Algemiene dekkingsmiddels, Overhead, Heffing VPB en Onvoorzien

Algemiene dekkingsmiddels

90.1 Waar gaat ‘Algemiene dekkingsmiddels over?

Terug naar navigatie - 90.1 Waar gaat ‘Algemiene dekkingsmiddels over?

Algemiene dekkingsmiddels
Op grond van het besluit begroting en verantwoording worden de algemene dekkingsmiddelen in de gemeentelijke begroting apart zichtbaar gemaakt.

De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit:

  • Lokale heffingen
    Dit zijn opbrengsten uit de gemeentelijke belastingen en heffingen en de daarmee samenhangende uitvoeringskosten voor de WOZ, de heffing en de invordering.
  • Algemene uitkeringen
    Dit zijn de van het Rijk ontvangen middelen om de gemeentelijke taken uit te voeren. Een deel van dit geld komt uit het Gemeentefonds en wordt uitgekeerd in de vorm van algemene uitkeringen, dit is inclusie de decentralisatie-uitkering “sociaal domein”. 
  • Dividend
    Dit zijn de opbrengsten (dividend) uit de deelnemingen in de BNG.
  • Overige algemene dekkingsmiddelen
    Dit zijn de overige algemene dekkingsmiddelen waaronder het taakveld treasury en de overige baten en lasten (stelposten). 

Mutaties in de reserves
Op grond van het besluit begroting en verantwoording worden de mutaties in de algemene- en bestemmingsreserves apart zichtbaar gemaakt in de begroting. De mutaties in de reserves die een relatie hebben met een specifiek programma zijn opgenomen onder het desbetreffende programma zodat per programma een resultaat voor en na bestemming zichtbaar is.

Onder algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien vinden rentetoevoegingen plaats aan de algemene reserve en de reserve bouwgrondexploitatie.

90.2 Verbonden partijen

Terug naar navigatie - 90.2 Verbonden partijen
Verbonden partij Bijdrage aan beleidsdoelstellingen
NV Afvalsturing Friesland (Omrin) De gemeente Dantumadiel is op twee manieren betrokken bij Omrin, als aandeelhouder en als klant/leverancier van afval. De gemeente ontvangt dividend.
NV Bank Nederlandse Gemeenten Dantumadiel bezit per 31-12-2016 12.285 aandelen, die een belang van € 30.712. vertegenwoordigen (2,50 per aandeel). De gemeente ontvangt dividend.
NV Kabeltelevisie Noordoost Friesland De gemeente Dantumadiel bezit 26,5% (2.650 x € 50)van de aandelen in NV Kabeltelevisie Noordoost Friesland, maar is niet aansprakelijk voor de ontstane tekorten. De gemeente ontvangt dividend.

90.3 Uniforme beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 90.3 Uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente Dantumadiel Nederland
Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro 2023 291 368
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In Euro’s 2024 923 geen data
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro’s 2024 974 geen data

 

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Gemiddelde WOZ waarde De gemiddelde WOZ-waarde van woningen. CBS
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. COELO
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. COELO

90.4 Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - 90.4 Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Omschrijving Begroting 2025
Baten
090 Lokale heffingen 4.814
091 Algemene uitkering 49.069
092 Dividend 55
093 Overige algemene dekkingsmiddelen 17
Totaal Baten 53.954
Lasten
090 Lokale heffingen -160
091 Algemene uitkering 0
092 Dividend 0
093 Overige algemene dekkingsmiddelen -1.117
Totaal Lasten -1.277
Saldo baten en lasten 52.678
Onttrekkingen
098 Mutaties reserves overig 1.719
Totaal Onttrekkingen 1.719
Stortingen
098 Mutaties reserves overig -165
Totaal Stortingen -165
Saldo onttrekkingen en stortingen 1.554

Overhead

91.1 Waar gaat Overhead over?

Terug naar navigatie - 91.1 Waar gaat Overhead over?

Overhead
In het Wijzigingsbesluit vernieuwing BBV wordt onder artikel l, tweede lid onder l de definitie overhead nader geduid. In de toelichting van het Wijzigingsbesluit vernieuwing BBV is de definitie voor overhead van Vensters voor Bedrijfsvoering gehanteerd als uitgangspunt voor de definitie van overhead binnen het BBV. De Commissie BBV heeft als taak om duidelijkheid te verschaffen wanneer de toepassing van deze definitie in de praktijk tot vragen leidt. Dit heeft geleid tot een notitie overhead waarin beschreven is wat wel en wat niet onder de overhead valt.

Overhead bestaat in elk geval uit:

  1. Leidinggevenden primair proces (hiërarchisch).
  2. Financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie.
  3. P&O / HRM.
  4. Inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement).
  5. Interne en externe communicatie m.u.v. klantcommunicatie (KCC).
  6. Juridische zaken.
  7. Bestuurszaken en bestuursondersteuning.
  8. Informatievoorziening en automatisering (ICT).
  9. Facilitaire zaken en Huisvesting.
  10. Documentaire Informatie Voorziening (DIV).
  11. Managementondersteuning primair proces.

91.2 Uniforme beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 91.2 Uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente Dantumadiel Nederland
Overhead % van totale lasten 2025 14,10 n.v.t.

 

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Overhead Overheadkosten: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Eigen begroting

91.3 Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - 91.3 Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Omschrijving Begroting 2025
Baten
094 Overhead 179
Totaal Baten 179
Lasten
094 Overhead -10.401
099 Saldo baten en lasten na bestemming 0
Totaal Lasten -10.401
Saldo baten en lasten -10.222

Heffing VPB

92.1 Waar gaat Heffing VPB over?

Terug naar navigatie - 92.1 Waar gaat Heffing VPB over?

Heffing VPB
Voor een zeer groot aantal activiteiten van de gemeente Dantumadiel geldt dat niet voldaan wordt aan de ondernemingscriteria en dat deze niet belasting- en aangifteplichtig zijn voor de VPB. Er is ofwel sprake van het aanbieden van een “collectief goed” (geen deelname economische verkeer), “normaal vermogensbeheer” of van “structureel verlieslatende activiteiten”. 

De gemeente doet alleen aangifte voor haar belaste activiteiten in het kader van de verkoop afvalstromen en het grondbedrijf. Het aan deze activiteiten toe te rekenen vermogen wordt gewaardeerd op de fiscale openingsbalans. Het te betalen bedrag aan VPB op het resultaat behaald met de grondexploitaties is op korte termijn beperkt, tenzij een enorm herstel in de vastgoedmarkt optreedt. Daarom is ervoor gekozen het te betalen bedrag aan VPB als PM-post te oormerken en alleen de externe kosten die gemoeid zijn met het verplichte aangifteproces te begroten.

Onvoorzien