ook doen de controllers aanbevelingen aan management en bestuur waar het gaat om de doelmatigheid en efficiency van de processen.

5.5 Fraude en integriteit

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - 5.5 Fraude en integriteit

Fraude, Misbruik en oneigenlijk gebruik 
In de kadernota rechtmatigheid 2022 van de commissie BBV is het volgende opgenomen ten aanzien van het onderwerp fraude. “De accountant heeft een verantwoordelijkheid met betrekking tot fraude in het kader van de controle van de jaarrekening. Dit type fraudes omvat opzettelijke handelingen door één of meerdere personen binnen de gemeente, waarbij gebruik wordt gemaakt van misleiding teneinde een onrechtmatig of onwettig voordeel te behalen. Een voorbeeld is het betalen van valse facturen waarbij één of meerdere personen binnen de gemeente betrokken zijn. Dit type fraudes is een onderdeel van de getrouwheidsverklaring van de accountant en wordt daarom niet opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording. Als de gemeente deze fraude op een juiste manier heeft verwerkt in de jaarrekening, dan kan deze toegelicht worden in de paragraaf bedrijfsvoering, maar er is geen verplichting”. 

Naast fraude kan er sprake zijn van misbruik en oneigenlijk gebruik. In het dagelijks taalgebruik is het gebruikelijk misbruik en oneigenlijk gebruik ook als fraude te bestempelen, denk hierbij aan een term als 'zorgfraude' of ‘bijstandsfraude’ of aan ‘fraude’ met vergunningen. Dit type fraudes valt nadrukkelijk onder het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium. Het gaat hier om derden die misbruik maken van (gemeentelijke) regelingen. De verantwoording over misbruik en oneigenlijk gebruik wordt vanaf het verslagjaar 2023 opgenomen in de collegeverklaring bij de jaarrekening.

Fraudebeheersing                                                                                                                                                            
Het is belangrijk dat de gemeente Dantumadiel zich realiseert welke frauderisico’s zij loopt en hoe zij hier bewust mee kan omgaan. Onze gemeente is namelijk zelf verantwoordelijk voor fraudebestrijding. Vanwege de maatschappelijke functie is het van belang om dit intern en extern zichtbaar en transparant te maken.
Ook onze gemeente heeft te maken met frauderisico’s die deels wel en deels ook niet voorkomen kunnen worden. Door frauderisico’s te analyseren kunnen we weloverwogen keuzes maken ten aanzien van het voorkomen daarvan. 
Het college is primair verantwoordelijke voor het vermijden en ontdekken van fraude. De 
frauderisicoanalyse is vanaf 2024 een vast onderdeel van het Interne Controle Plan van het team Control. Deze frauderisicoanalyse kan worden gecombineerd met de risicoanalyse in het kader van de rechtmatigheidscontrole. Dit omdat een overlap bestaat tussen fraude- en rechtmatigheidsrisico’s. Ieder jaar worden binnen de control platforms de risico’s periodiek geïnventariseerd. De uitkomsten van de frauderisicoanalyse dienen te leiden tot adequate beheersmaatregelen om de gesignaleerde frauderisico’s te beperken. Tegelijkertijd is het maken van een frauderisicoanalyse een stap in fraudebewustwording

Er is in toenemende mate belangstelling voor het voorkomen en beperken van fraude binnen overheidsorganisaties. Fraude doet het vertrouwen in de overheid afnemen. Ook kan fraude gemeenschapsgeld kosten. Begin 2025 heeft het college het Fraudebeleidsplan vastgesteld. In het fraudebeleidsplan wordt beschreven wat we onder fraude verstaan, wat de factoren voor frauderisico’s zijn, wat ons fraudebeleid inhoudt en wat onze uitgangspunten voor dit beleid zijn. Tevens wordt de procedure die we volgen bij (een vermoeden van) fraude beschreven.

Integriteit
In 2025 ligt de focus met name op integriteit rondom de indiensttreding van medewerkers. Er is de geheimhoudingsverklaring en VOG voor al het (nieuwe) personeel. Viermaal per jaar is er een moment waarop onze nieuwe collega’s de eed of belofte voor ambtenaren af. Tijdens die bijeenkomst doen we ook een introductie over het onderwerp en spelen we een dilemmaspel. Verder krijgt het onderwerp ook aandacht via de thema’s ondermijning (in samenwerking met de collega’s van Veiligheid) en (digitale) informatieveiligheid (o.a. via de Arda-trainingen).
Ook voor 2026 staat het vergroten van bewustwording en weerbaarheid op de agenda. Door het actualiseren van beleid en regelingen, door het organiseren van workshops integriteit en door in directie en managementteam in gesprek te blijven over de verschillende facetten van dit onderwerp. 

5.6 Continuïteit

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - 5.6 Continuïteit

De begroting is opgesteld op basis van de continuïteitsveronderstelling. De continuïteit van gemeenten is op grond van artikel 12 van de financiële verhoudingswet wettelijk verankerd. Om die reden is de continuïteit van de gemeente Dantumadiel in voldoende mate gewaarborgd. Tevens zijn in de begroting of andere besluiten geen stellige voornemens om majeure aanpassingen te doen in beleid, taken, activiteiten of locaties die mogelijk materiële effecten hebben op vermogen of resultaat.