Paragraaf weerstandvermogen

2.1 Inleiding

Terug naar navigatie - 2.1 Inleiding

Als gemeente streven wij naar een optimale dienstverlening en goede voorzieningen voor onze inwoners. Een belangrijke voorwaarde om deze doelstelling te realiseren is een gezonde financiële positie. In deze paragraaf treft u een beoordeling aan van de beschikbare weerstandscapaciteit en de minimaal vereiste weerstandscapaciteit vanuit de Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen. Daarnaast treft u een risico inventarisatie aan en aantal financiële kengetallen die een beeld geven van de financiële positie van de gemeente.  

Vanuit wet- en regelgeving is het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) het voornaamste kader voor deze paragraaf. De lokale kaders zijn uitgewerkt in de Financiële verordening (2023) en de Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen (2024).

2.2 Beschikbare- en vereiste weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - 2.2 Beschikbare- en vereiste weerstandscapaciteit

Middels de nota risicomanagement en weerstandsvermogen beschikt de gemeente Dantumadiel over een beleid voor het omgaan met risico's en het weerstandsvermogen. Het doel van het beleid is om gezonde financiële basis te creëren voor de komende jaren. De drie belangrijkste pijlers van de nota risicomanagement en weerstandsvermogen  zijn:

  1. Het inventariseren van risico's middels NARIS en het verbeteren van inzicht in risico's en de beheersing daar van;
  2. Het jaarlijks bespreken van de financiële houdbaarheidstest van de VNG in de auditcommissie;
  3. Het vaststellen van de minimale weerstandscapaciteit op € 10 miljoen óf op basis van de  risico inventarisatie uit NARIS indien deze hoger is.

In deze paragraaf lichten we een en ander toe over de derde pijler en in hoeverre er op dit moment wordt voldaan aan de minimaal vereiste weerstandscapaciteit. Middels de nota risicomanagement en weerstandsvermogen is de minimale weerstandscapaciteit vastgesteld op 10 miljoen euro tenzij de benodigde weerstandscapaciteit op basis van de risico inventarisatie uit NARIS een hogere waarde vereist. De grens van € 10 miljoen euro is vastgesteld om mogelijke verliesjaren in de toekomst op te kunnen vangen. Daarbij is de ervaring uit het verleden dat een nadelig resultaat van € 4 miljoen gedurende de drie daar opeenvolgende jaren omgebogen kan worden met ieder jaar een verbeter van € 1 miljoen. Daar uit volgt dan de rekensom (€4 miljoen + € 3 miljoen + € 2 miljoen + € 1 miljoen) dat er in een dergelijke situatie € 10 miljoen euro vereist is om deze tegenvaller op te vangen.

In het geval dat het weerstandsvermogen daadwerkelijk nodig is om tegenvallers op te vangen kan het weerstandsvermogen onder de gewenste ondergrens van € 10 miljoen komen. Op zo’n moment is het vaak niet mogelijk om het weerstandsvermogen direct weer op het gewenste niveau te krijgen. In de praktijk zal vaak een ombuiging nodig zijn alvorens een aanvulling van het weerstandsvermogen mogelijk is. Het doel van het weerstandsvermogen is ook om de financieel moeilijke jaren door te komen en in die periode aan de wettelijke (toezichts)eisen te voldoen. In deze situatie zal het College in de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing rapporteren welke acties worden ondernomen om het weerstandsvermogen (op termijn) weer op de gewenste ondergrens te krijgen.

In Tabel 1 is de stand van de Algemene reserve ultimo 2024 afgezet tegen de vereiste weerstandscapaciteit zoals voorgeschreven door de Nota risicomanagement en weerstandsvermogen. De beschikbare weerstandscapaciteit is hoger dan de vereiste weerstandscapaciteit. De gemeente Dantumadiel voldoet hiermee aan de nota risicomanagement en weerstandsvermogen.

Tabel 1:  Algemene reserve afgezet tegen de vereiste weerstandscapaciteit

Bedragen x € 1.000 Rekening 2024
Beschikbare weerstandscapaciteit 13.783
Vereiste weerstandscapaciteit 10.000
Ruimte (+) / tekort (-) 3.783 
   
Beschikbare weerstandscapaciteit  
Stand Algemene reserve 1 januari 12.828
Onttrekkingen (-) 3.247
Stortingen (+) 335
Resultaat bestemming 2023 (+) 3.867
Stand Algemene reserve 31 december 13.783
   
Vereiste weerstandscapaciteit  
Benodigde weerstandscapaciteit o.b.v. risico inventarisatie  1.365
Benodigde weerstandscapaciteit voor verliesjaren 10.000
Vereiste weerstandscapaciteit 10.000

 

2.3 Benodigde weerstandscapaciteit o.b.v. risico inventarisatie

Terug naar navigatie - 2.3 Benodigde weerstandscapaciteit o.b.v. risico inventarisatie

Risico inventarisatie

Als organisatie hebben wij een risico inventarisatie uitgevoerd om te beoordelen of de benodigde weerstandscapaciteit niet hoger moet zijn dan de vereiste 10 miljoen euro. Hierbij is gebruik gemaakt van het softwareprogramma NARIS waarmee risico's systematisch in kaart kunnen worden gebracht en beoordeeld. Uit de inventarisatie zijn vanuit de gemeente in totaal 36 risico's in beeld gebracht. In het onderstaande overzicht wordt de top 10 van deze risico’s gepresenteerd die de hoogste bijdrage leveren aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. Deze top 10 risico’s bepalen gezamenlijk voor 65% de benodigde weerstandscapaciteit. 

Deze risico inventarisatie geeft een goed inzicht in de aanwezige risico’s en stelt organisatie en bestuur in staat beter te sturen op de beheersing van risico’s en te bepalen welke weerstandscapaciteit nodig is om financiële schade voortkomend uit risico’s te ondervangen. Het plan is om de komende jaren het inzicht in risico’s en de sturing en beheersing van de risico’s verder te ontwikkelen. In Tabel 2 treft u een overzicht aan van de top-10 risico’s van de gemeente Dantumadiel.

Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd in NARIS. De risicosimulatie is toegepast omdat het reserveren van het maximale bedrag niet nodig is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden. Figuur 1 en Tabel 3 tonen de resultaten van de risicosimulatie. Voor de bepaling van de benodigde weerstandscapaciteit gaan we, conform de nota weerstandsvermogen en risicomanagement,  uit van een zekerheidspercentage van 90%. Uit Tabel 3 is op te maken dat het voor 90% zeker is dat alle risico's kunnen worden afgedekt met een weerstandscapaciteit van afgerond € 1.365.000,  dit is de benodigde weerstandscapaciteit. 

Tabel 2: belangrijkste financiële risico’s 

Risiconummer Risico omschrijving Gevolgen Invloed
R38 Prijsstijging van uit te besteden werk. Vertraging in leveringen. Prijsstijging inkoop bouwmateriaal. Financieel - Toenemende kosten bij onderhoud, vervanging en nieuwe projecten.

19,24%

R21 Niet voorzien onderhoud (verhuurde) gebouwen. Financieel - Onderhoudskosten voor de gemeente.

7,69%

R41 Lopende grondexploitaties worden verliesgevend, dan wel minder winstgevend. Financieel - Lopende grondexploitaties worden verliesgevend, dan wel minder winstgevend.

7,56%

R23 Overtreding AVG Financieel - Impact kan omvangrijk zijn

5,93%

R8 Toename van het aantal jeugdvoorzieningen door meer aanvragen dan verwacht. Financieel - Er komt een overschrijding op de begrote budgetten. Deze overschrijding is afhankelijk van de zorgvraag en varieert per zwaarte van de zorgindicatie.

5,77%

R7 De positie van SDF staat te ver van de gemeenten Financieel - Het inkoopsysteem met betrekking tot jeugdzorg wordt inefficiënt en niet gedragen

4,84%

R36 Vertraging bij werkzaamheden door derden op het gebied van nutsvoorzieningen. Financieel - Vertraging bij opstarten of vertraging in uitvoering van projecten.

3,85%

R12 Het budgethouderschap, de sturing en de control op de bewaking van budgetten is niet optimaal. Financieel - Overschrijding van budgetten

3,84%

R32 Extreem hoog ziekteverzuim van het gemeentelijke personeel Financieel - er moet meer personeel van derden worden ingehuurd

2,92%

R11 Oneigenlijk gebruik van gemeenschapsgeld door dubieuze zorgaanbieders (fraude) Financieel - Gemeente betaalt voor zorg die niet volgens afspraak wordt geleverd

2,91%

Figuur 1: Uitkomsten kansverdeling

Tabel 3: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages

Percentage Bedrag
5% € 413.269
10% € 498.260
15% € 560.552
20% € 613.601
25% € 661.319
30% € 705.534
35% € 748.777
40% € 790.408
45% € 831.762
50% € 873.419
55% € 916.036
60% € 960.079
65% € 1.005.146
70% € 1.055.326
75% € 1.111.869
80% € 1.176.600
85% € 1.256.110
90% € 1.364.502
95% € 1.539.617

 

Ratio weerstandsvermogen

De beschikbare weerstandscapaciteit zijn de middelen en mogelijkheden waar de gemeente over beschikt om niet begrote kosten te dekken. Voor de gemeente Dantumadiel betreft dit de middelen in de Algemene reserve. De middelen in de Algemene reserve zijn vrij besteedbaar. De beschikbare weerstandscapaciteit ultimo 2024 is gelijk aan €  13.783.000, zie Tabel 4.

Tabel 4: Beschikbare weerstandscapaciteit

Weerstand  Rekening 2024
Algemene reserve (vrij bestaadbaar) €  13.783.000
Totale weerstandscapaciteit €  13.783.000

Om te bepalen of de beschikbare weerstandscapaciteit toereikend is wordt de benodigde weerstandscapaciteit afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. We leggen hier dus een relatie tussen de financieel gekwantificeerde risico's en de mate waarin deze risico's opgevangen kunnen worden middels de vrij besteedbare middelen. De uitkomst van deze berekening noemen we het weerstandsvermogen. Onderstaande de berekening van het weerstandsvermogen voor de gemeente Dantumadiel in 2024.

Weerstandsvermogen = Beschikbare weerstandscapaciteit = € 13.783.000 = 10,1
-------------------------------------------- ------------------
Benodigde weerstandscapaciteit € 1.365.000


NARIS heeft in samenwerking met de Universiteit Twente een normtabel ontwikkeld voor de beoordeling van het weerstandsvermogen, zie Tabel 5. De ratio van de de gemeente Dantumadiel valt eind 2024 in klasse A. Dit duidt op een uitstekend weerstandsvermogen.  

 Tabel 5: Weerstandsnorm

Waarderingscijfer Ratio Betekenis
A > 2,0 Uitstekend
B 1,4 - 2,0 Ruim voldoende
C 1,0 - 1,4 Voldoende
D 0,8 - 1,0 Matig
E 0,6 - 0,8 Onvoldoende
F < 0,6 Ruim onvoldoende

 

2.4 Kengetallen

Terug naar navigatie - 2.4 Kengetallen

De kengetallen in deze paragraaf zijn getallen die de verhouding uitdrukken tussen bepaalde onderdelen van de begroting of de balans en kunnen helpen bij de beoordeling van de financiële positie van gemeenten. Deze kengetallen maken inzichtelijk over hoeveel financiële ruimte de gemeente beschikt om structurele- en incidentele lasten te kunnen dekken of opvangen. Ze geven zodoende inzicht in de financiële weerbaar- en wendbaarheid van de gemeente. Het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) schrijft de volgende kengetallen voor. 

  • Netto schuldquote;
  • Solvabiliteitsratio;
  • Grondexploitatie;
  • Structurele exploitatieruimte;
  • Belastingcapaciteit.

In Tabel 6 zijn de kengetallen weergegeven. Per kengetal volgt een korte uitleg over wat het kengetal weergeeft en wat de signaalwaarde is.

Tabel 6, Kengetallen BBV

Kengetal Rekening 2023 Begroting 2024 Rekening 2024
Netto schuldquote 23% 74% 24%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 20% 72% 21%
Solvabiliteitsratio  28% 22% 27%
Grondexploitatie  2% 1% 2%
Structurele exploitatieruimte  -5% 6% 4%
Belastingcapaciteit  103% 88% 103%

Netto schuldquote / Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen

Bij de Netto schuldquote worden de netto schulden afgezet tegen het totaal saldo van baten. Hoe hoger het percentage des te groter is de druk van schulden (rentelasten) op de exploitatie. Een hoge schuldendruk heeft niet alleen invloed op de exploitatie maar geeft ook minder mogelijkheden om geld te lenen in geval van investeringen of financiële stress. Een lage schuldquote maakt de gemeente financieel weerbaar. Om inzicht te verkrijgen in hoeverre er sprake is van doorlenen wordt de netto schuldquote zowel in- en exclusief doorgeleende gelden weergegeven. De VNG adviseert om de schuldquote binnen de 100% te houden. De signaalwaarde voor de netto schuldquote bedraagt 130%, bij deze signaalwaarde is sprake van een relatief hoge schuldendruk. 

De netto schuldquote is in 2024 licht gestegen ten opzichte van 2023. De stijging komt voornamelijk op het conto van de gestegen overlopende passiva. De stijging in de overlopende passiva is te verklaren door een stijging van de vooruit ontvangen bedragen van EU, Rijk en Provincie. Dit betreft voornamelijk Specifieke Uitkeringen (SPUK). In de begroting 2024 is sprake van een forse stijging van de netto schuldquote als gevolg van het aantrekken van langlopende leningen voor investeringen in materiële vaste activa. Veel van de geplande investeringen zijn (nog) niet gerealiseerd, de behoefte om deze te financieren middels langlopende leningen is hiermee ook vooruitgeschoven in de tijd.

Solvabiliteitsratio

Bij de solvabiliteitsratio wordt het eigen vermogen van de gemeente afgezet tegen het balanstotaal. Feitelijk vertelt deze ratio hoe groot het deel van de bezittingen is dat gefinancierd is met eigen vermogen (positief resultaat vanuit het verleden). De solvabiliteitsratio daalt wanneer er ofwel meer vreemde vermogen (leningen) worden aangetrokken of er sprake is van verliesjaren (afname eigen vermogen). Een hoge solvabiliteitsratio maakt de gemeente financieel weerbaar omdat zij verliesjaren op kan vangen en in staat is om indien nodig investeringen te financieren met vreemd vermogen. De VNG adviseert om de solvabiliteit boven de 20% te houden. De signaalwaarde voor de solvabiliteit bedraagt 0%, bij deze signaalwaarde is sprake van een lage solvabiliteitsratio.

De solvabiliteitsratio is in 2024 licht gedaald ten opzichte van 2023. De daling komt voornamelijk doordat het balanstotaal is gestegen. De stijging van het balanstotaal  is te verklaren door een stijging van de vooruit ontvangen bedragen van EU, Rijk en Provincie. Dit betreft voornamelijk Specifieke Uitkeringen (SPUK). In de begroting 2024 is sprake van een daling van de solvabiliteitsratio als gevolg van de geplande investeringen in materiële vaste activa. Het hogere balanstotaal in combinatie met de financiering met vreemd vermogen zorgt voor een lagere aandeel eigen vermogen en zodoende een lagere solvabiliteit. Veel van de geplande investeringen zijn (nog) niet gerealiseerd en vooruitgeschoven in de tijd.

Grondexploitatie

Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (waarde van de grond) is ten opzichte van het totaal saldo van baten.  Hoe minder grond een gemeente verkoopt, hoe hoger de grondpositie en hoe hoger de boekwaarde. Een grondexploitatie van 10% of hoger wordt beschouwd als kwetsbaar. Een laag percentage en in sommige jaren negatief, zoals door de jaren heen het geval is, betekent dat de grondposities van de gemeente beperkt zijn.

Het aandeel van de grondexploitaties is ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar. De waarde van de bouwgronden in exploitatie is gestegen maar het totaal saldo van baten is in dezelfde mate gestegen. Per saldo is de verhouding ongewijzigd.

Structurele exploitatieruimte

Bij deze ratio wordt het structurele resultaat (resultaat minus incidentele baten en lasten) afgezet tegen het totaal saldo van baten. Een positief structureel resultaat laat zien dat er genoeg baten zijn om de lasten nu en in de toekomst te dekken. Een hoge ratio is een positief signaal voor de toekomstige houdbaarheid. Vanzelfsprekend is de signaalwaarde hier 0%.

Structurele exploitatieruimte is lager dan begroot doordat er per saldo sprake is van een structurele tegenvaller. De structurele tegenvallers zitten voornamelijk in programma 03 Soarch en Wolwêzen.

Belastingcapaciteit

Bij de berekening van de belastingcapaciteit worden de woonlasten (OZB, Riool- en afvalstoffenheffing) in de gemeente Dantumadiel afgezet tegen het landelijk gemiddelde (Bron: COELO). Hierbij is een lage belastingcapaciteit positief omdat er bij een lage belastingcapaciteit nog ruimte is om belastingen te verhogen en op die manier de inkomsten van de gemeente te verhogen. Deze ruimte maakte de gemeente financieel weerbaar in geval verliesjaren.

De belastingcapaciteit is in 2024 ongewijzigd ten opzichte van 2023.  Hierbij moet opgemerkt worden dat de woonlasten  in Dantumadiel ongewijzigd zijn ten opzichte van vorig jaar. Het algemene beeld is dat de gemiddelde woonlasten landelijk zijn gestegen in het afgelopen jaar. De belastingcapaciteit voor Dantumadiel zou daardoor moeten dalen. We zien dit echter (nog) niet terug in de belastingcapaciteit omdat er gerekend is met de gemiddelde woonlasten 2023, de landelijke cijfers voor 2024 zijn nog niet beschikbaar.