Programma 3: Soarch en Wolwêzen

3.1 Waar gaat programma 3 ‘Soarch en Wolwêzen’ over?

Terug naar navigatie - 3.1 Waar gaat programma 3 ‘Soarch en Wolwêzen’ over?

Programmaportefeuillehouder: G. Wiersma, K. Wielstra, R. Kempenaar 

De gemeente Dantumadiel vindt het van belang dat iedereen mee kan doen en dat alle inwoners in hun kracht kunnen staan. We willen dat mensen zelfredzaam en samen-redzaam zijn en zelf de regie over hun leven kunnen behouden. Inwoners hebben behoefte aan goede en doeltreffende zorg. De gemeente heeft een sleutelrol als het gaat om informatievoorziening gezinsondersteuning en opvoeding en wil hierin toegankelijk zijn. Met het benutten van sturingsinformatie, een efficiëntere inzet van middelen en innovatie in de bedrijfsvoering willen we de beperkte middelen zo inzetten dat deze maximaal ten goede komen aan inwoners die het nodig hebben om te kunnen participeren in de samenleving. De gemeente Dantumadiel zal extra inzetten op contractmanagement met als doel fraudebestrijding en zelfverrijking in de zorg tegen te gaan. De resultaten hiervan komen ten gunste van armoedebestrijding, begeleiding en sociale activering samen met onze stakeholders (bijvoorbeeld Dokwurk). Daarnaast wordt er extra ingezet op de gevolgen van onze economische situatie zoals energiearmoede, schulden en eenzaamheid. 

3.2 Doelen

Terug naar navigatie - 3.2 Doelen

301.1 Zelfredzaamheid vergroten van onze zorgbehoeftige inwoners.

Terug naar navigatie - 301.1 Zelfredzaamheid vergroten van onze zorgbehoeftige inwoners.

301 Langer leven in goede gezondheid

Nadere toelichting: Onderzoeken hoe we zelfredzaamheid gaan meten.

Activiteiten

301.2 Aantoonbare verschuiving realiseren van duurdere zorgtrajecten naar goedkopere vormen van zorg.

Terug naar navigatie - 301.2 Aantoonbare verschuiving realiseren van duurdere zorgtrajecten naar goedkopere vormen van zorg.

301 Langer leven in goede gezondheid

Nadere toelichting: Onderzoeken wat beïnvloedbare zorgkosten zijn door in gesprek te gaan met betrokken partijen zoals de gebiedsteams. Het doel is om 5% van die beïnvloedbare zorgkosten te reduceren, mede door meer aanbod in - en gebruik van algemene voorzieningen.

Activiteiten

302.1 Streven naar een samenleving waarbij iedereen kan participeren ondanks hun financiële positie. Dit willen we bereiken door het vaststellen van het actieplan armoede- en schuldenbeleid waarin we concrete acties opnemen om dit doel te bereiken.

Terug naar navigatie - 302.1 Streven naar een samenleving waarbij iedereen kan participeren ondanks hun financiële positie. Dit willen we bereiken door het vaststellen van het actieplan armoede- en schuldenbeleid waarin we concrete acties opnemen om dit doel te bereiken.

302 Meer maatschappelijke participatie

Activiteiten

3.3 Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - 3.3 Beleidsdocumenten
Beleidsdocumenten per onderwerp
Langer leven in goede gezondheid
Gezondheidsbeleid 2014-2017
Meer maatschappelijke participatie
Kadernota ‘’samen leven, sterk voor elkaar’’ (2013)
Algemeen deel uitvoeringsplan (2014)
Uitvoeringsplan Participatiewet (2014)
Uitvoeringsplan WMO (2014) 
Fan Wearde, mantelzorgbeleid (2016) 
‘’Het nieuwe jongerenwerken DDFK’’
Beleid sociaal domein (Wmo, Jeugdwet, Participatiewet) 2018(/2019)
Beleid terugvordering en verhaal, verificatiebeleid en handhavingsbeleid sociaal domein 
Herijking Participatiebeleid 
Visiedocument wonen en zorg 
Visiedocument gebiedsteam (toegang) 
Kadernota Welzijnsbeleid 2022 – 2025 
Gunstiger opvoedklimaat
Uitvoeringsplan Jeugdwet (2014)
Lokaal actieplan Huiselijk geweld en kindermishandeling 

3.4 Verbonden partijen

Terug naar navigatie - 3.4 Verbonden partijen
Verbonden partij Bijdrage aan beleidsdoelstellingen
Dokwurk Uitvoering Participatiewet. 
Veiligheidsregio Fryslân onderdeel GGD Fryslân  Gezondheidsdienst van de Friese gemeenten ter bevordering van de gezondheidssituatie en leefstijl van inwoners.
Mobiliteitsburo Noordoost Fryslân De gemeenten: Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Kollumerland c.a., en Tytstjerksteradiel in de regio Noordoost Fryslân en de provincie Fryslân hebben besloten om samen te werken op het gebied van het regionale doelgroepenvervoer en openbaar vervoer, dit om de leefbaarheid in de regio Noord Oost Fryslân te behouden.
Centrumregeling samenwerking Sociaal Domein Fryslân 2018 De centrumgemeente is Leeuwarden. Het doel is de beleidsvoorbereiding ten behoeve van de wettelijke taken op terrein van jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning en participatie en de inkoop ten behoeve van wettelijke taken op het terrein van jeugdzorg en maatschap-pelijke ontwikkeling doelmatig en kwalitatief hoogwaardig te organiseren met de Friese gemeenten.

3.5 Uniforme beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 3.5 Uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente Dantumadiel Nederland
Absoluut verzuim Aantal per 1.000 leerlingen 2023 7,8 6,3
Relatief verzuim Aantal per 1.000 leerlingen 2023 37 27
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie(vsv-ers)  % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs 2023 2,0 2,4
Banen Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar 2022 430,80 825,40
Jongeren met een delict voor de rechter

% 12 t/m 21 jarigen

2022 0 1
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar 2022 5 6
Netto arbeidsparticipatie % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking 2023 71,8 73,1
Werkloze jongeren % 16 t/m 22 jarigen 2022 1,00 1,00
Personen met een bijstandsuitkering Aantal per 10.000 inwoners 2023 318,6 344,8
Lopende re-integratievoorzieningen Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar 2023 233,8 191,5
Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar 2023 11,3 13,5
Jongeren met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar 2023 1,4 1,1
Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar 2023   0,3
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners 2022 780 710

 

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Absoluut verzuim Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. DUO
Relatief verzuim

Er is sprake van relatief verzuim als een jongere wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt. Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend.

De periodeaanduiding '2018' staat voor schooljaar '2017/2018'.
DUO
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie(vsv-ers) 

Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

De periodeaanduiding "2018" staat voor schooljaar "2017/2018".
Ingrado
Banen Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar. LISA
Jongeren met een delict voor de rechter Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Kinderen in uitkeringsgezin Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Netto arbeidsparticipatie Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking.  CBS
Werkloze jongeren Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie.  Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Personen met een bijstandsuitkering Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen. CBS
Lopende re-integratievoorzieningen Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. CBS
Jongeren met jeugdhulp Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en/of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. CBS
Jongeren met jeugdbescherming

Jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst.

In uitzonderlijke gevallen wordt de hulp of zorg voortgezet tot de leeftijd van 23 jaar.
CBS
Jongeren met jeugdreclassering Het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 23 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt. CBS
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten. GMSD

 

3.6 Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - 3.6 Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Omschrijving Begroting 2025
Baten
301 WMO (maatschappelijke participatie) 2.976
302 Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam) 0
303 Inkomensondersteuning 7.416
304 Participatie 119
305 Jeugdwet 4
306 Gezondheid 90
307 Welzijnswerk 74
308 Onderwijs (kinderopvang / vve) 447
Totaal Baten 11.126
Lasten
301 WMO (maatschappelijke participatie) -10.215
302 Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam) -698
303 Inkomensondersteuning -9.395
304 Participatie -6.619
305 Jeugdwet -7.509
306 Gezondheid -1.157
307 Welzijnswerk -673
308 Onderwijs (kinderopvang / vve) -1.238
Totaal Lasten -37.503
Saldo baten en lasten -26.377
Onttrekkingen
390 Mutaties reserves programma 3 98
Totaal Onttrekkingen 98
Saldo onttrekkingen en stortingen 98