Programma 6: Iepenbiere Romte

Waar gaat programma 6 ‘Iepenbiere Romte’ over?

Terug naar navigatie - Waar gaat programma 6 ‘Iepenbiere Romte’ over?

Programmaportefeuillehouder: K. Wielstra

De komende bestuursperiode zal er extra ingezet worden op de kwaliteit van de openbare ruimte. Goede bereikbaarheid met oog voor mindervalide weggebruikers en een kwaliteitsverbetering van het fietsnetwerk zijn hierbij belangrijke speerpunten. Gemeente Dantumadiel wil ook meer duidelijkheid en eenheid in de bebording en markeringen op de doorgaande wegen. Er dient een inhaalslag te worden gemaakt op het onderhoud van de openbare ruimte om de toegankelijkheid en de veilige bereikbaarheid te kunnen waarborgen. Het beheer van onze kapitaalgoederen in de openbare ruimte zal worden geoptimaliseerd om de balans tussen kosten en risicosturing te verbeteren. 

Daarnaast is behoud van onze natuur een groot goed. De kwaliteit van de natuur moet behouden worden en de biodiversiteit vergroot. Het groenbeleid is biodivers, ecologisch en duurzaam. Inwoner en bedrijven worden gestimuleerd om hier ook een bijdrage aan te leveren.

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

602.1 Beheer van kapitaalgoederen Openbare Ruimte optimaliseren om de balans tussen kosten, bedrijfszekerheid en risicosturing te verbeteren.

Terug naar navigatie - 602.1 Beheer van kapitaalgoederen Openbare Ruimte optimaliseren om de balans tussen kosten, bedrijfszekerheid en risicosturing te verbeteren.

602 Onderhoudskwaliteit openbare ruimte

603.1 Bevorderen van de biodiversiteit binnen de openbare ruimte.

Terug naar navigatie - 603.1 Bevorderen van de biodiversiteit binnen de openbare ruimte.

603 Duurzame inrichting openbare ruimte

604.1 Het creëren van veilige en duurzame bereikbaarheid voor alle relevante mobiliteitsvormen.

Terug naar navigatie - 604.1 Het creëren van veilige en duurzame bereikbaarheid voor alle relevante mobiliteitsvormen.

604 Verkeer/mobiliteit

604.1.1 Opstellen mobiliteitsplan (GMP) in 2023 en een uitvoeringsprogramma Verkeer en Mobiliteit..

Voortgang

G

Toelichting

Met het doorvoeren van wijzigingen naar aanleiding van de zienswijzen is het GMP nu gereed om definitief te worden vastgesteld.  Op grond van artikel 3.4 Omgevingswet is het college bevoegd voor het vaststellen van programma’s. Echter 
heeft de gemeenteraad op 4 juni 2024 een werkwijze vastgesteld voor programma’s onder de Omgevingswet. Op basis van deze werkwijze dient het GMP eerst voorgelegd te worden aan de gemeenteraad voor wensen 
en/of bedenkingen voor het definitief kan worden vastgesteld door het college. In de Raadsvergadering van 25 maart 2025 wordt het GMP voorgelegd aan de raad daarna kan het definitief worden vastgesteld door het college.

Afgerond

Nee

604.1.2 Inhaalslag realiseren op het onderhoud van openbare ruimte om de toegankelijkheid en veiligheid te verbeteren.

Voortgang

O

Toelichting

Er is in 2024 extra inzet geweest om voetpaden te herstraten. Ook in 2025 zal er extra aandacht zijn voor de voetpaden. 

Er is een quickscan uitgevoerd naar de toegankelijkheid van de looproutes in de openbare ruimte. "Charter for Walking" 

Afgerond

Nee

604.1.3 Realiseren van een hoofdfietsroute Damwâld – Feanwâlden met aansluiting op de Koarndyk.

Voortgang

G

Toelichting

Aanbesteding voor de route Feanwalden - Damwald is geweest, start werk voor 1 april 2025 volgens planning. De haalbaarheid van de aansluiting met de Koarndyk is onderzocht en lijkt voorlopig niet haalbaar in verband met aankoop grond. 

Afgerond

Nee

604.1.4 Samen met de Provincie Fryslân zorgdragen voor een plan voor veilige en doeltreffende herinrichting van de N361 Lauwersseewei waarbij zo veel mogelijk koppelkansen worden benut.

Voortgang

O

Toelichting

Provincie heeft het werk uitgevoerd. De oversteek Yndyksloane is volgens afspraak uitgevoerd. Het verzilveren van koppelkansen is in deze fase niet gelukt, er zijn wel afspraken. 

Afgerond

Ja

604.2 De fysieke toegankelijkheid van winkelkernen voor mensen met een beperking één inrichtingsniveau omhoog te brengen.

Terug naar navigatie - 604.2 De fysieke toegankelijkheid van winkelkernen voor mensen met een beperking één inrichtingsniveau omhoog te brengen.

604 Verkeer/mobiliteit

604.3 Infrastructuur voor recreatie en toerisme opwaarderen.

Terug naar navigatie - 604.3 Infrastructuur voor recreatie en toerisme opwaarderen.

604 Verkeer/mobiliteit

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Beleidsdocumenten
Beleidsdocumenten per onderwerp
Riolering
Gemeentelijk rioleringsplan (12-2021)
Meetplan riolering (in ontwikkeling)
Onderhoudskwaliteit openbare ruimte
Beheer- en beleidsplannen wegen, kunstwerken, water, groen, openbare verlichting en riool.
Handboek Inrichting Openbare Ruimte Dantumadiel
Duurzame inrichting openbare ruimte
Biodiversiteitsbeleid (in ontwikkeling)
Verkeer/mobiliteit
Mobiliteitsvisie “Ferbining” (ANNO) (2020)
Manifest verkeersveiligheid (2015)
Verkeersstructuurplan Dantumadiel (2012)

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Verbonden partij Bijdrage aan beleidsdoelstellingen
GR Dokwurk In standhouden c.q. realiseren van de vastgestelde onderhoudskwaliteit van de openbare ruimte.
Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân UA Het inkopen van energie en het beheer en onderhoud van openbare verlichting en elektrische oplaadinfrastructuur.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Omschrijving Primitieve begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Jaarrekening 2024 Verschil 2024
Baten
504 Verkeer en vervoer / Mobiliteit 4 153 4 -150
601 Beheer openbare ruimte 2.090 2.375 2.149 -226
603 Beheer en onderhoud sportvelden en gebouwen 135 215 195 -20
604 Beheer en onderhoud begraafplaatsen 0 0 0 0
Totaal Baten 2.229 2.744 2.348 -396
Lasten
504 Verkeer en vervoer / Mobiliteit -251 -381 -78 303
601 Beheer openbare ruimte -6.072 -7.071 -6.404 667
603 Beheer en onderhoud sportvelden en gebouwen -1.266 -1.762 -1.615 147
604 Beheer en onderhoud begraafplaatsen -50 -52 -49 2
Totaal Lasten -7.640 -9.265 -8.146 1.119
Saldo Baten en Lasten -5.411 -6.521 -5.798 723
Onttrekkingen
690 Mutaties reserves programma 6 406 773 253 -521
Totaal Onttrekkingen 406 773 253 -521
Stortingen
690 Mutaties reserves programma 6 -176 -176 -176 0
Totaal Stortingen -176 -176 -176 0
Saldo Onttrekkingen en Stortingen 230 597 76 -521

Toelichting op de verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting op de verschillen

Bedragen x € 1.000

Onderdeel Omschrijving Verschil 2024 Incidenteel (I) / Structureel (S)
Baten      
504 Verkeer en vervoer / Mobiliteit      
  Dit betreffen de vooruit ontvangen middelen voor de Stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen. Hiervoor heeft de gemeente een subsidie ontvangen van het Rijk. Het resterende budget wordt doorgeschoven naar 2025. Aan de lastenkant is hetzelfde bedrag opgenomen. Per saldo heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. -146 I
  Verschillen kleiner dan €50.000 -4 I
601 Beheer openbare ruimte      
  Het project baggerwerkzaamheden Dantumadiel 2024 is in het najaar van 2024 aanbesteed. Het werk wordt voor een belangrijk deel in het eerste kwartaal van 2025 uitgevoerd en afgerekend.
De bijdrage van Wetterskip Fryslân wordt na afronding van de werkzaamheden (voorjaar 2025) op basis van werkelijke kosten vastgesteld en met het Wetterskip afgerekend. Aan de lastenkant is hetzelfde bedrag opgenomen. Per saldo heeft dit geen invloed op het resultaat. 
-246 I
  Verschillen kleiner dan €50.000 20 I
603 Beheer en onderhoud sportvelden en gebouwen      
  De sporthal Damwâld zou ook door de gemeente worden ondergebracht bij BV Sport. De Stichting Campus Damwâld heeft zelf zorg gedragen voor de afwikkeling met BV Sport. Daardoor zijn er minder baten maar ook minder lasten op sporthalbeheer.  -57 I
  Verschillen kleiner dan €50.000 37 I
604 Beheer en onderhoud begraafplaatsen      
  Verschillen kleiner dan €50.000 0 I
Totaal baten   -396  
       
Lasten      
504 Verkeer en vervoer / Mobiliteit      
  Stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen, zie ook baten. Per saldo heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. 146 I
  Haalbaarheidsonderzoek verkeersoplossing De Westereen doorgeschoven naar 2025. Het project wordt gedekt uit de algemene reserve en heeft daardoor geen invloed op het resultaat. 100 I
  Verschillen kleiner dan €50.000 57 I
601 Beheer openbare ruimte      
  Zie project baggerwerkzaamheden 2025, zie ook baten.  Per saldo heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. 246 I
  Hekkelen: Er zijn stortkosten uit voorgaande jaren verrekend in 2024. Tevens zijn er achterstallige werkzaamheden uitgevoerd met aanvullende stortkosten tot gevolg. -67 I
 

De totale apparaatskosten (personeel, diensten en goederen) van de gemeente waren in 2024 EUR 983k lager dan geraamd. Het voordeel bestaat voornamelijk uit niet gemaakte incidentele ICT-kosten.

De apparaatskosten worden verdeeld over de programma's. De apparaatskosten worden nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.

243 I
  Het project bestrijding invasieve exoten wordt uitgevoerd in 2025. De middelen worden gedekt uit de algemene reserve, Per saldo heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. 50 I
  Na afrekening van het project Gebiedsontwikkeling Centrale As is er nog geld beschikbaar voor de rafelranden en eventuele herstelwerkzaamheden.  De middelen worden gedekt uit de algemene reserve, per saldo heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. 304 I
  De elektriciteitskosten zijn hoger dan begroot. Er heeft nog geen afrekening plaatsgevonden door de OVEF over de elektriciteitskosten van 2024. Hierdoor zit enkel het voorschot in het resultaat verwerkt. Eventueel voor- of nadeel bij de afrekening zal in 2025 worden meegenomen. -57 I
  Verschillen kleiner dan €50.000 -52 I
603 Beheer en onderhoud sportvelden en gebouwen      
  Minder lasten sporthalbeheer Damwâld. Zie ook baten.  138 I
  Het voormalige schoolgebouw De Fontein staat op dit moment leeg. Het is gebouw is verkocht, maar moet nog worden overgedragen. Hierdoor zijn er geen exploitatielasten in de begroting opgenomen, terwijl de lasten tot de overdracht wel doorlopen. -59 I
 

De totale apparaatskosten (personeel, diensten en goederen) van de gemeente waren in 2024 EUR 983k lager dan geraamd. Het voordeel bestaat voornamelijk uit niet gemaakte incidentele ICT-kosten.

De apparaatskosten worden verdeeld over de programma's. De apparaatskosten worden nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.

70 I
  Verschillen kleiner dan €50.000 -2 I
604 Beheer en onderhoud begraafplaatsen      
  Verschillen kleiner dan €50.000 2 I
Totaal lasten   1.119  
       
Onttrekkingen aan reserve      
  Haalbaarheidsonderzoek verkeersoplossing Westereen, zie 504 Verkeer en vervoer / Mobiliteit -100 I
  Gebiedsontwikkeling Centrale AS, zie 601 Beheer openbare ruimte -304 I
  Verschillen kleiner dan €50.000 -117 I
Totaal onttrekkingen aan reserve   -521  
       
Stortingen in reserve      
  Geen verschillen 0  
Totaal stortingen in reserve   0  
       
Totaal saldo verschillen   202