Fraude, Misbruik en oneigenlijk gebruik In de kadernota rechtmatigheid 2022 van de commissie BBV is het volgende opgenomen ten aanzien van het onderwerp fraude. “De accountant heeft een verantwoordelijkheid met betrekking tot fraude in het kader van de controle van de jaarrekening. Dit type fraudes omvat opzettelijke handelingen door één of meerdere personen binnen de gemeente, waarbij gebruik wordt gemaakt van misleiding teneinde een onrechtmatig of onwettig voordeel te behalen. Een voorbeeld is het betalen van valse facturen waarbij één of meerdere personen binnen de gemeente betrokken zijn. Dit type fraudes is een onderdeel van de getrouwheidsverklaring van de accountant en wordt daarom niet opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording. Als de gemeente deze fraude op een juiste manier heeft verwerkt in de jaarrekening, dan kan deze toegelicht worden in de paragraaf bedrijfsvoering, maar er is geen verplichting”.
Naast fraude kan er sprake zijn van misbruik en oneigenlijk gebruik. In het dagelijks taalgebruik is het gebruikelijk misbruik en oneigenlijk gebruik ook als fraude te bestempelen, denk hierbij aan een term als ‘bijstandsfraude’ of aan ‘fraude’ met vergunningen. Dit type fraudes valt nadrukkelijk onder het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium. Het gaat hier om derden die misbruik maken van (gemeentelijke) regelingen. De verantwoording over misbruik en oneigenlijk gebruik wordt vanaf het verslagjaar 2023 opgenomen in de collegeverklaring bij de jaarrekening.
Fraudebeheersing
Binnen de gemeente wordt voor de financiële processen gewerkt met controleplatforms waarin de processen worden besproken, de daarbij behorende risico’s en te nemen beheersmaatregelen. Door middel van interne controles wordt de werking van de processen en de genomen beheersmaatregelen getoetst. De risicobeheersing richt zich op rechtmatigheidsaspecten, Misbruik en Oneigenlijk gebruik, informatie veiligheid en volledigheid van opbrengsten. Maar ook frauderisico’s komen aan de orde als zij worden geïdentificeerd. Een fraude beleidsplan is er op dit moment nog niet maar zal in de loop van 2024 worden opgesteld. Er is dus geen specifieke aanpak gericht op frauderisico’s en fraudebeheersing, maar frauderisico’s en maatregelen om fraude te voorkomen kunnen wel aan de orde komen tijdens de controleplatforms.
Integriteit
Bij de start van de nieuwe organisatie beschikte onze gemeente al over een vastgesteld integriteitsbeleid en de noodzakelijke regelingen. Deze zijn echter tot stand gekomen binnen de samenwerking met Noardeast-Fryslân, in de geest van de toen geldende besturings- en organisatiefilosofie. Daarom staat voor de tweede helft van 2024 en 2025 het actualiseren en "Dantumadiels maken" hiervan op de agenda. Zodat in de loop van 2025 integriteitsbeleid en -regelingen aansluiten bij onze eigen organisatiefilosofie en -cultuur.
Voor 2024 hebben we ons met name gefocust op integriteit rondom de indiensttreding van medewerkers. Er is de geheimhoudingsverklaring en VOG voor al het (nieuwe) personeel. En in diverse groepen leggen onze nieuwe collega’s de eed of belofte voor ambtenaren af. We gebruiken die bijeenkomsten meteen om een introductie over het onderwerp te doen en een dilemmaspel te spelen. Voor iedereen die is overgekomen uit de samenwerking geldt, dat de eerder afgelegde eed of belofte meegenomen is en niet opnieuw afgelegd hoeft te worden.
Om gemeentebreed steeds weer bewustwording rondom dit thema te creëren, zullen we vanaf na de zomer 2024 aan de slag gaan met workshops integriteit. Daarnaast gaan we in nauwe samenwerking met de collega’s van Veiligheid, aan de slag met trainingen weerbaarheid (ondermijning).