Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing

2.1 Inleiding

Terug naar navigatie - Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing - 2.1 Inleiding

Als gemeente streven wij naar een optimale dienstverlening en goede voorzieningen voor onze inwoners. Een belangrijke voorwaarde om deze doelstelling te realiseren is een gezonde financiële positie. In deze paragraaf treft u een beoordeling aan van de beschikbare weerstandscapaciteit en de minimaal vereiste weerstandscapaciteit vanuit de Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen. Daarnaast zijn een aantal financiële kengetallen weergegeven die een beeld geven van de financiële positie van de gemeente.  

Vanuit wet- en regelgeving is het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) het voornaamste kader voor deze paragraaf. De lokale kaders zijn uitgewerkt in de Financiële verordening (2023) en de Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen (2024).

2.2 Beschikbare- en vereiste weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing - 2.2 Beschikbare- en vereiste weerstandscapaciteit

Middels de nota risicomanagement en weerstandsvermogen beschikt de gemeente Dantumadiel over een beleid voor het omgaan met risico's en het weerstandsvermogen. Het doel van het beleid is om gezonde financiële basis te creëren voor de komende jaren. De drie belangrijkste pijlers van de nota risicomanagement en weerstandsvermogen  zijn:

  1. Het inventariseren van risico's middels NARIS en het verbeteren van inzicht in risico's en de beheersing daar van;
  2. Het jaarlijks bespreken van de financiële houdbaarheidstest van de VNG in de auditcommissie;
  3. Het vaststellen van de minimale weerstandscapaciteit op € 10 miljoen óf op basis van de  risico inventarisatie uit NARIS indien deze hoger is.

In deze paragraaf lichten we een en ander toe over de derde pijler en in hoeverre er op dit moment wordt voldaan aan de minimaal vereiste weerstandscapaciteit. Middels de nota risicomanagement en weerstandsvermogen is de minimale weerstandscapaciteit vastgesteld op 10 miljoen euro tenzij de benodigde weerstandscapaciteit op basis van de risico inventarisatie uit NARIS een hogere waarde vereist. De grens van € 10 miljoen euro is vastgesteld om mogelijke verliesjaren in de toekomst op te kunnen vangen. Daarbij is de ervaring uit het verleden dat een nadelig resultaat van € 4 miljoen gedurende de drie daar opeenvolgende jaren omgebogen kan worden met ieder jaar een verbeter van € 1 miljoen. Daar uit volgt dan de rekensom (€4 miljoen + € 3 miljoen + € 2 miljoen + € 1 miljoen) dat er in een dergelijke situatie € 10 miljoen euro vereist is om deze tegenvaller op te vangen.

In het geval dat het weerstandsvermogen daadwerkelijk nodig is om tegenvallers op te vangen kan het weerstandsvermogen onder de gewenste ondergrens van € 10 miljoen komen. Op zo’n moment is het vaak niet mogelijk om het weerstandsvermogen direct weer op het gewenste niveau te krijgen. In de praktijk zal vaak een ombuiging nodig zijn alvorens een aanvulling van het weerstandsvermogen mogelijk is. Het doel van het weerstandsvermogen is ook om de financieel moeilijke jaren door te komen en in die periode aan de wettelijke (toezichts)eisen te voldoen. In deze situatie zal het College in de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing rapporteren welke acties worden ondernomen om het weerstandsvermogen (op termijn) weer op de gewenste ondergrens te krijgen.

In Tabel 1 is de verwachte stand van de Algemene reserve ultimo 2026 afgezet tegen de vereiste weerstandscapaciteit zoals voorgeschreven door de Nota risicomanagement en weerstandsvermogen. De beschikbare weerstandscapaciteit is hoger dan de vereiste weerstandscapaciteit. De gemeente Dantumadiel voldoet hiermee aan de nota risicomanagement en weerstandsvermogen.

Tabel 1:  Algemene reserve afgezet tegen de vereiste weerstandscapaciteit

Bedragen x € 1.000 Begroting 2026
Beschikbare weerstandscapaciteit 13.603
Vereiste weerstandscapaciteit 10.000
Ruimte (+) / tekort (-) 3.603 
   
Beschikbare weerstandscapaciteit  
Stand Algemene reserve 1 januari 11.641
Onttrekkingen (-) 2.670
Stortingen (+) 165
Resultaat bestemming (J-1) (+) 4.466
Stand Algemene reserve 31 december 13.603
   
Vereiste weerstandscapaciteit  
Benodigde weerstandscapaciteit o.b.v. risico inventarisatie  2.167
Benodigde weerstandscapaciteit voor verliesjaren 10.000
Vereiste weerstandscapaciteit 10.000

 

2.3 Benodigde weerstandscapaciteit o.b.v. risico inventarisatie

Terug naar navigatie - Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing - 2.3 Benodigde weerstandscapaciteit o.b.v. risico inventarisatie

Risico inventarisatie

Als organisatie hebben wij een risico inventarisatie uitgevoerd om te beoordelen of de benodigde weerstandscapaciteit niet hoger moet zijn dan de vereiste 10 miljoen euro. Hierbij is gebruik gemaakt van het softwareprogramma NARIS waarmee risico's systematisch in kaart kunnen worden gebracht en beoordeeld. Uit de inventarisatie zijn vanuit de gemeente in totaal 48 risico's in beeld gebracht. In het onderstaande overzicht wordt de top 10 van deze risico’s gepresenteerd die de hoogste bijdrage leveren aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. Deze top 10 risico’s bepalen gezamenlijk voor 60% de benodigde weerstandscapaciteit. 

Deze risico inventarisatie geeft een goed inzicht in de aanwezige risico’s en stelt organisatie en bestuur in staat beter te sturen op de beheersing van risico’s en te bepalen welke weerstandscapaciteit nodig is om financiële schade voortkomend uit risico’s te ondervangen. Het plan is om de komende jaren het inzicht in risico’s en de sturing en beheersing van de risico’s verder te ontwikkelen. In Tabel 2 treft u een overzicht aan van de top-10 risico’s van de gemeente Dantumadiel.

Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd in NARIS. De risicosimulatie is toegepast omdat het reserveren van het maximale bedrag niet nodig is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden. Figuur 1 en Tabel 3 tonen de resultaten van de risicosimulatie. Voor de bepaling van de benodigde weerstandscapaciteit gaan we, conform de nota weerstandsvermogen en risicomanagement,  uit van een zekerheidspercentage van 90%. Uit Tabel 3 is op te maken dat het voor 90% zeker is dat alle risico's kunnen worden afgedekt met een weerstandscapaciteit van afgerond € 2.167.000,  dit is de benodigde weerstandscapaciteit. 

Tabel 2: belangrijkste financiële risico’s 

Risiconummer Risico omschrijving Invloed
R9 Zorgaanbieder gaat failliet 17,52%
R38 Prijsstijging van uit te besteden werk. Vertraging in leveringen. Prijsstijging inkoop bouwmateriaal. 12,20%
R50 Tekort in exploitatie gesubsidieerde organisaties 6,12%
R41 Lopende grondexploitaties worden verliesgevend, dan wel minder winstgevend. 4,79%
R23 Overtreding AVG 3,79%
R8 Toename van het aantal jeugdvoorzieningen door meer aanvragen dan verwacht. 3,66%
R60 Het risico op een (snel) stijgende rente. 3,53%
R59 Het risico op tegenvallers in de Algemene uitkering als gevolg van mutaties in de uitkeringsbasis of taakmutaties. 3,48%
R7 De positie van SDF staat te ver van de gemeenten 3,05%
R46 Verontreiniging (bodem, bouwwerken, objecten, etc.) door derden die door de gemeente gesaneerd moet worden 2,61%

Figuur 1: Uitkomsten kansverdeling

Tabel 3: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages

Percentage Bedrag
5% € 643.413
10% € 772.973
15% € 872.261
20% € 955.000
25% € 1.031.820
30% € 1.103.906
35% € 1.171.809
40% € 1.238.128
45% € 1.306.175
50% € 1.373.575
55% € 1.443.276
60% € 1.518.003
65% € 1.596.253
70% € 1.681.072
75% € 1.774.180
80% € 1.879.986
85% € 2.006.401
90% € 2.166.572
95% € 2.410.711

 

Ratio weerstandsvermogen

De beschikbare weerstandscapaciteit zijn de middelen en mogelijkheden waar de gemeente over beschikt om niet begrote kosten te dekken. Voor de gemeente Dantumadiel betreft dit de middelen in de Algemene reserve. De middelen in de Algemene reserve zijn vrij besteedbaar. De verwachtte beschikbare weerstandscapaciteit ultimo 2026 is gelijk aan € 13.603.000.

Om te bepalen of de beschikbare weerstandscapaciteit toereikend is wordt de benodigde weerstandscapaciteit afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. We leggen hier dus een relatie tussen de financieel gekwantificeerde risico's en de mate waarin deze risico's opgevangen kunnen worden middels de vrij besteedbare middelen. De uitkomst van deze berekening noemen we het weerstandsvermogen. Onderstaande de berekening van het weerstandsvermogen voor de gemeente Dantumadiel in 2026.

Weerstandsvermogen = Beschikbare weerstandscapaciteit = € 13.603.000 = 6,3
-------------------------------------------- ------------------
Benodigde weerstandscapaciteit € 2.167.000


NARIS heeft in samenwerking met de Universiteit Twente een normtabel ontwikkeld voor de beoordeling van het weerstandsvermogen, zie Tabel 4. De ratio van de de gemeente Dantumadiel valt eind 2024 in klasse A. Dit duidt op een uitstekend weerstandsvermogen.  

 Tabel 4: Normering weerstandsvermogen

Waarderingscijfer Ratio Betekenis
A > 2,0 Uitstekend
B 1,4 - 2,0 Ruim voldoende
C 1,0 - 1,4 Voldoende
D 0,8 - 1,0 Matig
E 0,6 - 0,8 Onvoldoende
F < 0,6 Ruim onvoldoende

 

2.4 Kengetallen

Terug naar navigatie - Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing - 2.4 Kengetallen

Financiële kengetallen zijn meetbare indicatoren die inzicht geven in de financiële gezondheid van een organisatie.  De kengetallen in deze paragraaf geven enerzijds inzicht in de huidige financiële situatie van de gemeente en richten zich anderzijds op de mogelijkheid om toekomstige financiële stress op te vangen.  Ze geven zodoende inzicht in de financiële weerbaar- en wendbaarheid van de gemeente. Het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) schrijft de volgende kengetallen voor. 

  • Netto schuldquote;
  • Solvabiliteitsratio;
  • Grondexploitatie;
  • Structurele exploitatieruimte;
  • Belastingcapaciteit.

In Tabel 5 zijn de kengetallen weergegeven. Per kengetal volgt een korte uitleg over wat het kengetal weergeeft en wat de signaalwaarde is.

Tabel 5, Kengetallen BBV

Kengetal Rekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Netto schuldquote 24% 67% 47% 59% 67% 60%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 21% 64% 44% 55% 63% 57%
Solvabiliteitsratio  27% 18% 26% 25% 25% 28%
Grondexploitatie  2% 2% 2% 2% 3% 3%
Structurele exploitatieruimte  4% 4% 3% 5% 3% 3%
Belastingcapaciteit  103% 85% 87% - - -

Netto schuldquote / Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen
Bij de Netto schuldquote worden de netto schulden afgezet tegen het totaal saldo van baten. Hoe hoger het percentage des te groter is de druk van schulden (rentelasten) op de exploitatie. Een hoge schuldendruk heeft niet alleen invloed op de exploitatie maar geeft ook minder mogelijkheden om geld te lenen in geval van investeringen of financiële stress. Een lage schuldquote maakt de gemeente financieel weerbaar. Om inzicht te verkrijgen in hoeverre er sprake is van doorlenen wordt de netto schuldquote zowel in- en exclusief doorgeleende gelden weergegeven. De VNG adviseert om de schuldquote binnen de 100% te houden. De signaalwaarde voor de netto schuldquote bedraagt 130%, bij deze signaalwaarde is sprake van een relatief hoge schuldendruk. 

De netto schuldquote laat een stijgende trend zien. De stijging komt voornamelijk op het conto van stijgende vaste schulden. De vaste schulden stijgen door de geplande investeringen. De geplande investeringen worden naar verwachting voor een groot deel gefinancierd vanuit vreemd vermogen.

Solvabiliteitsratio
Bij de solvabiliteitsratio wordt het eigen vermogen van de gemeente afgezet tegen het balanstotaal. Feitelijk vertelt deze ratio hoe groot het deel van de bezittingen is dat gefinancierd is met eigen vermogen (positief resultaat vanuit het verleden). De solvabiliteitsratio daalt wanneer er ofwel meer vreemde vermogen (leningen) worden aangetrokken of er sprake is van verliesjaren (afname eigen vermogen). Een hoge solvabiliteitsratio maakt de gemeente financieel weerbaar omdat zij verliesjaren op kan vangen en in staat is om indien nodig investeringen te financieren met vreemd vermogen. De VNG adviseert om de solvabiliteit boven de 20% te houden. De signaalwaarde voor de solvabiliteit bedraagt 0%, bij deze signaalwaarde is sprake van een lage solvabiliteitsratio.

De solvabiliteitsratio van de gemeente Dantumadiel ligt in de begrotingsjaren boven de signaalwaarde. De solvabiliteit van de gemeente Dantumadiel is daarmee voldoende. In de voorliggende begroting stijgt zowel het balanstotaal als ook het eigen vermogen van de gemeente. Het balanstotaal stijgt als gevolg van de geplande investeringen. Het eigen vermogen stijgt als gevolg van de begrote positieve resultaten. 

Grondexploitatie
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (waarde van de grond) is ten opzichte van het totaal saldo van baten.  Hoe minder grond een gemeente verkoopt, hoe hoger de grondpositie en hoe hoger de boekwaarde. Een grondexploitatie van 10% of hoger wordt beschouwd als kwetsbaar. Een laag percentage en in sommige jaren negatief, zoals door de jaren heen het geval is, betekent dat de grondposities van de gemeente beperkt zijn.

Het aandeel van de grondexploitaties is licht stijgend.  De waarde van de bouwgronden in exploitatie is stijgend maar het totaal saldo van  de totale baten is in dezelfde mate gestegen. Per saldo is de verhouding stabiel doch licht stijgend.

Structurele exploitatieruimte
Bij deze ratio wordt het structurele resultaat (resultaat minus incidentele baten en lasten) afgezet tegen het totaal saldo van baten. Een positief structureel resultaat laat zien dat er genoeg baten zijn om de lasten nu en in de toekomst te dekken. Een hoge ratio is een positief signaal voor de toekomstige houdbaarheid. Vanzelfsprekend is de signaalwaarde hier 0%.

De structurele exploitatieruimte is ook komende jaren positief.  De structurele begroting dient, conform de gemeentewet, structureel en reëel in evenwicht te zijn. Zoals ook blijkt uit de structurele exploitatieruimte van de Gemeente Dantumadiel is de begroting structureel in evenwicht. Dat wil zeggen dat het structurele begrotingsresultaat in alle jaarschijven een positief saldo vertoont.

Belastingcapaciteit
Bij de berekening van de belastingcapaciteit worden de woonlasten (OZB, Riool- en afvalstoffenheffing) in de gemeente Dantumadiel afgezet tegen het landelijk gemiddelde (Bron: COELO). Hierbij is een lage belastingcapaciteit positief omdat er bij een lage belastingcapaciteit nog ruimte is om belastingen te verhogen en op die manier de inkomsten van de gemeente te verhogen. Deze ruimte maakte de gemeente financieel weerbaar in geval verliesjaren.

De begrote belastingcapaciteit is, ondanks de stijging in de afvalstoffenheffing in 2026 vrijwel ongewijzigd ten opzichte van 2025. Vermoedelijk is landelijk ook sprake van stijgende woonlasten. Landelijk is sprake van stijgende woonlasten als gevolg van stijgingen in de OZB-tarieven. Veel gemeenten vangen hiermee de tekorten op die ontstaan als gevolg van het ravijnjaar. De gemeente Dantumadiel doet dit niet.