Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Home
Programma’s
Voorwoord
Inleiding
Programma 1: Ynwenner en Bestjoer
Programma 2: Mienskip
Programma 3: Soarch en Wolwêzen
Programma 4: Wurk, Bedriuw en Rekreaasje
Programma 5: Wenjen en Omjouwing
Programma 6: Iepenbiere Romte
Algemiene dekkingsmiddels, Overhead, Heffing VPB en Onvoorzien
Vaststellingsbesluit
Paragrafen
Paragraaf lokale heffingen
Paragraaf weerstandsvermogen
Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf financiering
Paragraaf bedrijfsvoering
Paragraaf verbonden partijen
Paragraaf grondbeleid
Paragraaf openbaarheid
Financiën
Geprognosticeerde balans
Meerjarenbegroting
Bijlagen
Bijlage 1: Lijst van investeringen
Bijlage 2: Staat van reserves en voorzieningen
Bijlage 3: Algemene reserve
Bijlage 4: Langlopende leningen
Bijlage 5: Gewaarborgde geldleningen
Bijlage 6: Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Bijlage 7: Incidentele baten en lasten
Bijlage 8: Overzicht baten en lasten per taakveld
Home
Programma’s
Voorwoord
Inleiding
Programma 1: Ynwenner en Bestjoer
Programma 2: Mienskip
Programma 3: Soarch en Wolwêzen
Programma 4: Wurk, Bedriuw en Rekreaasje
Programma 5: Wenjen en Omjouwing
Programma 6: Iepenbiere Romte
Algemiene dekkingsmiddels, Overhead, Heffing VPB en Onvoorzien
Vaststellingsbesluit
Paragrafen
Paragraaf lokale heffingen
Paragraaf weerstandsvermogen
Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf financiering
Paragraaf bedrijfsvoering
Paragraaf verbonden partijen
Paragraaf grondbeleid
Paragraaf openbaarheid
Financiën
Geprognosticeerde balans
Meerjarenbegroting
Bijlagen
Bijlage 1: Lijst van investeringen
Bijlage 2: Staat van reserves en voorzieningen
Bijlage 3: Algemene reserve
Bijlage 4: Langlopende leningen
Bijlage 5: Gewaarborgde geldleningen
Bijlage 6: Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Bijlage 7: Incidentele baten en lasten
Bijlage 8: Overzicht baten en lasten per taakveld
Tonen
Activiteiten (85)
101.1.1 Klant in Focus Tool gebruiken om de klanttevredenheid voor en na ontvlechting te meten.
101.1.2 Één loket aanbieden voor dienstverlening richting inwoners en ondernemers voor afhandeling van het grootste gedeelte van de vragen.
101.1.3 Voor elke inwoner en ondernemer een passend kanaal aanbieden om contact te zoeken met de gemeente (digitaal of fysiek).
101.2.1 Traineeships bieden en talent tot bloei laten komen.
101.2.2 Secundaire arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk maken.
101.2.3 Enthousiasmeren van studenten van de diverse scholen (LBO, MBO, HBO) in de regio.
101.2.4 Rol voor hogescholen bieden in de opbouw van de organisatie.
101.2.5 Een werkomgeving creëren waarin werknemers zich kunnen ontplooien.
102.1.1 Project veilig buitengebied uitvoering geven (gericht op ondermijning)
102.1.2 Project bedrijventerreinen (gericht op ondermijning)
102.1.3 Biboscan uitvoering geven.
102.1.4 Signaaltafel bijeenkomsten uitvoering geven.
102.1.5 Meerjarige visie ontwikkelen op inzet en prioritering toezichthouders publiek domein.
102.1.6 Voorkomen jeugdoverlast door inzet jeugdboa en stakeholders.
103.1.1 Proces voor participatie verbeteren door duidelijke kaders vast te leggen.
103.1.2 Memo Contactmomenten in de praktijk brengen.
104.1.1 Lange termijn visie opstellen financiële situatie.
104.1.2 Beheersbaar houden van de exploitatiekosten van de organisatie te benchmarken aan de huidige kosten van de centrumregeling.
104.1.3 Meetbaar maken in samenwerking met financiën (dashboard)
201.1.1 Ondersteunen en versterken van initiatieven door implementatie van de aanpassing van het subsidielandschap.
201.1.2 DOM’s doorontwikkelen naar structurele werkwijze, die samen met de nieuwe regeling dorpsbudgetten een integraal pakket vormt.
201.1.3 Onderzoeken hoe we jongeren kunnen betrekken bij gemeentelijke beslissingen.
201.1.4 Implementeren van het nieuwe welzijnsbeleid.
202.1.1 Onze sportaccommodaties toekomstbestendig maken (o,a. vervangen in Feanwalden).
203.1.2 Culturele mogelijkheden, zowel actief als passief, voor jongeren vergroten en beter faciliteren door de introductie va een nieuwe subsidieregeling
203.1.3 Volwassenfonds sport en cultuur promoten door mee nemen in de geldgids en nieuwsbrieven
203.1.4 In het kader van preventie sport- en cultuuractiviteiten aanbieden aan jongeren (buurtsporcoaches en jongerenwerkers).
203.1.5 It organisearjen fan in Fryske wike mei de Anno-gemeenten.
203.1.6 It organisearjen fan in jierliks werkomkommende aktiviteit yn it basisûnderwiis oangeande it Frysk.
203.1.7 Opstarten pilot Verrrijkte Schooldag
203.2.1 Faciliteren en stimuleren van projecten gericht op talentontwikkeling ( zoals het project bouwen aan ambitie).
203.2.2 Uitvoering geven, evalueren en doorontwikkelen van het ‘Project tiid foar aksje, waai mar mei’ en project Maatschappelijke Diensttijd.
203.2.3 Opstarten pilot Verrrijkte Schooldag, waarbij ingezet wordt op talentontwikkeling jongeren
301.1.2 Implementatie nieuw welzijnsbeleid (inclusief jongerenwerk) met doarpsmoetingsplakken.
301.1.3 Jeugdhulp op scholen verder uitbreiden.
301.1.4 Werkwijze familiegroepsplan opnemen in nieuw beleid bij Jeugdhulp
301.1.5 Meer bewustwording creëren laaggeletterdheid binnen onze organisatie.
301.1.6 Extra inzet op (digi)taalvaardigheid via bibliotheken.
301.2.1 Meer inzetten op voorkomen van misbruik in WMO en Jeugd
301.2.2 Opvoedingsondersteuning toegankelijker en laagdrempeliger aanbieden
301.2.3 Programma uitvoeren van Zorg naar Preventie (GALA/IZA)
301.2.4 Opstarten pilot Verrrijkte Schooldag, waarbij ingezet wordt preventie zorg bij jongeren
302.1.1 Uitvoeren van de acties in het actieplan armoede- en schuldenbeleid, waaronder project Energiearmoede ook een plaats heeft.
402.1.1 Conform Convenant Bedrijventerreinen bedrijfskavels aanbieden.
402.1.2 Betrekken ondernemers bij bereikbaarheid: onderzoek naar nieuwe westelijke Ontsluitingsweg Westereen.
402.1.3 Afronden detailhandelsvisie.
402.1.4 In 2025 onderzoek uitvoeren naar behoefte zondagsopenstelling
402.1.5 Schrijven van een economisch beleidsplan
403.1.1 Inzet van het Project meedoen via Dokwurk.
403.1.2 Als gemeente meer regie houden door de inzet van een accounthouder op de activiteiten Kenniswerkplaats en Kennislab, om een sluitende keten te vormen voor arbeidsbemiddeling en toeleiding.
403.1.3 Stimuleren en mede organiseren van een traject van leven lang leren in samenwerking met Wurkstart.
403.1.4 De positie van Dokwurk verstevigen door nog beter in te spelen op de lokale economie en huidige arbeidsmarkt.
403.2.1 Doorontwikkeling van wurkstart (leven lang leren).
403.3.1 Projecten stimuleren vanuit de gemeente die zich richten op duurzaamheid, innovatie en arbeidsmarkt.
404.1.1 Eeltsjemar toeristisch ontwikkelen.
404.1.2 Inzetten op branding en marketing.
404.1.3 Opstellen van een ontwikkelkader.
404.1.4 Onderzoek naar optimalisatie van fiets- en wandelnetwerk.
404.1.5 Stimuleren initiatieven van inwoners.
501.1.1 100 woningen realiseren voor starters en lagere inkomens (onder de €250.000).
501.1.2 75 woningen realiseren voor senioren appartementen of woonhofjes.
501.1.3 Het vaststellen van beleid over pré mantelzorg-, kangoeroewoningen, flexibel wonen en tiny houses waardoor er ten minste 25 alternatieve woonvormen gerealiseerd kunnen worden.
502.1.1 Inwoners en de mienskip worden betrokken en actief gestimuleerd om zo weinig mogelijk afval te produceren (afvalpreventie) door middel een campagne in de mienskip en op scholen in begin 2023.
502.1.2 Inwoners en de mienskip worden betrokken en actief gestimuleerd om hun afval zo goed mogelijk te scheiden door middel van middel een campagne in de mienskip en op scholen in begin 2023.
502.1.3 Samen met burger een plan ontwikkelen voor afvalpreventie en afvalscheiding.
502.1.4 De bron- en nascheiding van de huishoudelijk afvalinzameling en -verwerking wordt verder ontwikkeld zodat zo veel mogelijk huishoudelijk afval kan worden hergebruikt.
502.2.1 In 2023 een plan ‘Dorp van de toekomst’ gericht op klimaatverandering en energietransitie, gereed te hebben om de ambitie te kunnen realiseren en hierbij de mienskip bij betrekken.
502.2.2 Stimuleren van opzetten energie coöperaties.
502.2.3 Plan op te stellen in 2024 om het maatschappelijk vastgoed te verduurzamen.
502.2.4 Het realiseren van een gemeentelijk circulair ambachtscentrum waardoor het hergebruik van producten binnen de gemeente optimaal wordt gefaciliteerd. In samenwerking met: Dokwurk, Kringloopwinkels en Milieustraten.
502.3.1 Uitvoering geven aan het project Energiearmoede.
503.1.1 Faciliteren in het verduurzamen van de bestaande woningen.
503.1.2 Het maken van dorpsbiografieën.
503.1.3 Meer aandacht voor groen in (nieuwbouw) wijken en buitenfaciliteiten verbeteren met parken en tuinen.
503.2.1 Plan van aanpak opzetten en hier acties op ondernemen.
602.1.1 Verkennend onderzoek voor de haalbaarheid van assetmanagement van kapitaalgoederen.
603.1.1 Uitwerken van een paragraaf ‘biodiversiteit’ in de beleidsplannen Openbare Ruimte.
603.1.2 Het realiseren en stimuleren van maatregelen: delen intensief gazon extensief beheren, bloembollen aanplanten, geveltuinen aanleggen, extra inheemse bomen aanplanten, vogelbosjes aanleggen en inzaaien bloemenweides binnen de bebouwde kom
604.1.1 Opstellen mobiliteitsplan (GMP) in 2023 en een uitvoeringsprogramma Verkeer en Mobiliteit..
604.1.2 Inhaalslag realiseren op het onderhoud van openbare ruimte om de toegankelijkheid en veiligheid te verbeteren.
604.1.3 Realiseren van een hoofdfietsroute Damwâld – Feanwâlden met aansluiting op de Koarndyk.
604.1.4 Samen met de Provincie Fryslân zorgdragen voor een plan voor veilige en doeltreffende herinrichting van de N361 Lauwersseewei waarbij zo veel mogelijk koppelkansen worden benut.
604.2.1 Startnotitie ontwikkelen met als doel het ‘keurmerk toegankelijkheid’ op minimaal het niveau ‘brons’ te behalen.
604.3.1 Verbreden van fietspaden en omvormen naar beton of asfalt en netwerken op elkaar aansluiten.
604.3.2 Koppelkansen verzilveren die bijdragen aan de haalbaarheid van realisatie vaarroute Âldtsjerk – Rinsumageast - Dokkum
Vorige
/ 275
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk