Programma 1: Ynwenner en Bestjoer

1.1 Waar gaat programma 1 'Ynwenner en Bestjoer' over?

Terug naar navigatie - 1.1 Waar gaat programma 1 'Ynwenner en Bestjoer' over?

Programmaportefeuillehouder:  N.L. Agricola, R. Kempenaar

Het gemeentebestuur van Dantumadiel gaat voor een sterke autonome en herkenbare gemeente die dichtbij haar inwoners staat. De samenwerking tussen gemeente, inwoners en ondernemers staat daarbij centraal. Het opheffen van de centrumregeling zorgt ervoor dat hier de komende bestuursperiode nog meer de nadruk op komt te liggen. Het gemeentelijke bestuur komt daarmee de komende periode voor een grote uitdaging te staan als het gaat om de opbouw van de nieuwe organisatie en de bijbehorende ontvlechting van gemeente Noardeast Fryslân. De gemeente Dantumadiel gaat zich de komende tijd vol inzetten op de opbouw van een nieuwe eigen organisatie, waarbij Dantumadiel een toegankelijke organisatie wil zijn met focus op klantgerichte dienstverlening welke goed is toegesneden op de toekomst. Dit voortkomend uit de kernwaarde van het coalitieakkoord ‘Sosjaal en Tichtby’. Hierbij is de doelstelling om in ieder geval de dienstverlening op het niveau te behouden zoals het nu is en om alle inwoners een passend digitaal of fysiek kanaal te bieden om contact te zoeken met de gemeentelijke organisatie. Belangrijk speerpunt is om rekening te houden met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Dantumadiel wil inzetten op aantrekkelijk werkgeverschap en talentontwikkeling.

De basis voor een sterke autonome gemeente wordt gevormd door een robuuste financiële positie met oog voor structurele en incidentele kosten. Het opstellen van een toekomstbestendige lange termijn visie van de financiële positie en een overzichtelijke financiële verantwoording zullen hierbij de speerpunten zijn. 

Ook veiligheid is een kerntaak van de overheid en in het bijzonder ook van de gemeente. Het realiseren en behouden van een veilige woon- en leefomgeving is een terugkerend en actueel onderwerp en staat daarom altijd hoog op de politieke agenda. Hoewel de gemeente een regierol heeft als het gaat om veiligheid en ook de kaders voor het (integraal) veiligheidsbeleid vaststelt, opereert de gemeente in een speelveld met veel spelers (ketenpartners). Belangrijk is om op de samenwerking te blijven investeren. Tevens zal er verder worden ingezet op het voorkomen en bestrijden van ondermijning in de gemeente. Het gevoel van veiligheid wat wordt ervaren door de inwoners is daarbij een belangrijke maatstaaf.

Onze democratie is een groot goed. Daar is ook in Dantumadiel veel aandacht voor. Het is van belang dat inwoners centraal staan en invloed hebben op en de eigen woon- en leefomgeving. We bieden inwoners heldere kaders voor burgerparticipatie: we geven als overheid ruimte en duidelijkheid.

1.2 Doelen

Terug naar navigatie - 1.2 Doelen

101.1 De dienstverlening op het zelfde niveau behouden ondanks ontvlechting

Terug naar navigatie - 101.1 De dienstverlening op het zelfde niveau behouden ondanks ontvlechting

101 Dienstverlening

Activiteiten

101.2 Aantrekkelijk werkgever worden in de nieuwe organisatie

Terug naar navigatie - 101.2 Aantrekkelijk werkgever worden in de nieuwe organisatie

101 Dienstverlening

Activiteiten

102.1 Veilige woon- en leefomgeving versterken

Terug naar navigatie - 102.1 Veilige woon- en leefomgeving versterken

102 Veilige woon en leefomgeving

Onderzoek doen naar veiligheidsgevoel in de gemeente om doel SMART te kunnen maken.

Activiteiten

104.1 Robuuste financiële positie behouden zowel incidenteel als structureel

Terug naar navigatie - 104.1 Robuuste financiële positie behouden zowel incidenteel als structureel

104 Gezond financieel beleid voor de lange termijn

Activiteiten

1.3 Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - 1.3 Beleidsdocumenten
Beleidsdocumenten per onderwerp
Dienstverlening
Programmaplan Opbouw Dantumadiel 2024 
Visie ‘Dantumadiel krijgt het voor elkaar’
Veilige woon en leefomgeving
Veiligheidsagenda 2024-2027
Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland 2024 – 2027 (Politie)
Fries Regionaal crisisplan 
Deelplan bevolkingszorg 
Deelplan crisiscommunicatie 
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân 2024 
Samenwerkingsovereenkomst  Zorg en Veiligheidshuis 2019 e.v. 
Meerjarenplan Zorg en Veiligheidshuis Fryslân 2024-2028 
De Friese Norm 2022
Subsidieregeling initiatieven jaarwisseling Dantumadiel 
Nadere regels carbidschieten Dantumadiel 
Beleidsregels bestuurlijke handhaving drugscriminaliteit gemeente Dantumadiel
Beleidsregel coffeeshops gemeente Dantumadiel 
Beleidsregels Wet aanpak woonoverlast gemeente Dantumadiel 2024
Krachtig en eigentijds bestuur
Raadsakkoord 2022-2026
Coalitieakkoord ‘Sosjaal en Tichtby’
Sociaal Economisch Masterplan en Agenda Netwerk Noordoost (ANNO)
Gezond financieel beleid voor de lange termijn
Financiële beleidsdocumenten (begroting, meerjarenraming, jaarrekening en perspectiefnota)

1.4 Verbonden partijen

Terug naar navigatie - 1.4 Verbonden partijen
Verbonden partij Bijdrage aan beleidsdoelstellingen
Veiligheidsregio Fryslân (VRF), onderdeel veiligheid Belangrijke partner bij het realiseren van een veilige woon- en leefomgeving.
Vereniging van Friese Gemeenten De VFG behartigt de belangen voor alle Friese gemeenten, totaal 18.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten De VNG behartigt de belangen voor alle Nederlandse gemeenten.
K80 De K80 zet in op lobby voor kleine gemeenten en kennisdeling.
RIEC Biedt ondersteuning in de strijd tegen ondermijnende criminaliteit.
Veiligheidshuis Fryslân Biedt persoonsgerichte aanpak van domein-overstijgende en complexe zorg- en veiligheidsproblemen.

1.5 Uniforme beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 1.5 Uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente Dantumadiel Nederland
Formatie Fte per 1.000 inwoners 2025 8,6 n.v.t.
Bezetting Fte per 1.000 inwoners 2025 8,6 n.v.t.
Apparaatskosten Kosten per inwoner 2025 1.049,58 n.v.t.
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 2025 4,06 n.v.t.
Verwijzingen Halt Aantal verwijzingen 2023 4 10.218
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners 2023 0,5 2,5
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners 2023 2,1 4,3
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners 2023 0,8 1,3
Vernielingen en beschadigingen
(in de openbare ruimte)
Aantal per 1.000 inwoners 2023 2,6 5,8

 

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Formatie Het gaat hier om de toegestane formatie in fte van het ambtelijk apparaat voor het begrotingsjaar op peildatum 1 januari, uitgedrukt in fte per 1.000 inwoners. Eigen gegevens
Bezetting Het gaat hier om het werkelijk aantal fte dat werkzaam is (inclusief boventallige werknemers), dus niet om de toegestane formatieve omvang uit het formatieplan. Het aantal fte wordt uitgedrukt per 1.000 inwoners. Eigen gegevens
Apparaatskosten Apparaatskosten (ofwel organisatiekosten) zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel (salarissen), organisatie-, huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken.  Eigen gegevens
Externe inhuur   Eigen begroting
Verwijzingen Halt Het aantal verwijzingen Halt per jaar van jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen. Deze jongeren worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. Bureau Halt
Winkeldiefstallen Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. CBS
Geweldsmisdrijven Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). CBS
Diefstallen uit woning Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners. CBS
Vernielingen en beschadigingen
(in de openbare ruimte)
Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde en het openbaar gezag. Voorbeelden van misdrijven tegen de openbare orde en tegen het openbaar gezag zijn opruiing, huis-, computer- en lokaalvredebreuk, deelneming aan een  criminele of terroristische organisatie, openlijke geweldpleging, godslastering, discriminatie en het doen van een valse aangifte. Omdat het delict mensenhandel vaak onder dezelfde feitcode geregistreerd wordt als het delict mensensmokkel worden deze twee delicten samengeteld en weergegeven bij de gewelds- en seksuele misdrijven. CBS

 

1.6 Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - 1.6 Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Omschrijving Begroting 2025
Baten
102 Dienstverlening 296
103 Veiligheid 43
Totaal Baten 340
Lasten
101 Bestuur -1.662
102 Dienstverlening -1.254
103 Veiligheid -2.102
Totaal Lasten -5.017
Saldo baten en lasten -4.678
Onttrekkingen
190 Mutaties reserves programma 1 0
Totaal Onttrekkingen 0
Saldo onttrekkingen en stortingen 0