Paragraaf verbonden partijen

Gemeenschappelijke regelingen

GR Veiligheidsregio Fryslân

Terug naar navigatie - GR Veiligheidsregio Fryslân
Veiligheidsregio Fryslân
Juridische status: Gemeenschappelijke regeling met openbaar lichaam
Programma’s: 1 Ynwenner en Bestjoer en 3 Soarch en Wolwêzen

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
De Veiligheidsregio Fryslân is een gemeenschappelijke regeling per 1-1-2014 van alle Friese gemeenten en verzorgt de wettelijke taken op het gebied van veiligheid en gezondheid voor de inwoners van de provincie Fryslân. Activiteiten betreffen o.a. publieke gezondheidszorg, brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, en het beheer van een gemeenschappelijke meldkamer, het zijn van een platform voor samenwerking voor geallieerde diensten en partners etc.

Wijze van belang:

  • Bestuurlijk belang:
    • Het algemeen bestuur van de regio bestaat overeenkomstig art. 11, lid 1 van de wet, uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten;
    • Het dagelijks bestuur bestaat uit:
      • de voorzitter van het algemeen bestuur;
      • de voorzitter van de agendacommissie Gezondheid en een lid aan te wijzen uit en door de agendacommissie Gezondheid;
      • de voorzitter van de agendacommissie Veiligheid en een lid aan te wijzen uit en door de agendacommissie Veiligheid.
    • De agendacommissie is een bestuurscommissie volgens art 25 Wgr.
  • Financieel belang:
    • Voor de verdeling van de kosten wordt als verdeelsleutel gehanteerd het aantal inwoners van de gemeenten volgens de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers per 1 januari van het jaar, voorafgaande aan dat, waarvoor de bijdrage verschuldigd is. De deelnemende gemeenten dragen er zorg voor dat de regio te allen tijde over voldoende middelen beschikt om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen.

Financieel Belang:

  Jaar Begroting 1-1
(x € 1.000)
Begroting 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang 2025 2.378 2.378
Eigen vermogen 2025 6.973 6.493
Vreemd vermogen 2025 93.559 102.023
Omvang financieel resultaat begroting 2025, x € 1.000: 0
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

GR Sociaal Domein Fryslân

Terug naar navigatie - GR Sociaal Domein Fryslân
Centrumregeling samenwerking Sociaal Domein Fryslân 2018 
Juridische status: Gemeenschappeling regeling met centrumgemeente
Programma’s: 3 Soarch en Wolwêzen

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
Alle Friese gemeenten zijn een centrumregeling samenwerking Sociaal Domein Fryslân 2018 aangegaan met als centrumgemeente de gemeente Leeuwarden (Staatscourant 2017 nr. 61128, dd. 24 okt 2017). Het doel is de beleidsvoorbereiding ten behoeve van de wettelijke taken op terrein van jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning en participatie en de inkoop ten behoeve van wettelijke taken op het terrein van jeugdzorg en maatschappelijke ontwikkeling doelmatig en kwalitatief hoogwaardig te organiseren met de Friese gemeenten.

Wijze van belang:

  • Bestuurlijk belang:
    • De gemeente Leeuwarden is een centrumgemeente als bedoeld in art 8 lid 4 Wet gemeenschappelijke regelingen.
    • De centrumgemeente wordt mandaat , volmacht en machtiging verleend door de gastgemeenten om de taken op het terrein van het sociaal domein, waaronder o.a. WMO, Jeugdwet, Participatiewet, namens de gastgemeenten uit te voeren, conform de bepalingen in de gemeenschappelijke regeling.
  • Financieel belang:
    • De kosten voor de dienstverlening bestaan uit kosten voor instandhouding en kosten voor taakuitvoering. De kosten voor instandhouding worden onder gemeenten verdeeld op basis van inwoneraantal van elke gemeente met peildatum 1 januari van jaar t-1. De kosten voor uitvoering van taken worden verdeeld onder gemeenten op basis van het percentuele aandeel dat een gemeente toekomt in het totaal van aantallen cliënten op basis van deJeugdwet, zoals meest recentelijk vastgesteld door het Centraal Bureau voor Statistiek, op peildatum 1 januari van jaar t-1. Dit geldt voor zowel de uitvoering van taken in het kader van de verplichte wettelijke samenwerking als voor de vrijwillige samenwerking voor de Jeugdwet. De totale kosten worden na gecalculeerd en volledig doorberekend aan de deelnemende gemeenten.
    • Voor de paragraaf zijn geen gegevens ontvangen.

Financieel Belang:

  Jaar Begroting 1-1
(x € 1.000)
Begroting 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang 2025 202 202
Eigen vermogen 2025 0 0
Vreemd vermogen 2025 0 0
Omvang financieel resultaat jaarrekening 2024, x € 1.000: 
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

GR Welstandszorg Hûs en Hiem

Terug naar navigatie - GR Welstandszorg Hûs en Hiem
Welstandszorg Hûs en Hiem 
Juridische status: Gemeenschappelijke regeling met openbaar lichaam
Programma’s: 5 Wenjen en Omjouwing

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
Het voorzien van de gemeenten in de welstandsadvisering als bedoeld in de Woningwet en advisering over toepassing van de Monumentenwet.

Wijze van belang:

  • Bestuurlijk belang:
    • Het algemeen bestuur bestaat uit zoveel leden als het aantal deelnemende gemeenten bedraagt.
    • De raden wijzen hetzij hun voorzitter, hetzij een wethouder van hun gemeente als lid en als plaatsvervangend lid aan.
    • Op grond van artikel 13 van de gemeenschappelijke regeling wordt het dagelijks bestuur benoemd uit het algemeen bestuur.
  • Financieel belang:
    • De gemeente is aansprakelijk voor de financiële tekorten bij Welstands-zorg Hûs en Hiem. Bekostiging geschiedt via een jaarlijkse bijdrage op begrotingsbasis en rekeningbasis.

Financieel Belang:

  Jaar Jaarrekening 1-1
(x € 1.000)
Jaarrekening 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang 2025 18 18
Eigen vermogen 2025 256 256
Vreemd vermogen 2025 391 368
Omvang financieel resultaat begroting 2025, x € 1.000: 0
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

GR Fryske Utfieringstsjinst Milieu en Omjouwing (FUMO)

Terug naar navigatie - GR Fryske Utfieringstsjinst Milieu en Omjouwing (FUMO)
Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO)
Juridische status: Gemeenschappelijke regeling met openbaar lichaam
Programma’s: 5 Wenjen en Omjouwing

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
De FUMO is bedoeld voor de uitvoering van taken en bevoegdheden ten behoeve van de deelnemers op het gebied van het milieu- en omgevingsrecht in ruime zin in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede taken en bevoegdheden op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Het openbaar lichaam heeft de volgende taken:

  • basistakenpakket: het ten behoeve van de deelnemers uitvoeren van adviserende, voorbereidende en uitvoerende taken die behoren tot het zogenoemde basistakenpakket, zoals opgenomen in Bijlage 1 van de gemeenschappelijke regeling FUMO 2017.
  • aanvullend takenpakket (facultatief): het ten behoeve van de deelnemers uitvoeren van niet tot het basistakenpakket behorende adviserende, voorbereidende en uitvoerende taken op het terrein van het milieu- en omgevingsrecht, voor zover de betreffende deelnemer daartoe een besluit heeft genomen;
  • adviserende en voorbereidende taken t.b.v. bezwaarprocedures, administratief beroepsprocedures en rechtsgedingen;
  • de advisering over en voorbereiding van besluiten op grond van de Wet openbaarheid van bestuur;
  • het adviseren over en ontwikkelen van strategische en operationele beleidskaders op het terrein van het milieu- en omgevingsrecht;
  • het in stand houden van een Milieualarm-nummer.

Wijze van belang:

  • Bestuurlijk belang:
    • Gedeputeerde staten wijzen uit hun midden twee leden aan van het algemeen bestuur.
    • De deelnemers ( de colleges van burgemeester en wethouders, het dagelijks bestuur van Wetterskip Fryslân) wijzen elk uit hun midden één lid aan van het algemeen bestuur.
    • Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden, de voorzitter inbegrepen, door en uit het algemeen bestuur aan te wijzen, conform artikel 10 van de g.r. Fumo 2017.
  • Financieel belang:
    • De kosten van het basispakket wordt toegerekend op basis van het aantal inrichtingen maal een bedrag per type inrichting;
    • De kosten van de overige taken worden toegerekend op basis van de totale inzet van personeel in uren maal een uurtarief.
    • Conform artikel 30 gr. Fumo 2017.

Financieel Belang:

  Jaar Begroting 1-1
(x € 1.000)
Begroting 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang 2025 450 450
Eigen vermogen 2025 1.200 1.200
Vreemd vermogen 2025 3.200 3.200
Omvang financieel resultaat begroting 2025, x € 1.000: 0
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

GR Dokwurk

Terug naar navigatie - GR Dokwurk
Dokwurk (Voor 1-8-2021 Leer- werkbedrijf Noardeast-Fryslân)
Juridische status: Gemeenschappelijke regeling met openbaar lichaam voor Dantumadiel en de gemeente Noardeast-Fryslân 
Programma’s: 3 Soarch en Wolwêzen en 6 Iepenbiere Romte

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
Het openbaar lichaam behartigt de gemeenschappelijke en afzonderlijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van gesubsidieerde arbeid en (arbeid)re-integratie van de doelgroepen die vallen onder de Participatiewet en de Wet Sociale Werkvoorziening (art 3 gem reg). De gemeenschappelijke regeling is aangegaan door de gemeenten Dantumadiel en de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. Deze vm. gemeenten zijn opgegaan in de gemeente Noardeast-Fryslân.

Wijze van belang:

  • Bestuurlijk belang:
    • Het algemeen bestuur bestaat uit twee leden per deelnemende gemeente. De gemeenschappelijke regeling is door de colleges van burgemeester en wethouders aangegaan.
    • Het dagelijks bestuur, door en uit het algemeen bestuur gekozen, is zodanig samengesteld dat elke deelnemende gemeente is vertegenwoordigd, waaronder begrepen de voorzitter en een eventueel lid/eventuele leden buiten de kring van het algemeen bestuur, zoals bedoeld in artikel 14, tweede lid van de Wgr.
  • Financieel belang:
    • Iedere deelnemende gemeente verbindt zich in beginsel om de volledige rijksmiddelen ( inclusief eventueel bijzondere subsidiecomponenten), voor zover deze zijn bedoeld voor de realisatie van de in artikel 3 van de gemeenschappelijke regeling aan het openbaar lichaam opgedragen taken en de gemeentelijke bijdrage op basis van de begroting, op tijd en onverkort te voldoen aan het openbaar lichaam.
    • De deelnemende gemeenten zullen echter steeds zorg voor dragen dat het openbaar lichaam te allen tijde over voldoende middelen beschikt om aan al zijn verplichtingen jegens derden te voldoen.

Financieel Belang:

  Jaar Begroting 1-1
(x € 1.000)
Begroting 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang 2025 434 434
Eigen vermogen 2025 11.461 10.721
Vreemd vermogen 2025 12.658 13.398
Omvang financieel resultaat jaarrekening 2024, x € 1.000: 0
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

GR Mobiliteitsbureau Noard East Fryslân

Terug naar navigatie - GR Mobiliteitsbureau Noard East Fryslân
Bedrijfsvoering organisatie Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân
Juridische status: Gemeenschappelijke regeling met bedrijfsvoeringsorganisatie
Programma’s: 3 Soarch en Wolwêzen

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
De gemeenten: Achtkarspelen, Dantumadiel, Noardeast-Fryslân en Tytstjerksteradiel en de provincie Fryslân hebben besloten om samen te werken in de regio Noordoost Fryslân op het gebied van het regionale doelgroepenvervoer en openbaar vervoer, dit om de leefbaarheid in de regio Noord Oost Fryslân te behouden. Daarvoor hebben zij besloten de gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân te treffen (Staatscourant 2017 nr. 16823 dd. 22-3-2017).

Wijze van belang:

  • Bestuurlijk belang:
    • De deelnemende gemeenten en provincie nemen het in de begroting van het mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân voor hen geraamde bedrag voor hun gemeente respectievelijk provincie op in hun begroting.
    • Opheffing:
      • De regeling wordt opgeheven wanneer de colleges van twee derde van de deelnemers daartoe besluiten.
      • Het liquidatieplan voorziet in de verplichting van het bestuur van de deelnemende gemeenten en provincie tot het bijdragen in de financiële gevolgen van de beëindiging.
  • Financieel belang:
    • Artikel 19 GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Mobiliteitsburo NOF Stct. 2017-16823;
    • Variabele vervoerskosten op basis van gebruik vertaald in gebruikseenheden;
    • Vaste kosten op basis van aantal leerlingen voor regiekosten op het routevervoer en aantal ritten voor de regiekosten van het vraagafhankelijke vervoer;
    • Vaste kosten van het mobiliteitsbureau voor de deelnemende gemeenten op basis van het aantal inwoners.

Financieel Belang:

  Jaar Begroting 1-1
(x € 1.000)
Begroting 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang 2025 894 894
Eigen vermogen 2025 0 0
Vreemd vermogen 2025 1.038 1.026
Omvang financieel resultaat jaarrekening 2022, x € 1.000:  0
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

GR Recreatieschap de Marrekrite

Terug naar navigatie - GR Recreatieschap de Marrekrite
Marrekrite
Juridische status: Gemeenschappelijke regeling met openbaar lichaam
Programma’s: 4 Wurk, Bedriuw en Rekreaasje

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
De Marrekrite behartigt binnen de opgedragen taken de gemeenschappelijke belangen van de colleges, met als doel een evenwichtige en gecoördineerde ontwikkeling van de recreatie in de provincie Fryslân, rekening houdende met de belangen van natuur en landschap. 
De Marrekrite heeft als taak ter behartiging van het openbaar belang:

  • Het bevorderen van waterrecreatie
  • Het bevorderen van landrecreatie
  • Advisering en ontwikkeling (water- en landrecreatie)

Wijze van belang:

  • Bestuurlijk belang:
    • Het colleges van Gedeputeerde staten en de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten wijzen elk één lid en tenminste één plaatsvervangend lid aan van het algemeen bestuur. De aanwijzing vindt zo spoedig mogelijk plaats.
    • Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en vijf andere leden, door en uit het algemeen bestuur aan te wijzen.
  • Financieel belang:
    • De geldmiddelen van De Marrekrite worden gevormd door de bijdragen van de colleges en subsidies, schenkingen en overige bijdragen en inkomsten.
    • Voor zover de kosten van De Marrekrite niet worden gedekt door subsidies, schenkingen en overige bijdragen en inkomsten wordt hierin als volgt voorzien: gedeputeerde staten: 45%; colleges van burgemeester en wethouders gezamenlijk: 55%.
    • Het algemeen bestuur stelt de verdeelsleutel vast, op grond waarvan de gezamenlijke bijdrage van de colleges over afzonderlijke gemeenten wordt omgeslagen.
    • De nieuwe bijdrageregeling zal vanaf de begroting 2023 van toepassing zijn. De nieuwe parameters zijn:
      • Domein water: Inwoners: 30%; Meters “steigers”: 40%; Meters “damwand”: 30%
      • Domein land: Inwoners: 30%; Kilometers fietsnetwerk: 40%; Kilometers Wandelnetwerk: 30%
      • Indexatie van 2%.

Financieel Belang:

  Jaar Begroting 1-1
(x € 1.000)
Begroting 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang 2025 23 23
Eigen vermogen 2025 3.935 3.685
Vreemd vermogen 2025 6.253 7.517
Omvang financieel resultaat begroting 2025, x € 1.000: -37
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

Vennootschappen en coöperaties

NV Kabeltelevisie Noordoost Friesland

Terug naar navigatie - NV Kabeltelevisie Noordoost Friesland
NV Kabeltelevisie Noordoost Friesland 
Juridische status: Naamloze vennootschap
Programma’s: Algemiene dekkingsmiddels, Overhead, Heffing VPB en Onvoorzien

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
De aanleg, het beheer, het onderhoud, de instandhouding en de exploitatie van centrale antenne inrichtingen met bijbehorende kabelnetten in de gemeente. 

Wijze van belang:

  • Bestuurlijk belang:
    Stemrecht op grond van aandelen.
  • Financieel belang: 
    De gemeente Dantumadiel bezit 26,5% (2.650 x € 50) van de aandelen in NV Kabeltelevisie Noordoost Friesland, maar is niet aansprakelijk voor de ontstane tekorten. Bij de jaarrekening 2016 is besloten geen dividend uit te keren. De gegevens over de aandelen is gebaseerd op de jaarrekening 2016 en zijn in 2023 (pagina 77 ev jaarrekening 2023) niet gewijzigd.

Financieel Belang:

  Jaar Jaarrekening 1-1
(x € 1.000)
Jaarrekening 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang 2023 133 133
Eigen vermogen 2023 12.651 10.465
Vreemd vermogen 2023 117.111 121.713
Omvang financieel resultaat jaarrekening 2023, x € 1.000: -/- 2.186
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

Afvalsturing Friesland (Omrin)

Terug naar navigatie - Afvalsturing Friesland (Omrin)
Afvalsturing Friesland (Omrin)
Juridische status: Naamloze vennootschap
Programma’s: Algemiene dekkingsmiddels, Overhead, Heffing VPB en Onvoorzien

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
Uitvoeren van de wettelijke taak huishoudelijk en bedrijfsafval te verwerken op basis van contractafspraken met de gemeente. Doelstelling is dit op een doelmatige, milieu hygiënisch verantwoorde manier te doen en preventie en hergebruik van afval actief te bevorderen.

Wijze van belang:

  • Bestuurlijk belang:
    Stemrecht op basis van aandelen. De N.V. heeft 3.001 gewone aandelen A met een waarde van € 450 per stuk en 840 gewone aandelen B. Van de 3001 aandelen A zijn er 3.000 aandelen in bezit van de Friese gemeenten. Eén aandeel A is in handen van de GR OLAF en 840 aandelen B zijn in handen van gemeenten buiten Friesland.
  • Financieel belang: 
    De gemeente Dantumadiel is op twee manieren betrokken bij Omrin, als aandeelhouder en als klant/leverancier van afval. Het aandeel staat op de balans met de historische aanschafwaarde van nul.

De afvalsturing is een NV. Voor een NV gelden andere begrotingsregels. De BBV is niet van toepassing. De afvalsturing neemt daarom geen geprognotiseerde balans op in de begroting. 

Financieel Belang:

  Jaar Jaarrekening 1-1
(x € 1.000)
Jaarrekening 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang 2025 0 0
Eigen vermogen 2025 Wordt  niet verstrekt Wordt niet verstrekt
Vreemd vermogen 2025 Wordt niet verstrekt Wordt niet verstrekt
Omvang financieel resultaat begroting 2025; x € 1.000: 2.805
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

Bank Nederlandse Gemeenten

Terug naar navigatie - Bank Nederlandse Gemeenten
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Juridische status: Naamloze vennootschap
Programma’s: Algemiene dekkingsmiddels, Overhead, Heffing VPB en Onvoorzien

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
Efficiënt betalingsverkeer van gemeenten.

Wijze van belang:

  • Bestuur belang:
    Stemrecht op basis van aandelen.
  • Financieel belang:
    Dantumadiel bezit per 31-12-2024 12.285 aandelen, die een belang van € 27.873. vertegenwoordigen (2,50 per aandeel).

BNG Bank emitteert leningen, die beursgenoteerd zijn. Om die reden is BNG Bank gehouden aan de regels die de Autoriteit Financiële Markten stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. 

Financieel Belang:

  Jaar Jaarrekening 1-1
(x € 1.000)
Jaarrekening 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang 2025 28 28
Eigen vermogen 2025 Wordt niet verstrekt Wordt niet verstrekt
Vreemd vermogen 2025 Wordt niet verstrekt Wordt niet verstrekt
Omvang financieel resultaat begroting 2025 x € 1.000:  Wordt niet verstrekt
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

Stichtingen en verenigingen

Stichting Roobol

Terug naar navigatie - Stichting Roobol
Stichting Roobol
Juridische status: Stichting
Programma’s: 2 Mienskip

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
Verzorgen van het openbaar basisonderwijs zoals beschreven in artikel 46 van de Wet op het Primair Onderwijs in de gemeenten Noardeast-Fryslan, Dantumadiel en Achtkarspelen. In 2019 zijn de statuten aangepast in verband met de wettelijke mogelijkheid tot het realiseren van een samenwerkingsschool voor het openbaar en bijzonder onderwijs.

Wijze van belang:

  • Bestuur belang:
    Deelnemers in de stichting zijn o.a.: de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Noardeast-Fryslân (voormalig Dongeradeel en voormalig Kollumerland c.a.) en zijn omschreven als gemeenteraad in de statuten. Deze gemeenten hebben een belangrijke toezichthoudende functie.
    • Op grond van art 6 lid 8 van de statuten heeft het dagelijks bestuur de toestemming nodig van de gemeenteraden voor: het wijzigen van de statuten, het ontbinden van de stichting, het opheffen van de school.
    • Daarnaast heeft de gemeenteraad de bevoegdheden: benoemen, schorsen en ontslaan van de leden van de raad van toezicht; de ontbinding van de stichting ingeval van handelen in strijd met de wet en/of ernstige taakverwaarlozing (artikel 24 statuten)
  • Financieel belang:
    • Artikel 24 lid 3 statuten: Ingeval van ernstige taakverwaarlozing door het bestuur of het functioneren van het bestuur in strijd met de Wpo is de gemeenteraad bevoegd zelf te voorzien in het bestuur van de openbare scholen en zonodig de stichting te ontbinden.
    • In het reglement van de raad van toezicht wordt de relatie tussen raad en gemeenteraad uitgewerkt onder goedkeuring van de gemeenteraad. (art 24 lid 4 statuten)
    • De raad van toezicht legt jaarlijks (binnen 6 mnd. na het boekjaar) verantwoording af over de uitvoering van taken/ bevoegdheden in het jaarverslag van de stichting en stelt dit beschikbaar aan o.a.: de gemeenteraad. (art 12 lid 5 statuten)

Financieel Belang:

  Jaar Jaarrekening 1-1
(x € 1.000)
Jaarrekening 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang  2023 p.m.  p.m. 
Eigen vermogen  2023 5.225 4.421 
Vreemd vermogen  2023 2.669 2.827 
Omvang financieel resultaat jaarrekening 2023, x € 1.000: -/- 804
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

Vereniging van Nederlandse Gemeenten

Terug naar navigatie - Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Juridische status: Vereniging
Programma’s: 1 Ynwenner en Bestjoer

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
De VNG behartigt de belangen voor alle Nederlandse gemeenten.

Wijze van belang:

  • Bestuur belang:
    Lidmaatschap van de vereniging met stemrecht, conform de statuten.
  • Financieel belang:
    Conform de statuten betalen de leden contributie. De contributie voor 2022 betreft: € 59.000

Financieel Belang:

  Jaar Jaarrekening 1-1
(x € 1.000)
Jaarrekening 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang 2023 63  63 
Eigen vermogen  2023 51.704 56.301 
Vreemd vermogen 2023 112.794 116.669 
Omvang financieel resultaat jaarrekening 2023, x € 1.000:  +/+ 3.758
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

Vereniging van Friese Gemeenten

Terug naar navigatie - Vereniging van Friese Gemeenten
Vereniging van Friese Gemeenten (VFG)
Juridische status: Vereniging
Programma’s: 1 Ynwenner en Bestjoer

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
De VFG behartigt de belangen voor alle Friese gemeenten, totaal 24.

Wijze van belang:

  • Bestuur belang:
    Lidmaatschap van de vereniging met stemrecht.
  • Financieel belang:
    • De leden betalen contributie
    • De gemeente Dantumadiel € 9K

Financieel Belang:

  Jaar Jaarrekening 1-1
(x € 1.000)
Jaarrekening 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang  2023
Eigen vermogen  2023 185  171
Vreemd vermogen  2022 80  101 
Omvang financieel resultaat jaarrekening 2023, x € 1.000:  -14
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

Stichting IJswegencentrale Oostergo

Terug naar navigatie - Stichting IJswegencentrale Oostergo
Stichting IJswegencentrale Oostergo
Juridische status: Stichting
Programma’s: 4 Wurk, Bedriuw en Rekreaasje

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
De gemeente Dantumadiel en de gemeente Noardeast-Fryslân. hebben een IJswegencentrale opgericht met als doel het organiseren van schaatstochten in de regio bij voldoende ijsdikte.

Wijze van belang:

  • Bestuur belang:
    Een wethouder van Dantumadiel is lid van het dagelijks bestuur.
  • Financieel belang:
    De gemeenten Dantumadiel en de gemeente Noardeast-Fryslân geven een bijdrage van 0,045 per inwoner.

Financieel Belang:

  Jaar Jaarrekening 1-1
(x € 1.000)
Jaarrekening 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang  2023 0,9  0,9 
Eigen vermogen  2023 64  64 
Vreemd vermogen  2023 0
Omvang financieel resultaat jaarrekening 2023, x € 1.000: 0.4
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

Coöperatie Openbare Verlichting Energie Fryslân UA

Terug naar navigatie - Coöperatie Openbare Verlichting Energie Fryslân UA
Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A
Juridische status: Vereniging
Programma’s: 6 Iepenbiere Romte

Openbaar en wijze van belang:

Openbaar belang:
Het inkopen van energie (Energie-Diensten) ten behoeve van de deelnemende gemeenten in Fryslân en datgene wat daarmee verband houdt. Het beheer en onderhoud van openbare verlichting (OVL-diensten) en van laadinfrastructuur voor elektrische vervoersmiddelen (Laadinfra-Diensten) ten behoeve van de deelnemende gemeenten in Fryslân. (Artikel 2 Statuten)

Wijze van belang:

  • Bestuur belang:
    De gemeente Dantumadiel is een gewoon lid van deze vereniging en heeft stemrecht. De gemeente heeft de plicht om de diensten van de coöperatie af te nemen. Hiervoor moet een overeenkomst worden afgesloten.
  • Financieel belang:
    De leden van de coöperatie delen in de winst en het verlies van de coöperatie naar rato van de door hen in het betreffende boekjaar afgenomen OVL-Diensten, Energie-Diensten en Laadinfra-Diensten. Deze toekenning heeft plaats bij op door de raad van commissarissen goedgekeurd voorstel van de directie genomen besluit van de algemene ledenvergadering. (Artikel 20 Statuten)

De begroting van OVEF 2025 is nog niet ontvangen. 

Financieel Belang:

  Jaar Jaarrekening 1-1
(x € 1.000)
Jaarrekening 31-12
(x € 1.000)
Financieel belang 2025    
Eigen vermogen 2025    
Vreemd vermogen 2025    
Omvang financieel resultaat begroting 2025, x € 1.000: 
Risico’s (kwantificeerbaar of niet-kwantificeerbaar): -

6.1 Inleiding

Terug naar navigatie - 6.1 Inleiding

De meeste taken die worden uitgevoerd, zijn wettelijk opgedragen aan de uitvoerende gemeente. Dit betreft bijvoorbeeld de inzameling van huishoudelijk afval en de taken die de gemeente op zich neemt als gevolg van de decentralisatie. Daarnaast bestaan er taken die door de gemeente op eigen initiatief worden uitgevoerd, zoals sport en de exploitatie van gronden. Bij de uitvoering van de verschillende taken maakt de gemeente zelf de keuze om deze zelf te doen, of om de taken te laten uitvoeren door andere partijen.

Bij het maken van de keuzes wordt onder andere gekeken naar de volgende aspecten:

  • Kunnen er (bedrijfseconomische) schaalvoordelen worden behaald?
  • Wordt bij de uitvoering/dienstverlening een betere kwaliteit/dienstverlening gerealiseerd?

Indien wordt gekozen voor de uitvoering van de taak door een verbonden partij, kunnen daarin twee keuzes worden gemaakt, namelijk:

  • De activiteiten worden uitgevoerd door een partij waarin de gemeente geen zeggenschap heeft;
  • De activiteiten worden uitgevoerd door een partij waarin de gemeente wel zeggenschap heeft.

6.2 Verbonden partij

Terug naar navigatie - 6.2 Verbonden partij

Er is sprake van een verbonden partij als de gemeente in die organisatie een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Dit is vastgelegd in artikel 1 lid b van het Besluit begroting en verantwoording, waarin staat dat een verbonden partij een privaat- of publiekrechtelijke organisatie is waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. 

Definitie bestuurlijk belang (artikel 1 lid d): zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.

Definitie financieel belang (artikel 1 lid c): een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.

6.3 Beleidskader

Terug naar navigatie - 6.3 Beleidskader

Uit de definitie van een verbonden partij in het Besluit begroting en verantwoording blijkt dat sprake móet zijn van een financieel belang én een bestuurlijk belang. Indien het alleen om een financieel belang of alleen om een bestuurlijk belang gaat, dan is er geen sprake van een verbonden partij. 

6.4 Overige belangrijke bepalingen zijn:

Terug naar navigatie - 6.4 Overige belangrijke bepalingen zijn:
  • Artikel 5 BBV schrijft voor dat verbonden partijen niet geconsolideerd worden in de begroting en in de jaarstukken;
  • Artikel 8 lid 3 BBV schrijft voor dat de betrokkenheid van verbonden partijen bij de realisatie van de doelstellingen binnen een programma, moet worden opgenomen in het betreffende programma;
  • Artikel 9 lid 2 BBV meldt dat verbonden partijen verplicht moeten worden opgenomen in een aparte paragraaf verbonden partijen. Deze is daarmee onderdeel van de beleidsbegroting en het jaarverslag.

6.5 Soorten verbonden partijen

Terug naar navigatie - 6.5 Soorten verbonden partijen

Er zijn twee soorten verbonden partijen, namelijk de publiekrechtelijke verbonden partij en de privaatrechtelijke verbonden partij.

  • Publiekrechtelijke verbonden partij
    Bij de publiekrechtelijke verbonden partij gaat het om een samenwerking tussen overheden. Een dergelijke partij is opgericht op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Daarin regelen de deelnemende overheden onderling de vertegenwoordiging en de financiële aansprakelijkheid van de deelnemers. In het geval een gemeenschappelijke regeling niet meer aan zijn verplichtingen voldoet, dan zijn deelnemende partijen gezamenlijk verantwoordelijk voor een negatief saldo dat ontstaat.
  • Privaatrechtelijke verbonden partij
    Van een privaatrechtelijke verbonden partij is sprake als er wordt samengewerkt tussen overheden onderling of tussen overheden en private partijen. De samenwerking is in dat geval geregeld op basis van het Burgerlijk Wetboek. 
    Bij privaatrechtelijke verbonden partijen wordt onderscheid gemaakt in:
  • Verenigingen;
    • Commanditaire vennootschappen en onderlinge waarborgmaatschappijen;
    • Naamloze vennootschappen;
    • Besloten vennootschappen of stichtingen.

6.6 Voorschriften conform BBV

Terug naar navigatie - 6.6 Voorschriften conform BBV

In artikel 15 van het Besluit begroting en verantwoording staat welke informatie er bij de begroting en jaarrekening moet worden gepubliceerd. Het gaat dan om:

  • De visie op en de beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen; zie programma’s.
  • De lijst van verbonden partijen die wordt onderverdeeld in:
    • Gemeenschappelijke regelingen;
    • Vennootschappen en coöperaties;
    • Stichtingen en verenigingen;
    • Overige verbonden partijen.

In de lijst zal per verbonden partij de volgende informatie worden opgenomen:

  • De wijze waarop de gemeente een belang heeft;
  • Het verwachte belang van de gemeente aan het begin en het einde van het begrotingsjaar;
  • De verwachte omvang van het eigen en vreemd vermogen aan het begin en het einde van het begrotingsjaar;
  • De verwachte omvang van het financieel resultaat;
  • De eventuele risico’s.

6.7 Risico's

Terug naar navigatie - 6.7 Risico's

Bij elke verbonden partij is een kopje opgenomen betreffende het risico dat de verbonden partij vormt voor de gemeente. Doet zich een risico voor, dan is dit bij de verbonden partij vermeld. Geen risico komt tot uitdrukking in een plat streepje - .

6.8 Verbonden partijen

Terug naar navigatie - 6.8 Verbonden partijen

Conform de regelgeving vanuit de commissie BBV-artikel 15 BBV lid 1 b geven we de bovenstaande informatie schematisch weer, in een lijst van verbonden partijen.
De gemeente heeft de volgende verbonden partijen.

  • Gemeenschappelijke regelingen
    • GR Veiligheidsregio Fryslân
    • GR Sociaal Domein Fryslân
    • GR Welstandszorg Hûs en Hiem
    • GR Fryske Utfieringstsjinst Milieu en Omjouwing (FUMO)
    • GR Dokwurk
    • GR Mobiliteitsburo Noard East Fryslân
    • GR Recreatieschap de Marrekrite
  • Vennootschappen en coöperaties
    • NV Kabeltelevisie Noordoost Friesland
    • Afvalsturing Friesland (Omrin)
    • Bank Nederlandse Gemeenten
  • Stichtingen en verenigingen
    • Stichting Roobol
    • Vereniging van Nederlandse Gemeenten
    • Vereniging van Friese Gemeenten
    • Stichting IJswegencentrale Oostergo
    • Coöperatie Openbare Verlichting Energie Fryslân UA
  • Overige verbonden partijen
    • Geen