Programma 1: Ynwenner en Bestjoer

Waar gaat programma 1 'Ynwenner en Bestjoer' over?

Terug naar navigatie - Waar gaat programma 1 'Ynwenner en Bestjoer' over?

Programmaportefeuillehouder:  A. Haga, R. Kempenaar

Het gemeentebestuur van Dantumadiel gaat voor een sterke autonome en herkenbare gemeente die dichtbij haar inwoners staat. De samenwerking tussen gemeente, inwoners en ondernemers staat daarbij centraal. Het opheffen van de centrumregeling zorgt ervoor dat hier de komende bestuursperiode nog meer de nadruk op komt te liggen. Het gemeentelijke bestuur komt daarmee de komende periode voor een grote uitdaging te staan als het gaat om de opbouw van de nieuwe organisatie en de bijbehorende ontvlechting van gemeente Noardeast Fryslân. De gemeente Dantumadiel gaat zich de komende tijd vol inzetten op de opbouw van een nieuwe eigen organisatie, waarbij Dantumadiel een toegankelijke organisatie wil zijn met focus op klantgerichte dienstverlening welke goed is toegesneden op de toekomst. Dit voortkomend uit de kernwaarde van het coalitieakkoord ‘Sosjaal en Tichtby’. Hierbij is de doelstelling om in ieder geval de dienstverlening op het niveau te behouden zoals het nu is en om alle inwoners een passend digitaal of fysiek kanaal te bieden om contact te zoeken met de gemeentelijke organisatie. Belangrijk speerpunt is om rekening te houden met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Dantumadiel wil inzetten op aantrekkelijk werkgeverschap en talentontwikkeling.

De basis voor een sterke autonome gemeente wordt gevormd door een robuuste financiële positie met oog voor structurele en incidentele kosten. Het opstellen van een toekomstbestendige lange termijn visie van de financiële positie en een overzichtelijke financiële verantwoording zullen hierbij de speerpunten zijn. 

Ook veiligheid is een kerntaak van de overheid en in het bijzonder ook van de gemeente. Het realiseren en behouden van een veilige woon- en leefomgeving is een terugkerend en actueel onderwerp en staat daarom altijd hoog op de politieke agenda. Hoewel de gemeente een regierol heeft als het gaat om veiligheid en ook de kaders voor het (integraal) veiligheidsbeleid vaststelt, opereert de gemeente in een speelveld met veel spelers (ketenpartners). Belangrijk is om op de samenwerking te blijven investeren. Tevens zal er verder worden ingezet op het voorkomen en bestrijden van ondermijning in de gemeente. Het gevoel van veiligheid wat wordt ervaren door de inwoners is daarbij een belangrijke maatstaaf.

Onze democratie is een groot goed. Daar is ook in Dantumadiel veel aandacht voor. Het is van belang dat inwoners centraal staan en invloed hebben op en de eigen woon- en leefomgeving. We bieden inwoners heldere kaders voor burgerparticipatie: we geven als overheid ruimte en duidelijkheid.

Doelen

Terug naar navigatie - Doelen

101.1 De dienstverlening op het zelfde niveau behouden ondanks ontvlechting

Terug naar navigatie - 101.1 De dienstverlening op het zelfde niveau behouden ondanks ontvlechting

101 Dienstverlening

101.2 Aantrekkelijk werkgever worden in de nieuwe organisatie

Terug naar navigatie - 101.2 Aantrekkelijk werkgever worden in de nieuwe organisatie

101 Dienstverlening

101.2.1 Traineeships bieden en talent tot bloei laten komen.

Voortgang

G

Toelichting

Er zijn veel starters bij onze organisatie aan de slag gegaan, waaronder enkele trainees, maar ook zij-instromers.  Het aanbieden van traineeships wordt  inmiddels projectmatig opgepakt.  Netwerk Jong Dantumadiel is van start gegaan als pilot. Daarmee wordt er extra ingezet op ontwikkeling en bloei van onze medewerkers van 35 jaar en jonger.  

Afgerond

Nee

101.2.2 Secundaire arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk maken.

Voortgang

G

Toelichting

Dit is gedaan door een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer te bieden. Waar dit tot 1 juli 2024 alleen een fiscale uitruilmogelijkheid was, vergoeden we vanaf die datum deze reiskosten tot een afstand van 30 kilometer enkele reis. 
Daarnaast hebben we in 2024 onderzocht hoe we onze arbeidsvoorwaarden kunnen moderniseren en flexibiliseren binnen de bestaande fiscale en financiële ruimte. Hoe we tegemoet kunnen komen aan de wensen en behoeftes van onze medewerkers en tegelijk investeren in hun vitaliteit. Dit onderzoek heeft geleid tot een samenwerking met Alleo, waar medewerkers flexibel keuzes kunnen maken op het gebied van sport, gezondheid, ontspanning en lifestyle. Waaronder fiscaal voordelig een fiets leasen.

Afgerond

Nee

101.2.3 Enthousiasmeren van studenten van de diverse scholen (LBO, MBO, HBO) in de regio.

Voortgang

G

Toelichting

Er wordt gewerkt aan de profilering van Dantumadiel als werkgever voor startende professionals. Er zijn contacten gelegd met NHL Stenden en Firda en heeft leerlingen uitgedaagd door middel van de Miensker Challenge. 

Afgerond

Nee

101.2.4 Rol voor hogescholen bieden in de opbouw van de organisatie.

Voortgang

G

Toelichting

Er wordt nauw samengewerkt met de Universiteit Twente. Daarnaast zal het kennislab meer betrokken worden bij nieuwe projecten.

Afgerond

Nee

101.2.5 Een werkomgeving creëren waarin werknemers zich kunnen ontplooien.

Voortgang

G

Toelichting

Hier worden op de volgende manieren aan gewerkt:
- In 2024 is het door de raad beschikbaar gestelde extra opleidingsbudget vrijgemaakt voor de ontwikkeling van medewerkers. Passend bij behoeftes  hebben directie en management concrete ontwikkelacties voor medewerkers en teams ingezet. Er is  zowel in vakinhoud als organisatiebrede vaardigheden geïnvesteerd. De ontwikkelingen lopen door in 2025.
- Het door eigen medewerkers ontwikkelen en geven van trainingen, zoals van “van Brussel tot Broeksterwâld” over bestuurlijke en politieke processen en “training Rex” over ons zaaksysteem. 
- Iedereen heeft  toegang tot het online leerplatform Mijn Leerplein. Daar staan honderden online trainingen, korte cursussen, webinars en podcasts klaar. Om snel wat kennis op te frissen. Of om in overleg met de leidinggevende een intensievere training te doen.
- Met netwerk Jong Dantumadiel zetten we in op verbinding en ontwikkeling van medewerkers van 35 jaar en jonger.  Thema’s die voor alle medewerkers interessant zijn worden opengesteld voor iedereen. 

Afgerond

Nee

102.1 Veilige woon- en leefomgeving versterken

Terug naar navigatie - 102.1 Veilige woon- en leefomgeving versterken

102 Veilige woon en leefomgeving

Nadere toelichting: Onderzoek doen naar veiligheidsgevoel in de gemeente om doel SMART te kunnen maken.

102.1.1 Project veilig buitengebied uitvoering geven (gericht op ondermijning)

Voortgang

R

Toelichting

De aanpak Veilig buitengebied is een doorlopende aanpak. Binnen deze aanpak worden agrariërs preventief benaderd en gaan de boa's met hen het gesprek aan over ondermijning en hoe te herkennen.  op verzoek van de raad (motie) wordt dan ook het ondermijningsbordje "samen voor een veilig buitengebied" aangeboden. Binnen de huidige boa-capaciteit is geen ruimte om hieraan uitvoering te geven.

Jaarlijks wordt een informatieavond georganiseerd. Door omstandigheden is deze avond nu twee keer verzet. De eerste keer door agenda technische problemen, de tweede keer door de MKZ besmettingen.  

Afgerond

Nee

102.1.2 Project bedrijventerreinen (gericht op ondermijning)

Voortgang

R

Toelichting

Hier is in 2024 geen uitvoering aan gegeven. Binnen het team veiligheid  en team toezicht en handhaving was hiervoor onvoldoende capaciteit beschikbaar.

Afgerond

Nee

102.1.3 Biboscan uitvoering geven.

Voortgang

R

Toelichting

Het bibob-beleid is vastgesteld. In de organisatie moet dit werkproces nog geïmplementeerd worden. Op dit moment wordt dit slechts beperkt toegepast wegens te weinig capaciteit binnen de teams.

Afgerond

Nee

102.1.4 Signaaltafel bijeenkomsten uitvoering geven.

Voortgang

O

Toelichting

Het lokaal Informatie Overleg (LIO) is opgezet. In 2025 zal er ingezet worden op professionalisering. De verwachting is dat er in de toekomst meer  signalen binnen komen.  In het kader van de aanpak van  ondermijning wordt daarom ingezet op een bewustwordings- en meldingsbereidheidscampagne "Watsoesto". Dit betekent een extra belasting van de beleidsmedewerkers veiligheid.  Afhankelijk van de beschikbare tijd wordt hierop ingezet.  

Afgerond

Nee

102.1.5 Meerjarige visie ontwikkelen op inzet en prioritering toezichthouders publiek domein.

Voortgang

R

Toelichting

Momenteel loopt het proces om tot een nieuw VTH-beleid te komen voor de gemeente. De meerjarige visie wordt in dit plan geborgd. De notitie over "de borging van de aanpak van ondermijning in de Dantumadielse organisatie" biedt voeding aan deze visie. De huidige beschikbare formatie biedt echter geen ruimte om in te zetten op de aanpak van ondermijning.

In 2025 worden bestuurlijke sessies met het college gehouden om als voeding te dienen voor de meerjarige visie. 

Afgerond

Nee

102.1.6 Voorkomen jeugdoverlast door inzet jeugdboa en stakeholders.

Voortgang

O

Toelichting

In Dantumadiel wordt samengewerkt met politie, de jongerenwerkers, het gebiedsteam , de leerplichtambtenaar, de boa's en de dorpencoördinator, bij de aanpak van overlast van jeugdgroepen en groepsgedrag (in het fysieke domein en het digitale domein).  De coördinatie op de aanpak en samenwerking ligt bij de beleidsmedewerker veiligheid. 1 maal in de 6 weken komen de partners bij elkaar in het Jeugd Overlast Dantumadiel Overleg (JODA). 

In 2024 is het netwerk opnieuw opgezet en zijn er samenwerkingsafspraken gemaakt. Hiervoor is een trainingsdag georganiseerd. In de samenwerking zit ontwikkelruimte. De informatie vanuit het eigen werkveld wordt onvoldoende met elkaar gedeeld, waardoor het samenwerken achterblijft.  In 2025 zal er worden ingezet op een doorontwikkeling.

Afgerond

Nee

103.1 Burgerparticipatie faciliteren waar nodig en te handelen vanuit de ja mits houding

Terug naar navigatie - 103.1 Burgerparticipatie faciliteren waar nodig en te handelen vanuit de ja mits houding

103 Krachtig en eigentijds bestuur

104.1 Robuuste financiële positie behouden zowel incidenteel als structureel

Terug naar navigatie - 104.1 Robuuste financiële positie behouden zowel incidenteel als structureel

104 Gezond financieel beleid voor de lange termijn

104.1.1 Lange termijn visie opstellen financiële situatie.

Voortgang

G

Toelichting

Met de nota "kaders risicomanagement en weerstandsvermogen per 1-1-2024" is opvolging gegeven aan de programmadoelen "robuuste financiële positie behouden zowel incidenteel als structureel" en "lange termijn visie opstellen financiële positie".  In de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing in de meerjarenbegroting 2025 is dit meegenomen. Besluitvorming was in raad van 27 februari 2024. 

Afgerond

Ja

104.1.2 Beheersbaar houden van de exploitatiekosten van de organisatie te benchmarken aan de huidige kosten van de centrumregeling.

Voortgang

G

Toelichting

Tot en met de 2e Turap 2024 zijn er geen noemenswaardige afwijkingen geconstateerd daar waar het gaat om exploitatiekosten van de organisatie. Het eerste echte peilmoment is nu bij het opmaken van de jaarstukken 2024. Ook in 2025 zullen we de exploitatiekosten  van de organisatie blijven monitoren en terugkoppelen middels de tussentijdse rapportages.

Afgerond

Nee

104.1.3 Meetbaar maken in samenwerking met financiën (dashboard)

Voortgang

G

Toelichting

In 2024 zijn we voor de rapportage van de P&C-documenten overgestapt van de rapportage tool Begroten en Verantwoorden (B&V) naar Pepperflow in combinatie met de Begrotingsapp. Een stap voorwaarts die ook de wijze van rapporteren op de voortgang van  activiteiten heeft verbeterd. Naast voornoemde ontwikkeling wordt vanaf de 2e Turap 2024 ook gerapporteerd op grote projecten voor zowel de voortgang als de financiën.

Afgerond

Nee

Beleidsdocumenten

Terug naar navigatie - Beleidsdocumenten
Beleidsdocumenten per onderwerp
Dienstverlening
Programmaplan Opbouw Dantumadiel 2024 
Visie ‘Dantumadiel krijgt het voor elkaar’
Veilige woon en leefomgeving
Veiligheidsagenda Dantumadiel 2020 – 2023: Mei elkoar foar feiligens
Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland 2020 – 2023 (Politie)
Beleidsplan Veiligheid 2019 – 2022 (Veiligheidsregio Fryslân)
Samenwerkingsovereenkomst Veiligheidshuis Fryslân
Convenant Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC)
Beleidsregels artikel 13b Opiumwet (2019)
Handhavingsarrangement met politie (2022)
Krachtig en eigentijds bestuur
Raadsakkoord 2022-2026
Coalitieakkoord ‘Sosjaal en Tichtby’
Sociaal Economisch Masterplan en Agenda Netwerk Noordoost (ANNO)
Gezond financieel beleid voor de lange termijn
Financiële beleidsdocumenten (begroting, meerjarenraming, jaarrekening en perspectiefnota)

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Verbonden partij Bijdrage aan beleidsdoelstellingen
Veiligheidsregio Fryslân (VRF), onderdeel veiligheid Belangrijke partner bij het realiseren van een veilige woon- en leefomgeving.
Vereniging van Friese Gemeenten De VFG behartigt de belangen voor alle Friese gemeenten, totaal 18.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten De VNG behartigt de belangen voor alle Nederlandse gemeenten.

Uniforme beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente Dantumadiel Nederland
Formatie Fte per 1.000 inwoners 2024 8,5 n.v.t.
Bezetting Fte per 1.000 inwoners 2024 8,5 n.v.t.
Apparaatskosten Kosten per inwoner 2025 1.049,58 n.v.t.
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 2025 4,06 n.v.t.
Verwijzingen Halt Aantal verwijzingen per 1000 inwoners van 12 t/m 17 jaar 2024 7 9
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners 2024 0,3 2,2
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners 2024 2,4 4,3
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners 2024 1,0 1,2
Vernielingen en beschadigingen
(in de openbare ruimte)
Aantal per 1.000 inwoners 2024 3,1 5,7

 

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Formatie Het gaat hier om de toegestane formatie in fte van het ambtelijk apparaat voor het begrotingsjaar op peildatum 1 januari, uitgedrukt in fte per 1.000 inwoners. Eigen gegevens
Bezetting Het gaat hier om het werkelijk aantal fte dat werkzaam is (inclusief boventallige werknemers), dus niet om de toegestane formatieve omvang uit het formatieplan. Het aantal fte wordt uitgedrukt per 1.000 inwoners. Eigen gegevens
Apparaatskosten Apparaatskosten (ofwel organisatiekosten) zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel (salarissen), organisatie-, huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken.  Eigen gegevens
Externe inhuur   Eigen begroting
Verwijzingen Halt Het aantal verwijzingen Halt per jaar van jongeren van 12 t/m  17 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen. Deze jongeren worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. Bureau Halt
Winkeldiefstallen Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. CBS
Geweldsmisdrijven Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). CBS
Diefstallen uit woning Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners. CBS
Vernielingen en beschadigingen
(in de openbare ruimte)
Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde en het openbaar gezag. Voorbeelden van misdrijven tegen de openbare orde en tegen het openbaar gezag zijn opruiing, huis-, computer- en lokaalvredebreuk, deelneming aan een  criminele of terroristische organisatie, openlijke geweldpleging, godslastering, discriminatie en het doen van een valse aangifte. Omdat het delict mensenhandel vaak onder dezelfde feitcode geregistreerd wordt als het delict mensensmokkel worden deze twee delicten samengeteld en weergegeven bij de gewelds- en seksuele misdrijven. CBS

 

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Omschrijving Primitieve begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Jaarrekening 2024 Verschil 2024
Baten
101 Bestuur 0 0 -3 -3
102 Dienstverlening 290 290 269 -21
103 Veiligheid 43 43 51 8
Totaal Baten 332 332 317 -16
Lasten
101 Bestuur -2.281 -2.703 -2.416 286
102 Dienstverlening -771 -770 -744 26
103 Veiligheid -1.640 -1.729 -1.733 -3
Totaal Lasten -4.692 -5.202 -4.893 309
Saldo Baten en Lasten -4.359 -4.870 -4.576 294
Onttrekkingen
190 Mutaties reserves programma 1 0 1.206 686 -520
Totaal Onttrekkingen 0 1.206 686 -520
Saldo Onttrekkingen en Stortingen 0 1.206 686 -520

Toelichting op de verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting op de verschillen

Bedragen x € 1.000

Onderdeel Omschrijving Verschil 2024 Incidenteel (I) / Structureel (S)
Baten      
101 Bestuur      
  Verschillen kleiner dan € 50.000   -3 I
102 Dienstverlening      
  Verschillen kleiner dan € 50.000 -21 I
103 Veiligheid       
  Verschillen kleiner dan € 50.000 8 I
       
Totaal baten   -16  
Lasten      
101 Bestuur      
  Hogere dotatie voorziening Wachtgeld- en pensioenverplichtingen. De  lagere rekenrente in 2024 (2,235%) t.o.v. 2023 (3,16%) leidt tot hogere voorzieningen en daardoor een hogere dotatie. -248 I
  Programmaplan Dantumadiel - onttrekking uit de Algemene Reserve - budgetneutraal

517

I
  Verschillen kleiner dan € 50.000

17

I
102 Dienstverlening      
  Verschillen kleiner dan € 50.000  26 I
103 Veiligheid      
  Verschillen kleiner dan € 50.000 -3 I
       
Totaal lasten   309  
       
Onttrekkingen aan reserve      
  Programmaplan Dantumadiel 2e fase opbouw Dantumadiel - budgetneutraal - zie 101 Bestuur -217 I
  Aanvullend budget opbouw ICT  - budgetneutraal - zie 101 Bestuur -62 I
  Extra opleidingsbudget personeel opbouw Dantumadiel - budgetneutraal - zie 101 Bestuur

-34

I
  Verschuiving tijdelijke functies naar 2023 - opbouw Dantumadiel - budgetneutraal - zie 101 Bestuur -204 I
  Verschillen kleiner dan € 50.000 -3 I
       
Totaal onttrekkingen aan reserve   -520  
       
Stortingen in reserve      
  Geen verschillen 0  
Totaal stortingen in reserve   0  
       
Totaal saldo verschillen   -226