Algemiene dekkingsmiddels, Overhead, Heffing VPB en Onvoorzien

Algemiene dekkingsmiddels

Waar gaat ‘Algemiene dekkingsmiddels over?

Terug naar navigatie - Waar gaat ‘Algemiene dekkingsmiddels over?

Algemiene dekkingsmiddels
Op grond van het besluit begroting en verantwoording worden de algemene dekkingsmiddelen in de gemeentelijke begroting apart zichtbaar gemaakt.

De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit:

  • Lokale heffingen
    Dit zijn opbrengsten uit de gemeentelijke belastingen en heffingen en de daarmee samenhangende uitvoeringskosten voor de WOZ, de heffing en de invordering.
  • Algemene uitkeringen
    Dit zijn de van het Rijk ontvangen middelen om de gemeentelijke taken uit te voeren. Een deel van dit geld komt uit het Gemeentefonds en wordt uitgekeerd in de vorm van algemene uitkeringen, dit is inclusief de decentralisatie-uitkering “sociaal domein”. 
  • Dividend
    Dit zijn de opbrengsten (dividend) uit de deelnemingen in de BNG.
  • Overige algemene dekkingsmiddelen
    Dit zijn de overige algemene dekkingsmiddelen waaronder het taakveld treasury en de overige baten en lasten (stelposten). 

Mutaties in de reserves
Op grond van het besluit begroting en verantwoording worden de mutaties in de algemene- en bestemmingsreserves apart zichtbaar gemaakt in de begroting. De mutaties in de reserves die een relatie hebben met een specifiek programma zijn opgenomen onder het desbetreffende programma zodat per programma een resultaat voor en na bestemming zichtbaar is.

Onder algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien vinden rentetoevoegingen plaats aan de algemene reserve en de reserve bouwgrondexploitatie.

Uniforme beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente Dantumadiel Nederland
Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro 2024 (voorlopig) 308 379
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In euro’s 2024 923 geen data
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In euro’s 2024 974 geen data

 

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Gemiddelde WOZ waarde De gemiddelde WOZ-waarde van woningen. CBS
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. COELO
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. COELO

 

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Omschrijving Primitieve begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Jaarrekening 2024 Verschil 2024
Baten
090 Lokale heffingen 4.650 4.650 4.699 48
091 Algemene uitkering 45.995 47.831 47.854 23
092 Dividend 55 55 83 28
093 Overige algemene dekkingsmiddelen 41 449 626 177
Totaal Baten 50.741 52.985 53.261 276
Lasten
090 Lokale heffingen -173 -173 -313 -140
091 Algemene uitkering 0 0 0 0
092 Dividend 0 0 0 0
093 Overige algemene dekkingsmiddelen -420 -644 -595 49
Totaal Lasten -593 -818 -909 -91
Saldo Baten en Lasten 50.148 52.167 52.353 185

Toelichting op de verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting op de verschillen

Bedragen x € 1.000

Onderdeel Omschrijving Verschil 2024 Incidenteel (I) / Structureel (S)
Baten      
090 Lokale heffingen      
  Verschillen kleiner dan € 50.000 48 I
091 Algemene uitkeringen      
  Het positieve effect van de decembercirculaire 2024 op de algemene uitkering voor 2024 116 I
  Verrekening van de algemene uitkering uit eerdere jaren  -93 I
092 Dividend      
  Verschillen kleiner dan € 50.000 28 I
093 Overige algemene dekkingsmiddelen      
  Hogere renteopbrengsten op schatkistbankieren en de rekeningcourant bij de SVn. De renteopbrengsten schatkistbankieren zijn hoger dan geraamd door het uitstellen van investeringen naar latere jaren. Gevolg is dat er in beperkte mate aanspraak is gemaakt op het saldo bij Schatkistbankieren. Daarnaast waren de rentestanden hoger dan geraamd. 89 S
  Verschillen kleiner dan € 50.000 88 I
Totaal baten   276  
       
Lasten      
090 Lokale heffingen      
  Hogere kosten voor het innen van de onroerendzaakbelasting. Enerzijds zijn er meer kosten gemaakt voor het verwerken van bezwaren tegen de WOZ-waarde. Anderzijds zijn er meer kosten gemaakt doordat er kosten rechtstreeks in rekening zijn gebracht bij Dantumadiel terwijl die onderdeel zijn van de DVO belastingen. Op de DVO belastingen staat hier een voordeel tegenover van EUR 107k (programma overhead). -118 S
  Verschillen kleiner dan € 50.000 -22 I / S
091 Algemene uitkeringen      
  Geen verschillen 0  
092 Dividend      
  Geen verschillen 0  
093 Overige algemene dekkingsmiddelen      
  Er is geen gebruik gemaakt van de stelpost stijging energielasten.   103 I
  Toevoeging aan voorziening dubieuze debiteuren -56 I
  Verschillen kleiner dan € 50.000 2 I
Totaal lasten   -91  
       
Totaal saldo verschillen   185  

Overhead

Waar gaat Overhead over?

Terug naar navigatie - Waar gaat Overhead over?

Overhead
In het Wijzigingsbesluit vernieuwing BBV wordt onder artikel l, tweede lid onder l de definitie overhead nader geduid. In de toelichting van het Wijzigingsbesluit vernieuwing BBV is de definitie voor overhead van Vensters voor Bedrijfsvoering gehanteerd als uitgangspunt voor de definitie van overhead binnen het BBV. De Commissie BBV heeft als taak om duidelijkheid te verschaffen wanneer de toepassing van deze definitie in de praktijk tot vragen leidt. Dit heeft geleid tot een notitie overhead waarin beschreven is wat wel en wat niet onder de overhead valt.

Overhead bestaat in elk geval uit:

  1. Leidinggevenden primair proces (hiërarchisch).
  2. Financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie.
  3. P&O / HRM.
  4. Inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement).
  5. Interne en externe communicatie m.u.v. klantcommunicatie (KCC).
  6. Juridische zaken.
  7. Bestuurszaken en bestuursondersteuning.
  8. Informatievoorziening en automatisering (ICT).
  9. Facilitaire zaken en Huisvesting.
  10. Documentaire Informatie Voorziening (DIV).
  11. Managementondersteuning primair proces.

Uniforme beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente Dantumadiel Nederland
Overhead % van totale lasten 2025 16,2 n.v.t.

 

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Overhead Overheadkosten: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Eigen begroting

 

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Omschrijving Primitieve begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Jaarrekening 2024 Verschil 2024
Baten
094 Overhead 289 180 247 67
098 Mutaties reserves overig 0 0 0 0
Totaal Baten 289 180 247 67
Lasten
094 Overhead -12.676 -13.769 -12.363 1.405
Totaal Lasten -12.676 -13.769 -12.363 1.405
Saldo Baten en Lasten -12.387 -13.589 -12.117 1.472
Onttrekkingen
098 Mutaties reserves overig 2.347 2.592 1.599 -993
Totaal Onttrekkingen 2.347 2.592 1.599 -993
Stortingen
098 Mutaties reserves overig -165 -288 -288 0
Totaal Stortingen -165 -288 -288 0
Saldo Onttrekkingen en Stortingen 2.181 2.304 1.311 -993

Toelichting op de verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting op de verschillen

Bedragen x € 1.000

Onderdeel Omschrijving Verschil 2024 Incidenteel (I) / Structureel (S)
Baten      
094 Overhead      
  Opbrengst in verband met het overhevelen van de voorziening verlofsparen van Noardeast Fryslân naar Dantumadiel. Opbrengst was niet geraamd. Aan de lasten kant staat de storting in de voorziening verlofsparen.  76 I
  Verschillen kleiner dan € 50.000 -9 I
Totaal baten   67  
       
Lasten      
094 Overhead      
 

De totale apparaatskosten (personeel, diensten en goederen) van de gemeente waren in 2024 EUR 983k lager dan geraamd. Het voordeel bestaat voornamelijk uit niet gemaakte incidentele ICT-kosten die gefinancierd worden vanuit de Algemene reserve (programma Overhead). Deze kosten en bijbehorende onttrekkingen aan de Alegemene reserve worden doorgeschoven.

De apparaatskosten worden verdeeld over de programma's. De apparaatskosten worden nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.

1.119 I
  Storting in voorziening verlofsparen. Last was niet geraamd. Aan de baten kant staat de opbrengst van deze middelen als ontvangst van Noardeast Fryslân in verband met het overhevelen van de voorziening verlofsparen. -73 I
  Er zit per saldo een voordeel op de doorbelaste kosten vanuit de DVO Belastingen, Salarisadministratie, Gegevensbescherming en de overige kosten vanuit de DVO. 86 S
  Betreft vrijval van de voorziening Ontvlechting in de samenwerking met Noardeast Fryslân. 266 I
  Er zijn geen (implementatie)kosten gemaakt voor de projecten E-Depot en Recordmanagement. 150 I
  Verschillen kleiner dan € 50.000 -143 I
Totaal lasten   1.405  
       
Onttrekkingen aan reserve      
  De kosten voor opbouw (en ontvlechting) zijn geboekt op het Programma opbouw Dantumadiel. De kosten zijn gedekt vanuit de Algemene reserve onder programma 1. -136 I
  Er zijn vrijwel geen kosten gemaakt voor de projecten E-depot en Recordmanagement. Project (met bijbehorende kosten) en de dekking vanuit de Algemene reserve worden doorgeschoven naar 2025. -149 I
  Er zijn geen kosten gemaakt voor digitalisering in zijn algemeenheid. Project (met bijbehorende kosten) en de dekking vanuit de Algemene reserve worden doorgeschoven naar 2025. -150 I
  Er zijn geen kosten gemaakt voor de digitale dienstverlening sociaal domein. Project (met bijbehorende kosten) en de dekking vanuit de Algemene reserve worden doorgeschoven naar 2025. -150 I
  Er is geen gebruik gemaakt van het extra budget voor opleiden van personeel. Er heeft derhalve geen onttrekking plaatsgevonden vanuit de Algemene reserve. -320 I
  Verschillen kleiner dan € 50.000 -88 I
Totaal onttrekkingen aan reserve   -993  
       
Stortingen in reserve      
  Geen verschillen 0  
Totaal stortingen in reserve   0  
       
Totaal saldo verschillen   479  

Heffing VPB

Waar gaat Heffing VPB over?

Terug naar navigatie - Waar gaat Heffing VPB over?

Heffing VPB

Voor een zeer groot aantal activiteiten van de gemeente Dantumadiel geldt dat niet voldaan wordt aan de ondernemingscriteria en dat deze niet belasting- en aangifteplichtig zijn voor de VPB. Er is ofwel sprake van het aanbieden van een “collectief goed” (geen deelname economische verkeer), “normaal vermogensbeheer” of van “structureel verlieslatende activiteiten”. 

De gemeente doet alleen aangifte voor haar belaste activiteiten in het kader van de verkoop afvalstromen en het grondbedrijf. Het aan deze activiteiten toe te rekenen vermogen wordt gewaardeerd op de fiscale openingsbalans. Het te betalen bedrag aan VPB op het resultaat behaald met de grondexploitaties is op korte termijn beperkt, tenzij een enorm herstel in de vastgoedmarkt optreedt. Daarom is ervoor gekozen het te betalen bedrag aan VPB als PM-post te oormerken en alleen de externe kosten die gemoeid zijn met het verplichte aangifteproces te begroten.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Omschrijving Primitieve begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Jaarrekening 2024 Verschil 2024
Lasten
095 Heffing VPB -12 -12 0 12
Totaal Lasten -12 -12 0 12
Saldo Baten en Lasten -12 -12 0 12

Toelichting op de verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting op de verschillen

Bedragen x € 1.000

Onderdeel Omschrijving Verschil 2024 Incidenteel (I) / Structureel (S)
Lasten      
095 Heffing VPB      
  Verschillen kleiner dan € 50.000 12 I
Totaal lasten   12  
       
Totaal saldo verschillen   12  

Onvoorzien